2016-05-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alskart
Åh, jag förstår. De ska ju vara väldigt vanliga, speciellt i lite äldre hus. Ser du dem ofta? Gör du något speciellt för att hålla dem undan?

Jag har nu tvättat första omgången, det jag inte kommer använda innan flytten lades in i en flyttlåda. Det 3-4 blusarna jag vet med mig att jag kommer använda innan jag flyttar till nya lägenheten la jag i min garderob. Jag torkade av de tomma hyllorna i garderoben med grön såpa, vilket jag läst att de hatar. Det borde inte vara något problem, men det är ju sååå svårt att låta bli att noja sig. Har läst hela tråden, men uppfattade aldrig om du packade dina kläder i flyttkartonger efter att du tvättat dem? Mina saker kommer att ligga i flyttlådor i ca 2 veckor innan de kommer packas upp, inte kläderna då för det mesta kommer använda. Har sådan ångest att de ska uppstå av sig själva automatiskt i någon flyttlåda, vilket kanske är rätt osannolikt :P

Sen jag flyttade in för ca 1,5 år sen har jag sett en larv och kanske 4 baggar. Jag gör inget speciellt. Det enda jag har gjort, och det gjorde jag precis när jag flyttade in, är att jag har dragit rödcederolja utmed alla lister. Om det hjälper eller inte, vet jag inte.

Efter jag hade tvättat mina kläder slängde jag ner dom i svarta sopsäckar. Där lät jag dom ligga tills jag mellanlandade hos mina föräldrar. Hemma hos dom lät jag dom ligga kvar i säckarna tills jag hade tvättat och skakat allt igen. Sen la jag in dom i garderober och där fick dom va tills jag flyttade till lägenheten.
Citera
2017-02-15, 20:06
Medlem
MC5s avatar
Jag har haft problem med pälsängrar en längre tid. Den senaste upptäckten jag gjort som jag blir något fascinerad av är att jag hittade larver i en fiskelåda som är relativt tät ansluten. Vilket indikerar på att dom kan ju ta sig in i nästintill vad som helst.
Inuti gamla laptops, el element å annat skrot å korn man har instoppat i garderoben.

Är det någon som har erfarenhet av att ni blivit av med dem helt?
Samt vilka är de mest udda platserna som ni funnit dem på?

Kan va bra att veta inför kommande röjningsarbete.
Citera
2017-02-15, 20:18
Medlem
MC5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelicagustavsson
Sen jag flyttade in för ca 1,5 år sen har jag sett en larv och kanske 4 baggar. Jag gör inget speciellt. Det enda jag har gjort, och det gjorde jag precis när jag flyttade in, är att jag har dragit rödcederolja utmed alla lister. Om det hjälper eller inte, vet jag inte.

Efter jag hade tvättat mina kläder slängde jag ner dom i svarta sopsäckar. Där lät jag dom ligga tills jag mellanlandade hos mina föräldrar. Hemma hos dom lät jag dom ligga kvar i säckarna tills jag hade tvättat och skakat allt igen. Sen la jag in dom i garderober och där fick dom va tills jag flyttade till lägenheten.

Hejsan! Hur har det gått för dig? Blev du av med dom?

Har själv problem med skiten som följt mig sen jag flyttade ifrån Norge. Bott på 5 ställen efter det och oftast har jag inte haft mer packning än två-tre resväskor och ett gitarrfodral. Men på nåt vis verkar dom ändå hänga på. Misstänker nu att de kan finnas i vad som helst då jag ertappade larver i en fiskelåda som jag har som är tät ansluten. Det indikerar ju på att dom jävlarna kan ta sig in i skrymslen av minsta slag.
Senast redigerad av MC5 2017-02-15 kl. 20:20.
Citera
2017-02-15, 21:09
Moderator
rotadents avatar
Trådar om pälsängrar sammanfogade.

//Mod
Citera
2017-03-12, 21:10
Medlem
MC5s avatar
En liten summering av mitt arbete:

Det började med att jag hittade ett stort antal larver i en större garderob i sovrummet som jag beslöt mig för att göra en rejäl insats för att få bort dom en gång för alla.
Var gamla trägolv invändigt i garderoben och jag beslöt mig för att täta golvspringor och lister med fogmassa samt måla över alla ytor där efter. Men bara några dagar efteråt så gör jag upptäckten av en staka larver. Är märkligt ändå eftersom jag rensat ur garderoben med saker men att de kryper fram ändå. Målade noga efter med målarfärg längs alla springor och golv just för att det skulle bli tätt.
Så jag förstår ju nu att även efter en sådan här operation är dom svåra att bli av med.
Har inlett ett projekt där jag ska limma alla lister och täta så att de varken kommer in eller ut.
Har köpt på mig radar och rödceder som jag ska använda vidare i min bekämpning.
Desinfektionsmedel funkar även för att ta död på dem.

Yes, det var allt!
Senast redigerad av MC5 2017-03-12 kl. 21:17.
Citera
2017-03-12, 21:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC5
och rödceder som jag ska använda vidare i min bekämpning.
Rödceder funkar inte och ska du täta så täta även mot taket.
Citera
2017-03-16, 00:23
Medlem
MC5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Rödceder funkar inte och ska du täta så täta även mot taket.

Jo har förstått det nu när jag läst igenom tråden så det var ju ett dyrt köp helt i onödan. Kör på med radar och desinfektionsmedel. Är tillfredsställande när man sprayar på dem en dos å sen ser hur de larverna ligger och vrider sig innan dom dör. För det är en frustrerande fiende att bekämpa. Har bott i den här lägenheten 1,5 år och det är väl så långt tid de frodats.
Dessutom upptäckte jag en hel härd bakom soffan igår, trodde inte de fanns några i vardagsrummet då jag inte sett några direkta tecken på deras existens i rummet. Så nu bävar man inför att de ska finnas i köket och sen all skit som man måste ta i tu i och med det där för att få bort dom. Det blir att kika på't imorn!
Senast redigerad av MC5 2017-03-16 kl. 00:27.
Citera
2017-03-16, 00:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC5
Har bott i den här lägenheten 1,5 år och det är väl så långt tid de frodats.
Pälsängrar växer rätt långsamt, 6 månader till 3år för en larv att bli en skalbagge så brukar vara relativt enkelt att hålla nere beståndet.
Citera
2017-03-16, 00:32
Medlem
MC5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Pälsängrar växer rätt långsamt, 6 månader till 3år för en larv att bli en skalbagge så brukar vara relativt enkelt att hålla nere beståndet.

Hoppas på det bästa, bådar för det värsta!
Citera
2025-04-14, 00:18
Medlem
Kan jag använda Raid/Radar-sprej i en klädkammare där det hänger en del kläder? Tänker främst då på risk för missfärgningar och liknande.
Citera
2025-05-07, 09:51
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Kan jag använda Raid/Radar-sprej i en klädkammare där det hänger en del kläder? Tänker främst då på risk för missfärgningar och liknande.
Jag har använt RAID mot pälsängrar i klädkammaren och har ej sett några missfärgningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in