Citat:
Ursprungligen postat av berny
Nej. Jag förstår att just du har en ganska stor insikt i detta. Och ingen önskar någon en miljö i en sekt. Men efter det du har förstått, får jag fråga, hur är din uppfattning om hur Verket har påverkat mig, bara av det som du har sett och uppfattat/ analysert och förstått och hört mig berätta?
Jag har inte egen insikt i detta men en nära vän, som haft det, vars historia (den historia
jag vet av din) är läskigt lik din. Skillnaden är att hon inte kommer från en kristen sekt, men även hon har varit med om sexuella övergrepp både från nära i och utanför sekten. Och det jag tycker är svårt att se gällande både er två är exakt vad som påverkat er, eller liksom, hur har just övergreppen påverkat er i sig och hur har sektmiljon påverkat er i sig, vad är vad? Så att säga.
Och hennes historia är som sagt läskigt lik din; allt ifrån in och ut på psyk, självskador och självmordsförsök,ett otal diagnoser, ingen kontakt med biologiska familjen sedan tonår, evigt flängande fram och tillbaka, kriminalitet, snabbt in i "seriösa" relationer, missbruk, hemlöshet, behandlingshem, duktig på ord och ja, det är läskigt likt helt enkelt.
Det jag kan märka är att du aldrig kommer ge hela dig själv, vissa får kanske höra a,b och till och med c men hela alfabetet är uteslutet. Det går inte direkt att lita på dig mer än ett tag, och det är nog ett försvar från din sida med (och nu menar jag inte oss på flashback utan dina nära och kära), för det går aldrig att föreställa sig hur det ser ut som dig framöver.
Och du kompenserar på andra plan för att ingen ska komma åt dig på botten, du kan berätta om exempelvis de absolut vidrigaste övergreppen (observera att det här är exmeplvis, och exempel för folk utanför flashback utan dina nära) och ge mycket av dig själv och "du vet verkligen allt om mig", men det finns alltid ett "ess i skjortärmen" på något sätt, man vet inte vad som är äkta och vad som försvar, och jag tror inte ens att du själv vet det. Att våga prata, säga vad man tycker om det ena eller andra (gärna sådant inte en normal familj tar upp på släktträffarna) men då slipper du ta i tu med resten. Det ena döljer det andra, och de spär på varandras problem. Och mycket av det är nog svårt för dig att se, du kanske nyligen tom kommit dit. Om du ens kommit dit.
Efter år bland andra människor har du hittat en roll som passar dig att agera efter där du är nu och en som passade på psyk, en som passade som hemlös och så vidare, men med min kompis märks det så väl att hon vet verkligen inte vem den riktiga tjejen var som barn, vem var hon. Hur "borde" hon blivit? Vem är den riktiga lilla tjejen?
Det finns en massa djup i hennes tankar, och det är givande att diskutera med henne, men i henne är det bara ett svar hål av den ena mer tragiska händelsen än den andra. Men
hon finns inte. Eller hon kan inte hitta henne.
Sedan är det de där lite lättare grejerna, att man på ett eller annat sätt gör det man inte kunnat göra i sekten, i olika extrema former, gör gärna tvärtemot vad man ska, både omedvetet, trotsigt och medvetet.
Men det är svårt att förklara, och jag är full, så jag kan ha skrivit något som låter konstigt. Det ber jag om ursäkt för.
Men Berny, du får gärna pm:a mig för jag vet mer än jag nästan önskar om sånt här (hade tjejen boende hos mig i år och det var mig hon vände sig till), och du och jag hade en ganska fint kontakt på Skunk back in the days, 2003 skulle jag gissa på det var.
Så pm:a gärna om du vill, och då får du nyktra svar.