2009-06-07, 15:01
Medlem
humor-mes avatar
Usch sitter och ryser här, har dem jävlarna i min garderob, som tur är så hänger alla mina kläder på galgar. Ska försöka storstäda...
Citera
2009-06-07, 15:43
Medlem
Snurrens avatar
Glöm inte att kolla sängen om du har en frottétopp på resårmadrass, där stortrivs de små odjuren, kolla även under bäddmadrassen. Jag slängde 2 sängar efter en invasion för många år sedan, vågade inte ta med dem när jag flyttade. Folk klagar på silverfiskar, men dom finns ju inte ÖVERALLT som ängrar kan göra. Svårast var de nog att få bort i lister, både längs golvet och hyllor/lådor.
Citera
2009-06-07, 18:08
Medlem
humor-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Glöm inte att kolla sängen om du har en frottétopp på resårmadrass, där stortrivs de små odjuren, kolla även under bäddmadrassen. Jag slängde 2 sängar efter en invasion för många år sedan, vågade inte ta med dem när jag flyttade. Folk klagar på silverfiskar, men dom finns ju inte ÖVERALLT som ängrar kan göra. Svårast var de nog att få bort i lister, både längs golvet och hyllor/lådor.

Oh herregud vågar jag titta sängen? Har tittat förut och inte hittat något, får väl ta mig en titt där..
Citera
2009-06-07, 18:15
Bannlyst
heter det pälsängrar elelr pälsänglar egentligen?
Citera
2009-06-07, 18:30
Medlem
humor-mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex1133
heter det pälsängrar elelr pälsänglar egentligen?

Pälsängrar, vad jag vet i alla fall..

Ja, sängen hade inga sådana i alla fall, som tur är. Nu ska jag på jakt efter dem i garderoben!
Citera
2009-11-28, 00:38
Medlem
Kan pälsängrar klättra?

Jag har tyvärr också drabbats av pälsänger i min bostadsrätt. Rätt omysigt.

Jag har enbart sett dem på golvet, med ett undantag (översta kökslådan). Har dock inte letat så noga i köket, hallen, vardagsrummet, klädkammaren. Kollade dock igenom sovrummet, inkl i en fullsmockad klädgarderob, men fann lyckligtvis (peppar peppar, ta i trä) varken någon levande eller ens ett skal.

Jag undrar om de kan klättra? De jag sett har sett rätt klumpiga ut, och inte gett intryck av att kunna det. Nån som vet?

Har sett både pyttesmå/nykläckta, små, medelsmå brungula, och svarta hårda 12 mm-larver. De stora svarta förbryllar mig lite. De verkar typ så feta att de knappt kräla effektivt, typ slirar omkring rätt mycket på golvet. Antar att de kanske är i slutfasen av larvstadiet.

Har beställt rödcederträ och -olja, som anlände idag. Tar gärna emot mer info om huruvida det hjälper, erfarenheterna verkar gå isär. Har även införskaffat radar. Sprutade på en som kröp på golvet men träffade bara lite lätt. Då började den typ breakdanca. En spraydust mitt på den och den stendog på sekunden. Om man sprayar längs golvlister, vet nån hur länge effekten kvarstår och vad effekten i så fall består i?
Citera
2009-11-28, 00:56
Medlem
tältpinnes avatar
"Kul" sammanträffande, en liten krabat som jag inte kände igen knatade förbi på mitt skrivbord, och efter det ser jag ditt inlägg dyka upp.

Jag är rätt säker på att de kan klättra, eller så är det inte en pälsänger jag såg.

http://img264.imageshack.us/img264/5798/dsc0156e.jpg (kass bild)

På måndag ringer jag Anticimex.
Citera
2009-11-28, 09:54
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
"Kul" sammanträffande, en liten krabat som jag inte kände igen knatade förbi på mitt skrivbord, och efter det ser jag ditt inlägg dyka upp.

Jag är rätt säker på att de kan klättra, eller så är det inte en pälsänger jag såg.

http://img264.imageshack.us/img264/5798/dsc0156e.jpg (kass bild)

På måndag ringer jag Anticimex.

En två tre fyra fem sex sju åtta ben...

Det är ett spindeldjur. Nån sorts kvalster. Har Herr'n burfåglar?
Citera
2009-11-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
En två tre fyra fem sex sju åtta ben...

Det är ett spindeldjur. Nån sorts kvalster. Har Herr'n burfåglar?

Nej, har inga husdjur alls (alltså frivilliga).

De är tydligen nån sorts skalbagge.
Nån som vet (gärna av egen erfarenhet) att de kan klättra?
Citera
2010-07-25, 17:53
Medlem
Bump!

Alltså jag håller seriöst på att bli galen. Jag hittade ett par pälsängrar i min garderob under en hög med kläder jag inte lyft på på länge. Googlade och fick reda på vad det var och har nu läst otaliga trådar på olika forum om hur jävla omöjliga de är att bli av med.

Detta var två dygn sedan. Sedan dess har jag tvättat de flesta av mina kläder, de jag inte hunnit tvätta ligger i en sopsäck. Jag har dammsugit som en dåre två dagar i rad och sprayat radar längs med alla lister i större delen av lägenheten (100-kronorsflaskan räckte inte till alla 30 kvm ). Jag har även tvättat ur hela min garderob.

Dammsugarpåsarna har jag slängt alternativt frusit in efter dammsugningen. Sammanlagt har jag hittat kanske 13 larver, många av dom döda och många av dom pyttesmå. Dock ingen skalbagge! Känns som om jag gått igenom varenda millimeter av min lägenhet men äcklas av tanken på att de antagligen finns här lurandes ändå.

Ringde anticimex och de sa att de inte kommer i första taget eftersom "de är så lätta att bli av med på egen hand". My ass heller, enligt alla forumtrådar jag läst har de inte ens försvunnit när folk flyttat!

Nu är jag less på det här, jag orkar inte gå på helspänn hela tiden och dammsuga varje dag. Två nätter i rad har jag drömt att jag vaknat upp i en säng full av larver. Önskar att någon kunde tända eld på min lägenhet så jag får starta ett nytt ängerfritt boende!

Folk snackar om rödcederolja, var kan jag köpa det (fysisk butik tack, alltså inte rodceder.se)?.

Hjäääälp vad mer kan jag göra?!
Citera
2010-07-25, 17:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sifony
Hjäääälp vad mer kan jag göra?!
Pälsängrar kan behöva flera år på sig från äggläggning till skalbagge så de förökar sig djävligt långsamt så sluta ha kläder på golvet och städa som folk, det räcker.
Citera
2010-07-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Pälsängrar kan behöva flera år på sig från äggläggning till skalbagge så de förökar sig djävligt långsamt så sluta ha kläder på golvet och städa som folk, det räcker.

Ja, efter detta har jag blivit pedant. Går och kollar längs med alla lister en gång i timmen i princip.

Har nu handlar rödcederträ+olja och ska placera ut på diverse ställen här hemma. Men - på vilket sätt är det bra mot pälsängrar? Jag antar att dom inte dör av det. Försvinner dom? Har jag precis lagt 600 spänn i sjön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in