2013-02-14, 19:21
Medlem
violinsofviolences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Det är skillnad på att inte berätta/förneka på det sättet som du menar att de flesta har upplevt någon gång, och att konsekvent år efter år fullständigt förställa sin tillvaro och kabla ut romantiserade bilder till en stor skara människor som man vet (eller borde veta) blir påverkade. Jag hoppas t.ex. att det inte var alltför många psykiskt sjuka missbrukande tjejer som också skaffade skaffade tretusen katter och hundar, för att deras idol visade ju att det gick utmärkt...
Om man nu skäms över sin verklighet, varför då säga något alls? Varför så aktivt bygga upp en fejkvärld och bjuda in folk att betrakta den?

Jag förstår exakt vad du menar. Det jag menar är att vi som följt Berny vet ju att hon tagit sig upp, bestämt sig "för att leva", valt "en riktning" (tror dock att hon tar det mer på allvar nu än någonsin) sååå många gånger & att hon ( eller vem som helst för den delen) kan känna att man måste visa utåt att "allt är fantastiskt" när det återigen skitit sig, för att inte officiellt ha misslyckats, igen. Get me?
Citera
2013-02-14, 20:17
Medlem
Kloroformtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Som sagt. Asperger=LSS , ADHD=tjack på recept...så kanske det.

Precis. Man kan läsa på om vilka kriterier som krävs. Behöver som sagt inte omfatta någon examen, vad gäller forskning.
Citera
2013-02-14, 20:21
Medlem
Kloroformtrasans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berny
Om jag förklarar det på det här sättet. Jag finner inget nöje, inget unikt eller spännande i att ha psykiska diagnoser. Jag är 29 år gammal. Vad tror ni egentligen? Tror ni på fullaste allvar att jag "vill ha en diagnos"?
Ritalin hjälper mig enormt mycket, ja absolout men jag vill inte behöva äta ritalin.

Får jag fråga dig nu en sak. Jag är 29 år gammal, har möjligheten att skriva böcker och ge ut och forska och jag går igenom R och varför skulle jag vara intresserad och vilja ha en diagnos?
Varför inte satsa på min karriär och mitt vuxna liv istället?

Jag har tackat nej till Subutex! Eftersom jag i två år snart har varit helt ren. Men jag skulle alltså vilja ha ADHD frivilligt, något som jag lider av på flera nivåer av i mitt liv- för få ritalin, är det så du menar?

Förklara gärna.

Och jag har valt bort ritalin för eget bruk! Såatte...... Dra den där om rödluvan. Bara för att du har adhd är du inte tvingad till medicin. Men ditt fall är ju rätt uppenbart.
Citera
2013-02-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Hej Berny. Jag har skrivit i den här tråden från och till. Jag var nära vän till Magnus, och har fortfarande kontakt med hans familj. Av respekt för dem vill jag undvika att gå i polemik här med dig om vad som hände eller inte den korta tid du kände honom, eller hur du betedde dig efter hans död. Jag nöjer mig med att säga att du sårade dem, i synnerhet hans syster, och om du nu verkligen rannsakar dig själv hoppas jag att du också funderar över detta. Jag har dock inga stora förhoppningar där.

Istället vill jag fråga dig om något annat som irriterat mig under alla år. Eller egentligen är det väl samma sak kanske, eftersom det handlar om din förmåga att ge en felaktig bild av verkligheten. Att ljuga, helt enkelt. Oavsett omständigheter har din tillvaro alltid varit rosenskimrande och magisk, något som du envist försökt skildra i både bilder och text.

Såhär kunde det se ut och låta:
http://dayviews.com/berny/284896458/

Och nu får vi veta att det egentligen var såhär:

(Dessutom hade du inte Milo, du skaffade ju honom mitt under den där röran.)

Det finns hur många exempel som helst. Det var alltid fest och mys och kärlek (inget om att du bodde hos olika vänner för att du var hemlös). Drogerna gav dig närvaro och existens (inte ett ord om att skita på sig av abstinens). Du bodde på fyrstjärnigt hotell (fast du betalade ju inte notan), du fick ingen hjälp alls av socialen och och Theus var "klinikens" hund osv osv. Du vet vad jag menar. Det är först nu som du börjat berätta hur det egentligen låg till. Du påpekar gång på gång för oss att vi "inte haft hela bilden", nej det har vi inte, men är du inte själv lite orsak till det? Det är väl naturligt att man spekulerar och försöker fylla i luckorna själv, när du t.ex. beskriver ett kärleksnäste som ni har målat så fint och ska skaffa barn i, och så får man se det här:

http://dayviews.com/madde69/422528805/

Samtidigt har du en hel drös med fans som blinda av beundran kommenterar precis allt detta med att du är stark och underbar. Jag har aldrig ansett att du ska behöva ta ansvar för dem eller vara någon slags förebild, men du måste ju själv ha förstått att du på många sätt var det? Varför fortsatte du då att försköna? Varför sa du inte som det var? Och om du inte klarade av det just då, varför säga någonting alls?

Till sist vill jag säga (och det har jag gjort förut i tråden, även om jag mest har hatat dig), att jag är glad över att du äntligen tycks ha bestämt dig för att förändra ditt liv. Eller snarare, att du verkar ha förstått att det är först genom total ärlighet man kan lyckas med det. Det var faktiskt oväntat, och jag är imponerad. Jag har fetmarkerat mina frågor, det skulle vara intressant att höra vad du säger.

Jag vill bemöta det du säger om Magnus men jag blir så matt, för då måste jag berätta hur min tid med honom såg ut. Och du säger en sak.
Jag blir också väldigt ledsen att höra att jag har sårat hans familj och lillasyster så mycket. Det gör riktigt ont att höra.

För att svara på resten av ditt inlägg. Du skriver att jag har sagt att ni inte har hela bilden men frågar sedan om inte jag är orsaken till det. Jo, självklart. Och jag är det medvetet.
Jag har inte gett er hela bilden. Jag har dolt mitt förflutna för det första. Min uppväxt har jag dolt helt och jag har valt att som offentlig person hela tiden bara ge er små, små glimtar av min historia och så gör jag fortfarande men nu har jag börjat ge er mer sammanhang än någonsin.

Jag kontrollerar vad jag berättar och vad jag vill att ni ska känna till. Jag vill inte att ni ska känna till ens en tiondel av mitt liv.

Att jag har förskönat/ ljugit är DELVIS ett försvar. Jag skriver att heroin är närvaro (jag är påverkad och försvarar mitt missbruk), jag skriver att allt är bra och förskönar flera delar av mitt liv eftersom jag inte skyltat med baksidorna då jag är en offentlig person och inte velat skylta med baksidorna. Men sedan är en typisk missbrukare. Att försköna på detta sätt-kärleksnäste osv. Jag har haft ett behov av att försköna då jag haft mycket i mitt liv som BEHÖVTS försköna (eller rättare sagt förbättra/ ändra/ förändra, ni fattar).

Detta är också ett ansvar jag känt tidigare genom åren, då detta har påverat mina fans. Detta ansvar har jag känt- och det har triggat igång mitt behov av att försköna.

Jag som offentlig person OCH som MÄNNiSKA har all rätt att välja vilken information jag går ut med- tex var Theus min hund som jag köpte men kallades för klinikhunden så detta var ingen direkt lögn. jag valde bara vilken information jag ville ge er.

Det mesta som hänt och händer i mitt liv har jag aldrig någonsin uttalat mig om över huvud taget.

Jag tycker inte att jag enbart förskönat. Jag har förskönat en del precis som missbrukare som lever i förnekelse inför sitt missbruk och vad det innebär gör, men absolut inte allt.
Citera
2013-02-14, 22:43
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Att jag har förskönat/ ljugit är DELVIS ett försvar. Jag skriver att heroin är närvaro (jag är påverkad och försvarar mitt missbruk), jag skriver att allt är bra och förskönar flera delar av mitt liv eftersom jag inte skyltat med baksidorna då jag är en offentlig person och inte velat skylta med baksidorna. Men sedan är en typisk missbrukare. Att försköna på detta sätt-kärleksnäste osv. Jag har haft ett behov av att försköna då jag haft mycket i mitt liv som BEHÖVTS försköna (eller rättare sagt förbättra/ ändra/ förändra, ni fattar).

Detta är också ett ansvar jag känt tidigare genom åren, då detta har påverat mina fans. Detta ansvar har jag känt- och det har triggat igång mitt behov av att försköna.

Jag som offentlig person OCH som MÄNNiSKA har all rätt att välja vilken information jag går ut med- tex var Theus min hund som jag köpte men kallades för klinikhunden så detta var ingen direkt lögn. jag valde bara vilken information jag ville ge er.

Jag upplever att dina svar spretar väldigt mycket...men sammanfattat så förskönade du för att du missbrukade, för att ditt liv är så hemskt att det behövs friseras och för att din ansvaret gentemot dina fans triggade det? Förutom i de fall där du bara utelämnade sanningen/medvetet förledde, då är det ingen direkt lögn anser du. Jag tycker det är intressant att det här med ditt förskönande och ljugande verkar vara den enda beröringspunkten hittills där du inte lyfter fram din psykiska ohälsa som en av orsakerna. Men det beteendet hade väl varit mer karakteristiskt för diagnosen/erna som du så bestämt förkastar.
Citera
2013-02-14, 22:51
Medlem
sinfons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av violinsofviolence
Jag förstår exakt vad du menar. Det jag menar är att vi som följt Berny vet ju att hon tagit sig upp, bestämt sig "för att leva", valt "en riktning" (tror dock att hon tar det mer på allvar nu än någonsin) sååå många gånger & att hon ( eller vem som helst för den delen) kan känna att man måste visa utåt att "allt är fantastiskt" när det återigen skitit sig, för att inte officiellt ha misslyckats, igen. Get me?

Ja, jag tror jag fattar. Det är nog att jag inte tycker det räcker som ursäkt som gör att vi inte är överens. Ingen tvingade henne att genomgå hela den där processen offentligt, gång på gång. Tvärtom hade hon antagligen haft större chans att lyckas ifall hon inte envisades med att vara i rampljuset samtidigt.
Citera
2013-02-14, 23:31
Medlem
BlotGoths avatar
Berny: Man är inte medforskare i en studie bara för att man är med och medverkar i en studie, som vanligt med dina försköningar och hittepåande så har väl en medverkan i någon studie vridits till medforskare Men det är man alltså inte, man är en deltagare.

Sen om du mår bättre av att försöka slå i världen att du minsan forskar på vetenskaplig nivå, så var så god, gör det, men din historia säger ju ett och annat...
Citera
2013-02-15, 00:07
Medlem
Min främsta undran gäller förlagen. Det har ju kommit fram att du både fått förskott för manus du inte levererat och sagt till hotell du bodde på under hemlösheten att de kunde skicka notan till förlaget. Har det haft några konsekvenser för ditt fortsatta författarskap? Visst är det betydligt lättare att fortsätta som författare när man väl tagit sig fram till debuten än det är att som okänd få kontakt med förlag, men det är väl ändå inte så att man efter två böcker har livslång immunitet mot dåligt rykte i branschen? Är det någon som har varit förbannad? Det låter ibland på dig som att du bara behövde ringa Bonniers och säga att du håller på med en ny bok, köper de bara rakt av att du var desperat då men inte kommer göra bort dig mer? Finns det krav på ditt fortsatta agerande för att det ska bli något mer samarbete? Har du verkligen skrivit kontrakt eller är det en omskrivning för "intresse från förlag"? Jag är smått förbluffad över att man vågat samarbeta med dig efter allt som hänt, speciellt utan ett färdigt manus, även om det förstås är bra om man ger dig en chans till om du fortfarande lever upp till din forna nivå. Men man lever ju inte på begåvning allena, liksom. En annan hade nog varit rökt.

En annan sak angående det som jag också har undrat över: du talar ibland om nästa bok som om det förväntas bli en vändpunkt jobbmässigt, och att du i och med den kommer kunna börja ta tag i din ekonomi. Jag förstår om du inte kan lämna värsta redogörelsen för dina villkor (och är inte så intresserad av siffrorna heller), men undrar om man betraktar dig som en så solklar guldkalv att du får supervillkor eller om det är förhoppningar? Är allt glömt och förlåtet med det förlag som aldrig fick någon bok - vill de inte ha tillbaka förskottspengarna? Visst, du har gett ut två böcker varav i alla fall en fick mycket uppmärksamhet och om jag förstått saken rätt sålde riktigt bra, men det var några år sedan nu och det innebär knappast några försäljningsgarantier. Så mycket pengar får man liksom inte för en bok, om man inte är Läckberg eller Marklund eller någon annan vars böcker garanterat säljer hundratusentals ex oavsett innehåll.
Citera
2013-02-15, 07:24
Medlem
Citat:
Tack så mycket för ditt inlägg. Självklart drar många egna, ofta orättvisa slutsatser om mig. Människor har en uppfattning av mig som är skapade just av deras uppfattning om hypen och av den bild dom fått av mig och inte av den verkliga människa som jag med allt vad det innebär av negativa och positiva sidor. Jag kan uttrycka mig klumpigt, dumt och göra tusentals fel och misstag. Jag kan vara trött och jag ha en stor insikt men jag är i slutändan en människa som har en dynamik och inte en cirkusfigur som dansar runt inför er och gör cirkuskonster. Jag pratar med er här och sen är det upp till er om ni vill lyssna eller inte.

Att jag går in och bemöter kritik och frågor kan ju ni använda hur ni vill. Men jag tänker fortsätta bemöta det ni säger i mån av tid.

Varför jag gör det? Därför att jag just nu sitter inlåst i min lägenhet och har mycket tid. Och har märkt att det finns människor som undrar och spekulerar i just mig.
Jag råkar vara Berny Pålsson. Jag är Berny och ni och många andra gör ett jävla "liv" om mig och jag valde att tala med er.

Det började på bilddagboken då jag bestämde mig för att mina läsare och fans skulle få komma i kontakt med mig nu när jag har varit ren en längre tid och jag känner mig mogen för att svara på frågor och kommunicera med dom.
Dom har försökt göra det i alla år utan att lyckas.

Nu slog det mig att jag vill tala med er också- ni som hatar mig. Jag har alltid skyggat för dom som älskat/hatat "Berny Pålsson". Jag har förhållit mig neutral men aldrig kommunicerat med någon. Nu när jag är ren så vill jag att människor och jag ska kunna kommunicera.

Jag är här för att göra detta.

Exakt så, jag insåg att du är en verklig människa och inte bara en internetfigur som existerar för att vi ska ha något att gotta oss åt.
Citera
2013-02-15, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokemeaway
Men du lindar in allting otroligt bra för att få den skiten du gjorde att låta liiiite mindre.
Varför skulle allting ha ändrats nu? Du har fortfarande dina problem. & nu börjar du gagga om din barndom, varför skulle det vara sant? Varför ska man tro på dig nu? Försök inte få det att låta som om det var längesedan du betedde dig efterblivet, det gjorde du så sent som när du var ihop med tvilling-missfostret Jhna.

Dessutom måste A lurat dig med kattuppfödningen också, för man blir ingen registrerad uppfödare förrens man fött upp minst en renrasig kull med stamtavla & hela hejfaderittan & det tror jag knappast hon hade råd med eller? Bengaler är väldigt dyra. & alla veterinärkostnader & vaccinationer.
& jag hoppas du är bekväm med att linda in att DU var en äcklig, vidrig djurplågare. Dina hundar förtjänade aldrig att bo hos dig när du var nere i ditt skabbiga knarkande & det är du säkert igen om ett halvår när ingen köper ditt manipulativa bölande längre.
Nåja, jag drar mig ur tråden nu. GLHF.

Medan du är en vidrig och äcklig person som hatar människor. Jag tycker att det är värre
Citera
2013-02-15, 09:46
Medlem
Har läst igenom era inlägg. Ska verkligen försöka ta mig tid att svara utan att spreta osv. Jag hoppas jag hinner det senare idag.
Citera
2013-02-15, 09:48
Medlem
Förtydligande: jag vill verkligen svara på era frågor uppriktigt och utförligt. Jag återkommer så fort jag kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in