Citat:
Ursprungligen postat av
Retornofde
Hej. Väntar på att få besked på min utredning. Vad jag har förstått rör det sig troligtvis om adhd eller bipolär och i samband med detta har lite frågor dykt upp.
Vad jag har förstått görs det urinprov (drogtest) samt blodprov (alkohol) innan insättning av medicin. Är det multisticka som används eller är det "seriösare" metoder?
Kommer jag få lämna fler prover än vid påbörjad medicin? Tex om Concerta (som verkar vara första medicinen) inte fungerar som den ska för mig och jag vill byta, kommer jag vara tvungen att lämna ytterliga prover?
Hur pass vanligt är det att man har både medicin mot bipolär och adhd samtidigt? Krockar några mediciner med varandra eller fungerar dom ihop?
Då jag dels har läst lite angående medicin och dels har en del erfarenhet kring medicinerna, kan man säga rakt ut att "detta vill jag gärna prova" eller är det som när man pratar med läkare angående depression, bara gilla läget och ta emot medicin efter medicin tills någon biter? Lite orolig efter vad man har läst om Concerta trots att jag är medveten om att det är högst individuellt skulle jag hellre testa Elvanse direkt men jag antar att det är praxis att i alla fall testa Concerta och Ritalin först.
Tack för svar.
Jag förstod inte om du gjort din utredning än. Jag väntar själv på en och då kommer jag få lämna urinprov 2 ggr/vecka. Enligt min psykolog är det för att de ska veta att intag av droger inte påverkar resultatet.
Ska du lämna u.p innan de påbörjar medicinering så känns det ju som om de vill försäkra sig om att inget sidomissbruk förekommer och då lär du ju få pissa då och då.
Jag har missbruksproblem bakom mig så jag kommer alltid få lämna urinprov i samband med ev mediciner mot adhd, precis som jag får lämna u.p för att få buprenorfin. En vän till mig får concerta och hon får lämna prover då och då, men även hon har haft problem med droger för många år sedan. Jag vet faktiskt inte hur det är för personer utan missbruk i bakgrunden.
Men det är "seriösa" prover som dem tar, dvs urinprov som skickas på labb.
Jag fick diagnosen bipolär typ 2 för nåt år sedan (vilket jag ifrågasatt) men nu tror de att det var en feldiagnos och att jag har adhd, därav en neuropsykiatrisk utredning.
I samband med min bipolär-diagnos fick jag lamortrigin och efter sista höjningen så har den har stabiliserat mig en del, men hjärnan går fortfarande på högvarv och jag har blivit väldigt aggressiv och tänder till extremt lätt, mer än innan, men jag kan hantera omvärlden bättre med medicinen. Jag kommer antagligen få ha kvar lamortrigin i vilket fall. Lamortrigin går att ta ihop med adhd-medicin. Lithium vet jag inte riktigt men tror inte att de skulle krocka. Går att läsa på fass för vårdpersonal; kolla "kontraindikationer".
Att be om en viss medicin ska väl inte vara några problem men beror lite på vilken läkare man har; vissa lyssnar ju på patientens önskemål medan andra kör över en fullständigt.
Men tydligen behövs ingen speciell licens för just elvanse trots att den innehåller dex-amfetamin, så det borde ju gå att få den som första-medicin.
http://www.adhdcenter.n.nu/elvanse-lisdexamfetamin-adhd-medicin