2012-02-12, 10:55
Medlem
lendrygghs avatar
Metropolitan hade en uppsättning av Ragnarök som utsändes över stora delar av världen igår, och biografer och folkhus som köpt rättigheterna visade sålunda denna live. Sex timmar varade den, men det var det verkligen värt. Jag hade hittills bara hört ringen, men det skänker ju givetvis ytterligare en dimension (eller flera) att se, förstå och ta del av den långa berättelsen. Blodad tand!
Citera
2012-03-18, 01:12
Medlem
NickShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Metropolitan hade en uppsättning av Ragnarök som utsändes över stora delar av världen igår, och biografer och folkhus som köpt rättigheterna visade sålunda denna live. Sex timmar varade den, men det var det verkligen värt. Jag hade hittills bara hört ringen, men det skänker ju givetvis ytterligare en dimension (eller flera) att se, förstå och ta del av den långa berättelsen. Blodad tand!

Råkade vara i NY när the Met startade Ringen 2011, såg premiären på Rhenguldet på piazzan (enorm bioduk) i spöregnet. Hade lite ont i fötterna efteråt, men det var det värt. Världens bästa operahus för närvarande.
Parsifal har snart premiär i Malmö. Se den!
Citera
2012-03-18, 16:34
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Råkade vara i NY när the Met startade Ringen 2011, såg premiären på Rhenguldet på piazzan (enorm bioduk) i spöregnet. Hade lite ont i fötterna efteråt, men det var det värt. Världens bästa operahus för närvarande.
Parsifal har snart premiär i Malmö. Se den!
Tack för tipset! Jag ska se om jag kan klämma in den i kalendern.
Citera
2012-03-24, 12:57
Medlem
Zwerchstands avatar
Kläm då ock in Köpenhamn, lyss där nyss sammann’ premiär:
Parsifal i Köpenhamn 22 mars — 13 maj 2012 [à 5 h 10 min inkl. pauser]
Parsifal i Malmö 21 april — 20 maj 2012 [à 4 h 55 min inkl. pauser]
Det är en konjunktion för Skandinavien likvärdig med den Jupiter-Venus' som väl just ligger i ciggen efter.

Lohengrin i Stockholm 7 april — 8 maj 2012

Helg hela veckan så i Svenska Wagner-Sällskapet.
Citera
2012-04-18, 00:37
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Kläm då ock in Köpenhamn, lyss där nyss sammann’ premiär:
Parsifal i Köpenhamn 22 mars — 13 maj 2012 [à 5 h 10 min inkl. pauser]
Parsifal i Malmö 21 april — 20 maj 2012 [à 4 h 55 min inkl. pauser]
Det är en konjunktion för Skandinavien likvärdig med den Jupiter-Venus' som väl just ligger i ciggen efter.

Lohengrin i Stockholm 7 april — 8 maj 2012

Helg hela veckan så i Svenska Wagner-Sällskapet.
Just Parsifal har jag faktiskt kastat ett otal getögon mot de senaste veckorna, men på senare dagar av olika skäl ansvarslöst nog förbiglömt. Jag tackar dig därför innerligt för uppslaget.
Citera
2012-04-18, 14:19
Medlem
Nemesis1s avatar
Någon annan som håller med om att fågelsången som Siegfried plötsligt kan förstå är bland det vackraste som gjorts i operaväg?? Se och hör! - detta är bedårande vackert:
http://www.youtube.com/watch?v=b7-pLoSxRzo

Att Siegfried återberättar (läs: "återsjunger") fågelsången för jaktsällskapet i Ragnarök är också en perfekt inledning på dramats klimax, om ni frågar mig!
Citera
2013-04-22, 23:14
Medlem
lendrygghs avatar
Såg Parsifal när den gick för inte så längesedan. En stor besvikelse, men jag antar att jag fortfarande är otränad i mitt Wagnerlyssnande. Musiken var mer stämning än melodi, som jag upplevde det, och handlingen var problematisk att följa. Hellre då (uvertyren till) Tannhäuser, som mycket väl kan vara det vackraste stycke musik som någonsin komponerats.
Citera
2013-04-23, 00:00
Medlem
HadrianBondsiscuss avatar
Citat:
Såg Parsifal när den gick för inte så längesedan. En stor besvikelse, men jag antar att jag fortfarande är otränad i mitt Wagnerlyssnande. Musiken var mer stämning än melodi, som jag upplevde det, och handlingen var problematisk att följa. Hellre då (uvertyren till) Tannhäuser, som mycket väl kan vara det vackraste stycke musik som någonsin komponerats.

Innan jag såg din kommentar tänkte jag på Tannhäuser som är helt underbart. Man skulle kanske gå och se Tannhäuser någon gång om den spelades. Jag gillar den romantiska musiken. Den har de riktiga spänningarna och är överdramatisk - det gillar jag.
Citera
2013-04-23, 00:18
Medlem
HadrianBondsiscuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Någon annan som håller med om att fågelsången som Siegfried plötsligt kan förstå är bland det vackraste som gjorts i operaväg?? Se och hör! - detta är bedårande vackert:
http://www.youtube.com/watch?v=b7-pLoSxRzo

Att Siegfried återberättar (läs: "återsjunger") fågelsången för jaktsällskapet i Ragnarök är också en perfekt inledning på dramats klimax, om ni frågar mig!

Ja, det var verkligen härligt att se och lyssna på. Jag har inte erfarenhet nog för att svara på om det är det vackraste som gjorts i operaväg, men jag fick en oemotståndlig lust att gå på operan. Jag har aldrig gjort det men det vore helt underbart.
Citera
2013-04-24, 23:16
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HadrianBondsiscus
Innan jag såg din kommentar tänkte jag på Tannhäuser som är helt underbart. Man skulle kanske gå och se Tannhäuser någon gång om den spelades. Jag gillar den romantiska musiken. Den har de riktiga spänningarna och är överdramatisk - det gillar jag.
Jag med. Måste suga tag i den nästa gång den flimrar förbi på någon folkbio eller kanal två. Har efter fyra års konstant lyssnande slutligen börjat mättats av valkyrieritten. Tur då att TH finns, som sagt, och mästersångarna, och rhenguldspreludiet, och Lohengrins tredje preludium, osv osv...

Se mästersångarna om du inte gjort det, förresten. Om gestaplarna inte plockat bort den än så ligger hela kalaset ute på Youtube, med engelsk textning.
Citera
2013-05-20, 19:42
Medlem
NickShadows avatar
Citat:

Vilken uppsättning var det som gjorde dig besviken? Såg den både i Malmö och Köpenhamn. Tyckte Kph var strået vassare...Malmös var lite väl seg för min smak.
Citera
2013-05-22, 18:01
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Vilken uppsättning var det som gjorde dig besviken? Såg den både i Malmö och Köpenhamn. Tyckte Kph var strået vassare...Malmös var lite väl seg för min smak.
Den med Kaufmann i titelrollen, via Met Live. Jag förstod näranog ingenting av handlingen, kostymerna var moderna och musiken mera ett ljudlandskap, i mitt tycke, än melodisk. Antagligen hade jag fel förväntningar eller så var jag inte tillräckligt uppmärksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in