2008-09-22, 19:51
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vet inte vad det heter. Det är ett familjerecept. Du kan också köra den i ugnen. Steken är färdig när den nästan faller i bitar. Den skall m a o inte vara rosa i färgen. Dock får den inte vara uttorkad. Du måste helt enkelt att prova dig fram. Mycket beror på storleken och åldern på kadavret.

~Paul~
Ok, blir helt klart sugen på att prova. Har provat andra tips från dig, och har visat sig jädrigt bra, så denna kanske man ska prova.
Hur smakar det då, som en kärlknöl eller, fast av lamm?
Kommer det smaka mkt kofta?
Kan man använda termometer, och hur varmt ska det vara isånt fall?
Citera
2008-09-22, 20:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Octavianus
Ok, blir helt klart sugen på att prova. Har provat andra tips från dig, och har visat sig jädrigt bra, så denna kanske man ska prova.
Hur smakar det då, som en kärlknöl eller, fast av lamm?
Kommer det smaka mkt kofta?
Kan man använda termometer, och hur varmt ska det vara isånt fall?
Ja, du kan använda termometer. Kör tills innetempen ligger runt 67-68 grader, ta ut köttet och låt det vila i alufolie i ca 12 minuter. Tempen kommer då stiga till strax över 70 grader och köttet är då aningens rosa. I min familj gillar de dock genomstekt kött så jag brukar köra tills innetempen är runt 73 grader. Köttet är då trots allt mycket mört.

Smaken är svår att beskriva. Visst har lamm specifik smak som kan slå igenom. Men antingen gillar man den eller så gör man det inte. Personligen så har jag inget emot den. Ju yngre djur, desto mindre "kofta" smakar det. Fråga din slaktare gällande åldern på djuret.

En sak till. Glömde att ta med vitlök i receptet. Självklart skall den vara med och i ganska stora mängder och hackad!

Lycka till och återkom med resultatet!

~Paul~
Citera
2008-09-22, 21:44
Medlem
Octavianuss avatar
Jag funderar på att röka den själv. Men varm eller kallröker man den?
Jag och min kompis har ett gammalt oljefat som vi byggt om till en varmrök, som vi rökt fisk och lite annat i. Blivit dundergott. Frågan e nu bara om man vågar ge sig på lammet.
Tips och trix mottages, och om ni tror att det är möjligt.
Citera
2008-09-22, 21:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag funderar på att röka den själv. Men varm eller kallröker man den?
Jag och min kompis har ett gammalt oljefat som vi byggt om till en varmrök, som vi rökt fisk och lite annat i. Blivit dundergott. Frågan e nu bara om man vågar ge sig på lammet.
Tips och trix mottages, och om ni tror att det är möjligt.
Det finns ingen anledning att kallröka den eftersom du ändå skall laga till den senare! Bara slöseri med tiden.

Jag tycker att du nog skall ge dig på lammet .

~Paul~
Citera
2008-09-22, 22:16
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Det finns ingen anledning att kallröka den eftersom du ändå skall laga till den senare! Bara slöseri med tiden.

Jag tycker att du nog skall ge dig på lammet .

~Paul~
Hur menar du nu?
Man röker den ju, sen äter man den kall. Det jag är ute efter är sådan man brukar ha till jul.
Tips på rökprocessen ngn?
Citera
2008-09-22, 22:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hur menar du nu?
Man röker den ju, sen äter man den kall. Det jag är ute efter är sådan man brukar ha till jul.
Tips på rökprocessen ngn?
Ok, jag trodde att du ville hitta på mer med köttbiten efteråt. Man kan nämligen fortsätta att laga vidare på den.

~Paul~
Citera
2008-09-22, 23:39
Medlem
Octavianuss avatar
Citat:
Ok, jag trodde att du ville hitta på mer med köttbiten efteråt. Man kan nämligen fortsätta att laga vidare på den.

~Paul~
Dfet rökta köttet menar du?
Som vadå tex? jag e nöjd bara man får till det som man brukar gnaga på, så satans gott.
Citera
2008-09-22, 23:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Dfet rökta köttet menar du?
Som vadå tex? jag e nöjd bara man får till det som man brukar gnaga på, så satans gott.
Oj, det är underbart att laga diverse grytor på. T ex en variant på Osso Bucco.

~Paul~
Citera
2008-09-25, 10:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Dillkött är ju en klassiker att tillaga på de mindre bemedlade delarna. Koka i ordentligt saltat vatten, hela vitpepparkorn, några kryddpepparditon, ett par lagerblad. Sås: bottenred m smör, tillsätt kokbuljong, citron och/eller ättika samt ordentligt m socker. Serveras med ris. Ohyggligt gott.
Citera
2008-09-25, 13:26
Medlem
Guldmunks avatar
Gör en fårfiol säger jag.

Rimma (dvs lägg i vatten,salt och litet socker) låret (med ben och allt) ett par dagar. In i ugnen på ca 100-110C i ca 7 timmar.

Fungerar bra på smörgåsen eller för att bara sitta och gnaga på. Håller hur lång tid som helst.

Alt. tag ur benet. Fyll insidan med ett par vitlöksklyftor, rosmarin, citronzest och parmesan/getost. Rulla ihop och knyt med snöre. Gnid utsidan med salt och peppar och olja. Grilla i ugnen tills ytan är fin. Se till att samla upp all god köttsaft som rinner ut. Tag ut och lägg i aluminiumfolie, häll på köttsaften och förslut. Sänk temp något och kör i ugn tills det är klart. Tid varierar ju lite på storleken. Detta blir as-jävla-gott.
Citera
2008-09-25, 18:54
Medlem
Disgustipateds avatar
Instämmer i alla som sagt lammfiol, det anser jag är dt absolut bästa du kan göra. Till någon sketen gryta kan du ta vilket skitkött som helst, men en fiol - fy fan vad gott.

(Förlåt alla grytförespråkare)
Citera
2008-09-25, 19:31
Medlem
Octavianuss avatar
ngn gryta blir det verkligen inte. Aldrig i livet på en så fin köttbit.
Men fårfiol är ju det jag vill göra. Men trodde man nmåste röka den, för att få den bra. Men köra den i ugnen går alltså bra?
Men lite mer precist hur jag ska tillaga den då. Hur ska lagen blandas, köttet väger kanske en 4 kilo med ben. Sen hur länge ska köttbiten vara inne i ugnen mer precist, vad ska den få för inner temperatur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in