Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Något som äcklar mig är hur hon nu skryter på instagram om Theus och Milo. Håll i er nu men hon skriver att Milo passade som polishund(!), var hon nu fått det ifrån. Milo, missbrukarhunden som bodde som hemlös med två heroinmissbrukare. Jo han blir säkert en jättebra polishund. Eh. Collie dessutom som har stark vallningsinstinkt och ingenting gemensamt med polishundars mentalitet.
Sen skriver hon att hon ska utbilda Theus till "terapihund". Alltså jag orkar inte. Hon skriver att han är "speciell" och "använder nosen som vapen". Höll på att kräkas när jag läste det.
Om man har ett genuint intresse i just colliehundar bör man kanske ägna sig åt något de faktiskt tycker är roligt och som ligger i deras natur, dvs vallning. Men det faller väl inte Berny på läppen för det är tråkigt och gynnar inte henne personligen. Nej, det ska vara något som är speciellt. Unikt, precis som hennes lilla Theus är. Och hon då såklart. En riktig unik snöflinga.
Hon har väl gjort ett MH eller något är lite tveksam till att hon sysslar med ipo, skydd och liknande men vad vet jag? Skulle vara intressant att få läsa resultaten

(kan man möjligtvis få namnet?)
Sen så är jag tveksam till att collien ska klassas som brukshund öht, dom borde fått följa med bc:n till vallhund men det är en helt annan diskussion... Arbetande hund, javisst men mentaliteten kan inte jämföras med t.ex schäfer, rottis eller briard.
Och Berny, det många stör sig på är HUR du ens kom på tanken att ha kvar förra hunden så länge när du var så djupt ner i missbruket. Droger och djur hör inte ihop alls i min värld! Å ena sidan så kan jag förstå behovet av den villkorslösa kärleken man får men varför varför varför utsätter man ett oskyldigt djur för det livet??? Tycker du inte att det var lite... egoistiskt utav dig?
I.om hur djur har farit illa (medvetet eller ej) i din närhet tidigare så tycker jag inte det är så konstigt att folk pratar om djurförbud...
Låt oss säga såhär –jag hade gjort desamma som h*n du lämnade förra hunden till. Olagligt eller ej, jag skulle aldrig aldrig aldrig ge tillbaka en hund till en hemlös(?) missbrukare hur hundvan och duktig denna människa än var med sin hund. Det krävs liksom en hel del mer än den kärleken du hade för hunden. Sen kan man väl även tycka att det är en ansvarslös uppfödare som säljer till någon som är såpass... ostabil(?) du må vara hur duktig som helst med hund och jag vet själv hur mycket dessa hårbollar kan betyda och hjälpa, men hade det inte varit bättre med regelbundna besök från ett terapihundsekipage till att börja med, tills du liksom kommer på fötterna ordentligt?
Kan för övrigt verkligen rekommendera vallning, det är hur kul som helst! Har aldrig sett mina hundar lyckligare än hos fåren.