Jag älskar Wagner! Lyssnar dock sällan igenom hela operor utan har mina favoritstycken, t.ex.: Siegfrieds smidessång, Siegfried och skogsfågeln, hela sista akten av "Siegfried" men särskilt kärleksduetten på slutet, "Du bist der Lenz" i "Walküre" samt kärleksduetten i slutet av första akten och såklart Wotans avsked i slutet på tredje, hela brudkammarscenen i "Lohengrin" samt Lohengrins avsked i sista akten, o.s.v.. Finns många fler stycken jag älskar, men det här är mina absoluta favoriter.
När jag var ung kunde Wagner nästan få det att slå runt i huvudet på mig - jag ville bara gå ut i skogen och leta efter hjältar!
Tyvärr finns det så väldigt få riktigt bra Wagnersångare - och särskilt då hjältetenorer - som har både rösten, musikaliteten, skådespelarförmågan och utseendet. Ja, jag VET att man inte "ska" bry sig om utseendet, men mig stör det om Brünhilde ser ut att vara 60 år gammal, och Siegfried är en fet gubbe med stor mage, som knappt tar sig upp till stående ifrån sittande på golvet... Och sedan är det förstås problemet med att alla regissörer ska komma med något nytt som inte stämmer med Wagners anvisningar ALLS, trots att Wagnerpubliken generellt är konservativ och vill att ett svärd ska vara ett svärd och en drake en drake, och inte något annat...
Citat:
Ursprungligen postat av
Ashysia
Älskar Wagners musik men känner mig ändå tveksam. Han blev ju en slags kultfigur inom nazismen, och även om han inte själv var nazist eftersom han levde innan nazismen så var han ändå grov antisemit. Kan man skilja på politik och konst? Tänker mig ju att folk idag har mindre kunskap och att vi befinner oss längre fram i historien än vi gjorde för kanske 60 år sedan vilket gör att det kanske kan kopplas ihop mindre med det och är mindre laddat än förut?
Även om ni bestämt tycker att nej nej musik och politik är inte samma sak så dumförklara mig inte tack utan ta gärna mina tankar på allvar...
DET är ju bara en bonus, juh!