Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-09-22, 12:18
Medlem
Octavianuss avatar
Jag va och köpte mig ett halv lamm häromdagen, och då fick man bla med hela låret såklart. Benet sitter kvar i det, och det väger nog minst en 3 kilo iaf. Hur ska jag nu tillaga detta på bästa sätt. Tänk även på att jag inte kommer äta allt på en gång, så det måste vara gott även dagen efter, är det e kallt.
Citera
2008-09-22, 13:10
Medlem
Gör en gryta och frys ner resten och ät sedan när du har lust
Citera
2008-09-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illernboy
Gör en gryta och frys ner resten och ät sedan när du har lust

Kötter blir lätt segt om det får ligga länge i frysen efter upptining så jag skulle rekommendera att förvara det i rumstemperatur gärna skafferiet
Citera
2008-09-22, 13:20
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazerkatt
Inte ett helt otippat svar

Gör en gryta med en massa rotsaker och servera med potatismos.

En bra idé - jag brukar köra sjutimmars, receptet finns i olika varianter, det här är bra: http://www.epicurien.be/food/recipes/main-courses-dishes/lambs/7-seven-hours-leg-of-lamb.asp
Mos med vitlök är rätt tillbehör - lammet kan värmas hur många gånger som helst - det är inte nödvändigt med muslin (vad det nu heter på svenska) - men det steken snyggare första gången man äter den - har lätt att falla sönder

Ett helt annorlunda sätt att laga lammstek är att fjärilla den och lägga den på grillen: http://www.epicurious.com/recipes/food/views/SPICE-RUBBED-BUTTERFLIED-LEG-OF-LAMB-105306
Skär ut benet och snitta upp köttet så att du får en jämntjock "platta", brukar bli ~3 cm tjock. Marinera och grilla till en innertemperatur av 50-55C. Går jättebra att äta kall som rostbiff dagen efter
Citera
2008-09-22, 14:12
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
En bra idé - jag brukar köra sjutimmars, receptet finns i olika varianter, det här är bra: http://www.epicurien.be/food/recipes/main-courses-dishes/lambs/7-seven-hours-leg-of-lamb.asp
Mos med vitlök är rätt tillbehör - lammet kan värmas hur många gånger som helst - det är inte nödvändigt med muslin (vad det nu heter på svenska) - men det steken snyggare första gången man äter den - har lätt att falla sönder

Ett helt annorlunda sätt att laga lammstek är att fjärilla den och lägga den på grillen: http://www.epicurious.com/recipes/food/views/SPICE-RUBBED-BUTTERFLIED-LEG-OF-LAMB-105306
Skär ut benet och snitta upp köttet så att du får en jämntjock "platta", brukar bli ~3 cm tjock. Marinera och grilla till en innertemperatur av 50-55C. Går jättebra att äta kall som rostbiff dagen efter

Hmm, kanske det. Synd att min grill e så liten, men får väll köra den i omgångar.

Till er andra. förstår inte ens hur ni kan komma på tanken att göra en gryta av en så fin bit kött. Gryta för mig är nödlösningen på fulbitarna.
Citera
2008-09-22, 14:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Till er andra. förstår inte ens hur ni kan komma på tanken att göra en gryta av en så fin bit kött. Gryta för mig är nödlösningen på fulbitarna.
Mycket riktigt.

Du bör skära ut benet. På det viset erhåller du en bit som i affärerna saluförs som benfri lammlägg eller lammstek.

Tillvägagånssättet är inte så svårt. Skär med kniven längs med hela benet och "putsa" tillbaka köttet med en mindre kniv runt om benet. När benet är befriat så slänger du det inte!! Koka en fond på det tillsammans med schalottenlök, rotsaker, timjan, rosmarin, lagerblad, vitlökt, rödvin, vitpeppar, salt, en nypa socker och lite citronzest. Reducera kraftigt och addera lite grädde. Låt svalna. Ta bort benet och bind ihop köttet till en rulle.

Koka köttet i lättsaltat vatten och med samma grönsaker som benet. När köttet är mjukt så skär du det i skivor på ca 1,2 mm och lägger dessa i den tidigare färdiga såsen. Ställ alltsammans i kylskåp. Låt vila i ca 1 dygn.

Ta ut alltsammans och värm det sakta på spisen. Toppa med färsk persilja och servera med någon typ av stor pasta eller helst knödel.

~Paul~
Citera
2008-09-22, 15:10
Medlem
Bluebeast72s avatar
Varför inte en kroatisk lammstek fylld med vitlök o chilli. Följ de pauls urbeningsprocedur´.
Sy sedan lammet med linnetråd o lämna en öppning till stoppningen.

Byn steken så den får en fin yta o nu dags för fyllnigen.

Pressa en hel vitlök i en skål, tillsätt olivolja o ca 2 tsk chillipulver. Lite salt o vitpeppar. Skala nu två hela vitlökar o lägg hela klyftor i skålen.
Skär även två färska chillifrukter i rätt stora bitar o lägg i med frö o allt.
Pressa saften ur en halv apelsin i oxå.

Blanda runt allt o lägg i lammet. Fyll på med rosmarinkvistar, gärna vild rosmarin. Salta nu hela filen rejält o peppra.

In i ugnen på 175 grader tills dess innetempen är "blodig"- 60 gr...."välstekt"- 70gr.

Ös ditt lamm hela tiden o sista 10 min så kör grill för en knaprig yta.

Ta ut fyllning innan servering.

Lycka till
Citera
2008-09-22, 15:10
Medlem
barkeepers avatar
Eller...

...sa kan du lamna in laret pa rokning.
Citera
2008-09-22, 16:57
Medlem
Octavianuss avatar
Hmm, många bra tips.
Hur länge håller en sådan där köttbit sig i kylen?

De paul, hur länge ska det kokas, hu vet jag när det är klart?
Vad kallas den anrättningen?
Har aldrig hört om att man kokar hela köttbiten på det viset.

Rökning, var lämna in, och vad kostar det. Verkar som en knepig procedur, som kan bli lite dyr. Bor i uppsala.
Citera
2008-09-22, 17:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hmm, många bra tips.
Hur länge håller en sådan där köttbit sig i kylen?

De paul, hur länge ska det kokas, hu vet jag när det är klart?
Vad kallas den anrättningen?
Har aldrig hört om att man kokar hela köttbiten på det viset.

Rökning, var lämna in, och vad kostar det. Verkar som en knepig procedur, som kan bli lite dyr. Bor i uppsala.
Vet inte vad det heter. Det är ett familjerecept. Du kan också köra den i ugnen. Steken är färdig när den nästan faller i bitar. Den skall m a o inte vara rosa i färgen. Dock får den inte vara uttorkad. Du måste helt enkelt att prova dig fram. Mycket beror på storleken och åldern på kadavret.

~Paul~
Citera
2008-09-22, 18:08
Medlem
pojoels avatar
Citat:

Det var inte dyrt när jag lämnade in mina fårfioler iaf. Kolla med din vänlige livsmedelshandlare om han har några kontakter med ett rökeri.

Exempel: Första länken som dök upp när jag skrev "rökeri" i Google:
http://www.muskorokeri.se/inlamning.htm
Citera
2008-09-22, 18:21
Medlem
pojoels avatar
sorry
Senast redigerad av pojoel 2008-09-22 kl. 18:23. Anledning: senilitet. dubbelpost
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in