2008-09-21, 06:00
Medlem
JimGooses avatar
Hej, har lite problem med pälsängrar.
Har hittat kvarlämnade skin från larverna av å till i ett par år men inga mängder, på sistone har jag hittat ett par levande larver men idag när jag grävde runt i en låda med använt akvariegrus så hittade jag 1 skalbagge.
Endast hittat pälsängrar i vardagsrummet och då i lådor och andra behållare.

Finns det nåt man kan göra för att bli av med dom bortsett städa?
/JimGooose
Senast redigerad av JimGoose 2008-09-21 kl. 06:05.
Citera
2008-09-21, 11:12
Medlem
Snurrens avatar
Dra ut alla lådor och kika på alla hyllor, dom gömmer sig ofta i springor. Även om du inte har hittat dem bland dina kläder ännu så MÅSTE du kolla framförallt ihopvikta kläder. Kommer dom åt där kan dom förstöra mycket... Har du heltäckningsmatta? I så fall på du ett sjå Då gäller det att avverka cm för cm med dammsugaren, särskilt intill golvlister. Kolla också sängen, särskilt om du har frottétop på sängen, dom kan gömma sig under den. Blir det stor invasion kan man ta hem Anticimex. Lycka till med att mota bort dom små äckliga rackarna.
Citera
2008-09-21, 12:19
Medlem
utters avatar
Har du odjuren i garderoben är enkel metod att lägga kläderna i frysen eller att hvätta dem. Enligt uppgift skall Rödcederolja skrämma bort dem, jag håller på att testa nu. En annan metod är t sprit i sprayflaska, larverna dör på fläcken.
Citera
2008-09-21, 17:29
Medlem
boba fetts avatar
Ta dit anticimex omgående. Att städa hjälper bara delvis, men de kommer tillbaka. Du behöver utrota skiten.
Citera
2008-09-21, 21:50
Medlem
JimGooses avatar
Vad gör anticimex som man själv inte kan göra?
Citera
2008-09-21, 23:31
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Vad gör anticimex som man själv inte kan göra?

Spruta gift. Giftet sitter kvar efter behandling så lägenheten är så att säga vaccinerad. Vet någon vad för gift som används?
Citera
2008-09-21, 23:50
Medlem
JimGooses avatar
Om det bara handlar om att spruta gift så är det nåt jag skulle kunna fixa själv.
Hur är det med radar?

Sökte lite förut och hitta en sida på passagen där en tog upp radar men lite tveksam till hur effektivt det skulle vara.
Senast redigerad av JimGoose 2008-09-21 kl. 23:54.
Citera
2008-09-22, 07:37
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JimGoose
Om det bara handlar om att spruta gift så är det nåt jag skulle kunna fixa själv.
Hur är det med radar?

Sökte lite förut och hitta en sida på passagen där en tog upp radar men lite tveksam till hur effektivt det skulle vara.

Testa, men om det bara funkar på kryp in the open så kan du lika gärna använda T sprit i sprayflaska. Snällt mot de flesta material, elakt mot pälsängrar. Morsan har talat om en slags giftremsor som man använder runt krukor för att ta livet av flugor och annat. Finns i blomsteraffärer men jag hr inte kommit mig för att testa ännu.
Citera
2008-09-22, 09:31
Medlem
Snurrens avatar
När jag efter en inflyttning upptäckte en ängerinvasion i den "nya" lägenheten så kom Anticimex och sprutade ett starkt gift med hjälp av ett långt munstycke, särskilt vid golvlisterna och springor. Katterna fick inte vara där på flera dagar så giftigt var det.
Citera
2008-09-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
När jag efter en inflyttning upptäckte en ängerinvasion i den "nya" lägenheten så kom Anticimex och sprutade ett starkt gift med hjälp av ett långt munstycke, särskilt vid golvlisterna och springor. Katterna fick inte vara där på flera dagar så giftigt var det.

Och de kom inte tillbaka? (ängrarna alltså)
Citera
2008-09-22, 12:34
Medlem
Snurrens avatar
Nej, men vi slängde några möbler (t ex madrassbotten som stått direkt på golvet, som var fulla av "skal"). Det var ...usch... I den lägenheten visade det sig snart att jag hade mjölbaggar också. Ängrarna fanns överallt, även i kökslådorna. Flera nyinköpta snygga kläder blev förstörda. Obs det var inte jag som städat dåligt, dom fanns där i heltäckningsmattorna när jag flyttade in.
Citera
2008-09-22, 12:39
Medlem
JimGooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Obs det var inte jag som städat dåligt
Spelar ingen större roll, skalbaggen kan flyga in genom ett öppet fönster, vanligt att dom trillar ned genom ventilationen.
Så även om man är pedantisk kan man få problem med pälsängrar.

Citat:
Katterna fick inte vara där på flera dagar så giftigt var det.
Då använder dom nog annat gift idag, mailade anticimex och fick svaret att giftet inte är skadligt för katter.
Fick även svar att det kan räcka med att städa ordentligt men beror på hur stort problemet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in