2013-04-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Bara att du kallat honom unik säger allt. Du har dålig hunderfarenhet, det märks. Jag orkar inte diskutera det djupare för du är så övertygad, precis som du är övertygad om att du är en lämplig hundägare.

Men du besvarar naturligtvis inte vad som gjort Milo till lämplig polishund heller eftersom det är något du själv hittat på.

Han är unik för mig ja. På det sättet är jag mycket "romantisk". Jag ser Theus som en unik hund och det han och jag har är unikt. Och jag har inte jättemycket hunderfarenhet men inte jättelite heller. Och tro mig, jag är inte alls övertygad om att jag är en bra hundägare! Hur fan skulle jag kunna vara det? Varje dag är jag full av tvivel och dåligt samvete. Men jag är heller inte i dagsläget en direkt olämplig hundägare och jag gör mitt bästa för Theus. Han har det mycket bättre än vad Milo någonsin hade det och jag hoppas att jag kan få Theus att ha det ännu bättre och jag vill verkligen bli en bra hundägare men jag är inte på något sätt övertygad om jag ÄR det. Jag är full av tvivel. Men jag vill inte bli orättvist dömd när jag verkligen försöker göra mitt bästa. Och jag missköter inte Theus, inte på något sätt. Men jag dömer mig själv kanske exta hårt då jag är just heroinist och så sjuk. Och vet om mina brister. Då blir det också viktigt för mig att framhäva det bra som Theus och jag faktiskt också har- det är inte för att skryta- det är äkta glädje.

Vad gäller Milo och polishund så har jag inte hittat på det nej. Jag fick höra att han skulle passa som polishund och detta var innan hemlösheten. När han var ett år och jag var ren en period. Sedan skulle han förmodligen inte kommit in på utbildningen för han var skotträdd som fan och jag vet inte alls hur detta skulle gått till. Det var dock en polis som sa det till mig. Och jag blev stolt när jag fick höra det.
Inget mer med det.
Citera
2013-04-26, 18:22
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Han är unik för mig ja. På det sättet är jag mycket "romantisk". Jag ser Theus som en unik hund och det han och jag har är unikt. Och jag har inte jättemycket hunderfarenhet men inte jättelite heller. Och tro mig, jag är inte alls övertygad om att jag är en bra hundägare! Hur fan skulle jag kunna vara det? Varje dag är jag full av tvivel och dåligt samvete. Men jag är heller inte i dagsläget en direkt olämplig hundägare och jag gör mitt bästa för Theus. Han har det mycket bättre än vad Milo någonsin hade det och jag hoppas att jag kan få Theus att ha det ännu bättre och jag vill verkligen bli en bra hundägare men jag är inte på något sätt övertygad om jag ÄR det. Jag är full av tvivel. Men jag vill inte bli orättvist dömd när jag verkligen försöker göra mitt bästa. Och jag missköter inte Theus, inte på något sätt. Men jag dömer mig själv kanske exta hårt då jag är just heroinist och så sjuk. Och vet om mina brister. Då blir det också viktigt för mig att framhäva det bra som Theus och jag faktiskt också har- det är inte för att skryta- det är äkta glädje.

Vad gäller Milo och polishund så har jag inte hittat på det nej. Jag fick höra att han skulle passa som polishund och detta var innan hemlösheten. När han var ett år och jag var ren en period. Sedan skulle han förmodligen inte kommit in på utbildningen för han var skotträdd som fan och jag vet inte alls hur detta skulle gått till. Det var dock en polis som sa det till mig. Och jag blev stolt när jag fick höra det.
Inget mer med det.

Men varför väljer du att skaffa hund igen när du gett din senaste hund ett så dålig uppväxt pch bevisat mer än en gång att du inte kan ta hand om djur ordentligt? Varför? När du t o m sagt till dig själv att du aldrig mer ska skaffa katt igen, men hund det kan du skaffa. Vad ger dig rätten att inneha en hund? Du har under den relativt korta tiden du haft Theus hunnit ta i alla fall ett återfall, och det finns säkert fler vi inte vet om. Det säger en del. Hur mycket du än älskar din hund, för det är jag övertygad om att du gör, så kommer du aldrig kunna ge den stabilitet och trygghet som den behöver. Du kan inte ens ha ett förhållande till en vanlig person utan det är bara psykopater och sjuka människor. Ska en hund växa upp i sån miljö tycker du? Du har inte ens ett permanent boende! I lagens mening är du fortfarande hemlös. Ett behandlingshem är inget hem! För guds skull öppna ögonen.
Senast redigerad av Kardnialvokal 2013-04-26 kl. 18:24.
Citera
2013-04-26, 18:24
Medlem
Vänta lite nu, sa en POLIS att en hund som inte klarar skott skulle passa som polishund??? Jisses!
Citera
2013-04-26, 18:28
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rowsie
Vänta lite nu, sa en POLIS att en hund som inte klarar skott skulle passa som polishund??? Jisses!

Jo men troligt.......
Citera
2013-04-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rowsie
Hon har väl gjort ett MH eller något är lite tveksam till att hon sysslar med ipo, skydd och liknande men vad vet jag? Skulle vara intressant att få läsa resultaten (kan man möjligtvis få namnet?)
Sen så är jag tveksam till att collien ska klassas som brukshund öht, dom borde fått följa med bc:n till vallhund men det är en helt annan diskussion... Arbetande hund, javisst men mentaliteten kan inte jämföras med t.ex schäfer, rottis eller briard.

Och Berny, det många stör sig på är HUR du ens kom på tanken att ha kvar förra hunden så länge när du var så djupt ner i missbruket. Droger och djur hör inte ihop alls i min värld! Å ena sidan så kan jag förstå behovet av den villkorslösa kärleken man får men varför varför varför utsätter man ett oskyldigt djur för det livet??? Tycker du inte att det var lite... egoistiskt utav dig?
I.om hur djur har farit illa (medvetet eller ej) i din närhet tidigare så tycker jag inte det är så konstigt att folk pratar om djurförbud...
Låt oss säga såhär –jag hade gjort desamma som h*n du lämnade förra hunden till. Olagligt eller ej, jag skulle aldrig aldrig aldrig ge tillbaka en hund till en hemlös(?) missbrukare hur hundvan och duktig denna människa än var med sin hund. Det krävs liksom en hel del mer än den kärleken du hade för hunden. Sen kan man väl även tycka att det är en ansvarslös uppfödare som säljer till någon som är såpass... ostabil(?) du må vara hur duktig som helst med hund och jag vet själv hur mycket dessa hårbollar kan betyda och hjälpa, men hade det inte varit bättre med regelbundna besök från ett terapihundsekipage till att börja med, tills du liksom kommer på fötterna ordentligt?
Kan för övrigt verkligen rekommendera vallning, det är hur kul som helst! Har aldrig sett mina hundar lyckligare än hos fåren.

Collie räknas också som en brukshund, jo.

Och för att svara på din fråga. Jag undrar det än idag. Hur jag kunde låta Milo gå hemlös så länge. Men man vande sig vid situationen hur hemskt det än låter. Det blev normalt, förstår du? Jag hade ingen familj och inga vänner att be om hjälp och jag ville inte skiljas från Milo och situationen blev mycket snabbt normal hur hemsk och onormal den än var. Jag vet att det låter konstigt för dig kanske men så var det. Jag var upptagen av att lösa situationen- av att överleva från dag till dag, fixa mat och tak över huvudet till oss tre så att jag inte tänkte långsiktigt alls.
Det hemlösa livet är så vansinnigt att det inte går att förklara kort för någon såhär. Men tro mig, jag hoppas bara att han har det bra Milo. Det har jag ångest för. Att jag inte vet om han har det bra. Men jag tror och hoppas det. Hoppas.

Vad gäller mitt köp av Theus. Så var det för tidigt. Jag var i sorgen efter Nicklas (och Milo) och i chock fortfarande. Han fick mig att återvända till livet, att ta mig ut ur chocken och jag är väldigt glad att jag köpte honom och jag kan inte resonera annorlunda för nu har jag ju Theus men jag kan förstå att du tycker att det var alldeles för tidigt för Theus.
Jag borde prova vallning. Jag har bokat in oss till en privat instruktör som är helt insatt i allting runt mig/ oss och situationen nu när vi flyttar men att prova vallning vore kul och spännande.
Citera
2013-04-26, 19:11
Medlem
Citat:
Men varför väljer du att skaffa hund igen när du gett din senaste hund ett så dålig uppväxt pch bevisat mer än en gång att du inte kan ta hand om djur ordentligt? Varför? När du t o m sagt till dig själv att du aldrig mer ska skaffa katt igen, men hund det kan du skaffa. Vad ger dig rätten att inneha en hund? Du har under den relativt korta tiden du haft Theus hunnit ta i alla fall ett återfall, och det finns säkert fler vi inte vet om. Det säger en del. Hur mycket du än älskar din hund, för det är jag övertygad om att du gör, så kommer du aldrig kunna ge den stabilitet och trygghet som den behöver. Du kan inte ens ha ett förhållande till en vanlig person utan det är bara psykopater och sjuka människor. Ska en hund växa upp i sån miljö tycker du? Du har inte ens ett permanent boende! I lagens mening är du fortfarande hemlös. Ett behandlingshem är inget hem! För guds skull öppna ögonen.

Jag blir genuint ledsen när jag läser det du skriver faktiskt. Du kanske inte tycker att jag har så mycket nu heller, men det jag har, det har jag slitit hårt för. Den drogfrihet jag vunnit efter så många års narkomani och den stabilitet jag vunnit efter så många års fullständiga kaos, det är min seger. Jag är inte alls felfri för det och jag kommer aldrig bli det men jag har vunnit så mycket som jag inte hade för två år sedan då jag låg i min egen skit och spya och ångest i rännstenen med en spruta i handen, polisen efter mig och förnedring och våld som vardag.
Jag är på väg till en hyreslägenhet och jag sliter fortfarande hårt för att få ihop mitt liv.
Men jag har också bra relationer till människor i mitt liv. Vänner som jag har haft i femton år. Nya vänner som jag har en mycket fin kontakt med. Människor som betyder mycket för mig. Och så har jag Theus.

Mitt återfall var i samband med ytterst svåra påfrestningar och brott. Men återfall och överdos är detsammma oavsett. Jag önskar mer än något annat ett liv där jag kan få leva ett liv med Theus där jag kan få vara ifred och skita i droger och skriva. Jag kan inte garantera ett tryggt liv för Theus för jag går igenom R förutom allt annat då. Men jag sliter för mitt liv och jag har ett nätverk runt mig som ser. Jag arbetar hårt på att bygga upp denna grundläggande tryggheten i mitt liv och i mitt psyke.

Jag har som sagt inte det så perfekt nu heller. Men jag har tagit mig en lång väg framåt på dessa år.
Citera
2013-04-26, 19:42
Medlem
Citat:
Collie räknas också som en brukshund, jo.

Och för att svara på din fråga. Jag undrar det än idag. Hur jag kunde låta Milo gå hemlös så länge. Men man vande sig vid situationen hur hemskt det än låter. Det blev normalt, förstår du? Jag hade ingen familj och inga vänner att be om hjälp och jag ville inte skiljas från Milo och situationen blev mycket snabbt normal hur hemsk och onormal den än var. Jag vet att det låter konstigt för dig kanske men så var det. Jag var upptagen av att lösa situationen- av att överleva från dag till dag, fixa mat och tak över huvudet till oss tre så att jag inte tänkte långsiktigt alls.
Det hemlösa livet är så vansinnigt att det inte går att förklara kort för någon såhär. Men tro mig, jag hoppas bara att han har det bra Milo. Det har jag ångest för. Att jag inte vet om han har det bra. Men jag tror och hoppas det. Hoppas.

Vad gäller mitt köp av Theus. Så var det för tidigt. Jag var i sorgen efter Nicklas (och Milo) och i chock fortfarande. Han fick mig att återvända till livet, att ta mig ut ur chocken och jag är väldigt glad att jag köpte honom och jag kan inte resonera annorlunda för nu har jag ju Theus men jag kan förstå att du tycker att det var alldeles för tidigt för Theus.
Jag borde prova vallning. Jag har bokat in oss till en privat instruktör som är helt insatt i allting runt mig/ oss och situationen nu när vi flyttar men att prova vallning vore kul och spännande.

så din nya hund räddade dig i en svår period i livet?
Citera
2013-04-26, 20:04
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Jag blir genuint ledsen när jag läser det du skriver faktiskt. Du kanske inte tycker att jag har så mycket nu heller, men det jag har, det har jag slitit hårt för. Den drogfrihet jag vunnit efter så många års narkomani och den stabilitet jag vunnit efter så många års fullständiga kaos, det är min seger. Jag är inte alls felfri för det och jag kommer aldrig bli det men jag har vunnit så mycket som jag inte hade för två år sedan då jag låg i min egen skit och spya och ångest i rännstenen med en spruta i handen, polisen efter mig och förnedring och våld som vardag.
Jag är på väg till en hyreslägenhet och jag sliter fortfarande hårt för att få ihop mitt liv.
Men jag har också bra relationer till människor i mitt liv. Vänner som jag har haft i femton år. Nya vänner som jag har en mycket fin kontakt med. Människor som betyder mycket för mig. Och så har jag Theus.

Mitt återfall var i samband med ytterst svåra påfrestningar och brott. Men återfall och överdos är detsammma oavsett. Jag önskar mer än något annat ett liv där jag kan få leva ett liv med Theus där jag kan få vara ifred och skita i droger och skriva. Jag kan inte garantera ett tryggt liv för Theus för jag går igenom R förutom allt annat då. Men jag sliter för mitt liv och jag har ett nätverk runt mig som ser. Jag arbetar hårt på att bygga upp denna grundläggande tryggheten i mitt liv och i mitt psyke.

Jag har som sagt inte det så perfekt nu heller. Men jag har tagit mig en lång väg framåt på dessa år.

Jag förstår att det inte känns kul att höra men samtidigt finns det ingen anledning att sockerströssla det heller. Du är de facto sjuk och du borde inte ha hund så som ditt liv ser ut just nu. Du är inte en heroinist på ett härbärge längre men du är heller inte stabil och fungerande. Det är du som ska vara en stöttepelare åt din hund, inte tvärtom som du ständigt skriver hur HAN hjälper DIG. Bara det faktum att du satt inlåst av en psykopat så sent som för någon vecka sedan är ett tecken på att någonting är fel. Säger inte att det är ditt fel men någonting i ditt liv, i dig, är fel. Det är min åsikt.
Citera
2013-04-27, 00:20
Medlem
Jag vill bara inflika att det inte finns något som helst stöd i argumentet att collies ska/borde/måste valla. Collien är från början en vallhund men den egenskapen har inte direkt tagits tillvara på utan har snarare avlats bort (det finns säkert uppfödare som jobbar för att bevara de linjerna). En helt vanlig collie idag trivs mycket bra med hjärngympa så som sökövningar (leta godis, leksaker etc), spår av olika slag (vilt/person) och pusselutmaningar så som många av de hundspel som finns nu för tiden. En av de negativa egenskaper collies (särskilt långhåriga) idag tyvärr kan ha är att de är lättstressade vilket gör att aktiviteter så som kamp, jaktlekar och vallning ofta är olämpliga.
Så snälla, låt inte vallningen vara ett argument till att B inte skulle kunna vara en lämplig hundägare. Med tanke på att det är så väldigt få (bra) collieägare som vallar med sina hundar så ställer ni orimligt höga krav på B.
Jag har här med inte sagt att jag tycker att B gjort särskilt bra val i livet men inte heller att hon är en fruktansvärd människa på grund av de val hon gjort. Jag tycker bara att det är tråkigt att så många verkar ha sådan oförståelse för vad som är mänskligt.
Citera
2013-04-27, 00:25
Medlem
Citat:
Säger inte att det är ditt fel men någonting i ditt liv, i dig, är fel. Det är min åsikt.

Det här måste jag säga och det handlar inte ett dugg om B. Jag tycker inte att man någonsin säger till en person, ens på internet, att det är "någonting fel i dig". Hör du inte hur det låter? Usch, riktigt illa tycker jag.
Citera
2013-04-27, 12:35
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regrepsa
Det här måste jag säga och det handlar inte ett dugg om B. Jag tycker inte att man någonsin säger till en person, ens på internet, att det är "någonting fel i dig". Hör du inte hur det låter? Usch, riktigt illa tycker jag.

Det är ju ganska obvious att något är fel i Berny, i skallen, i kroppen, i tanken, i handlingen. Möjligt att det är hårt sagt men vad ska man annars säga, att hon har otur i livet? Hon säger det själv, det är inget jag hittar på för att bevisa en poäng. Orkar inte med detta blinda försvaret av Berny ständigt och jämt. Hon hade världens största chans att "komma tillbaka" efter alla fuckups kring heroinet men hon sumpade ju det fett mycket genom att bete sig som en borderlinefjortis. Narcissistisk som satan dessutom.
Citera
2013-04-28, 07:13
Medlem
Om man förbjuder sig själv att skaffa katt igen, men tillåter sig själv att ha hund... Det är ju bara absurt. Katter är så mycket "enklare" att ha. Kan man missköta dem och har bevisligen misskött en hund (och förklarar bort det med att man "går in i hemlösheten"), hur fan tänker man då? Ett djur är alltid ett stort ansvar och speciellt en hund!

Sen det där med att man blir blind i hemlösheten, att man inte tänker på att hunden har det dåligt... Är det inte ett ännu större argument för att inte skaffa hund? Säger inte att det ska vara för alltid, säger mer att jag förstår inte tänket i just den frågan, när B är var hon är. På väg mot bostad eller ej, hon har ju rätt så mycket problem kvar i skallen, efter Nicklas död, missbruket och hennes "svåra psykiska störningar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in