Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
I domstolsväsendet kan nog mycket av lönenivåerna förklaras i att lönerna på det stora hela har trissats upp av privata advokatbyråer samt att det för juristen finns en hel uppsjö, alltså mängder av privata alternativ som konkurrerar om juristerna, ju fler arbetsgivare desto bättre betalt.
Det kan vara en anledning. Men det förklarar inte varför kvinnliga domare har lägre lön än manliga. Det kan däremot den individuella lönesättningen förklara, enligt Jusek. Dessutom finns det alltid väldigt bra och godtagbara förklaringar när det gäller att försvara mäns löner…
Citat:
Dagisfröknar har liksom inte så mycket att välja på. Varken poliser eller militärer är speciellt bra betalda, ivarjefall inte om man ser till deras utbildningsnivå, detsamma gäller till exempel sjuksköterskor,lärare, psykologer, , vårdbiträden och dagisfröknar, det är inte många i dessa yrkesgrupper som gör över 30 papp i månaden. Brandmän ska vi inte tala om, titta bara in den här tråden
https://www.flashback.org/showthread.php?t=472379, skrämmande låga löner med tanke på att de bokstavligt talat riskerar liv och lem. Jämför detta med i princip vilken yrkesgrupp som helst i privat sektor. Läkare får ses som ett undantag
Jag vet inte om brandmännen har bytt fackförbund nu. Men när det var tal om att de skulle lämna kommunal, så framkom det tydligt att brandmännen tillhörde den mest högavlönade gruppen bland kommunals avtalsområde. (OBS! Jag säger inte att brandmännen är relativt högavlönade nu)
Att alla de grupper vi pratar om, är relativt lågavlönade förklarar inte varför kvinnodominerade områden är de sämst betalda…
När det gäller läkare och lärare så har väl lönerna halkat efter i takt med att fler kvinnor gjort sitt inträde i yrkeskåren. (OBS! Jag anklagar absolut inte män för detta, om du nu skulle tro det)
Citat:
Jag förstår inte hur du menar, vad har värderingar med detta att göra?
När jag pratar om värderingar här, så är det enbart ekonomisk värdering jag pratar om. Alltså: Om en sjuksköterska inom den offentliga sektorn betalas högre på den privata, så överger h*n den offentliga arbetsgivaren till förmån för den privata…
Citat:
Det är ju bara marknadens logik, fler arbetsgivare --> konkurrens ---> högre lön vill du ändra på detta måste du ändra systemet från grunden och därmed inskränka en massa av våra friheter. Detta kanske leder till att kvinnors och mäns arbete värderas lika högt men å andra sida har alla sannolikt fått det ekonomiskt sämre, i varje fall om vi ser tillbaka på historiska exempel.
Om vi vill ha en sjukvård där alla behandlas på samma villkor oavsett hur tjock plånboken är, då måste vi ta konsekvenserna av det.
Och det innebär att vi måste betala sjuksköterskorna det de är värda enligt marknadsekonomins logik. Annars riskerar vi att de flyr till andra länder.
Men jag har en känsla av att du hellre ser en privatiserad sjukvård och då gäller så klart inte min logik för dig. Jag tror inte att offentlig sjukvård inskränker våra friheter, utan tvärtom. Det är bara bra för ett samhälle att människor behandlas lika inom vissa basområden. Sjukvård är ett av dessa basområden.
Citat:
Av ren nyfikenhet, hur hade du tänkt att det skulle gå till att höja lönerna inom den offentliga sektorn utan att privatisera den? Att bara höja lönerna för alla skulle kosta skattebetarna orimligt mycket.
Det finns utrymme redan idag att ge lågavlönade grupper högre lön, enbart genom att prioritera och omorganisera. Men det krävs ett långsiktigt tänkande och inte som nu, en årsbudget som måste gå ihop från det ena året till det andra, utan tanke på nästkommande år.
- Satsa mer på barnen från början så slipper man satsa sjukt mycket på kriminalvård och övervakningskameror. Det borde minsta unge begripa att man inte kan spara och snåla på barnverksamhet och skola, samtidigt som man förväntar sig lyckliga och harmoniska vuxna.
– Se alla människor som resurser i stället för kostnader så växer människor som är sjuka (då menar jag kroniskt sjuka) och klarar sig bättre på egen hand. I stället för att tvingas till ett beroende.
Citat:
Detta är inget jag känner igen kanske kunde män på 30-talet skriva en krönika om kvinnor liknande denna
http://www.expressen.se/kronikorer/lindaskugge/1.1086669/linda-skugge-darfor-gillar-inte-man-kvinnor-i-toppen Det hade inneburit karriärsmässigt självmord för en man att skriva något liknande om kvinnor och har så varit de senaste 60 åren.
Kvinnor har aldrig ens setts som ett hot tidigare, och när de började ifrågasätta olika levnadsförhållanden så började glåporden hagla.
Man har fått heta allt från manshatare, bitterfitta till kacklande höns. Det får man ta när man sticker ut hakan.
Män har aldrig känt sin makt särskilt hotad förrän nu och då kommer Per Ström upp som gubben i lådan.
Det tycker jag är bra. Det visar att kvinnor börjar tas på allvar nu. Tidigare var det ingen som brydde sig särkilt mycket om "gapande kärringar" eller näpna flickebarn…
Citat:
Ja för uttalanden av framstående feminister som "Män är djur" "Kvinnor som ligger med män är könsförrädare" "samma talibaner här som där" "alla män är potentiella våldtäktsmän" samt denna lilla godbit
http://www.youtube.com/watch?v=vCFhbKrcJYk är luriga för mig att tolka på något annat sätt än att jag som heterosexuell, vit, snart välutbildad man inte förtjänar bättre än saltgruvorna i norrland.
Menar du att dessa uttalande fortfarande är de enda som får dig att reagera?
Kvinnor orkar inte ens reagera över att bli kallade för höns längre. Det är så vanligt…
Tiina Rosenbergs klassiska uttalande om kvinnor som ligger med män är könsförrädare visar på hennes humor och inget annat.
You tubelänken är sarkastisk humor. Om du inte förstår det så är det synd. Du går miste om ett gott skratt
Citat:
Kan tillägga att jag personligen inte tar åt mig speciellt mycket, jag försöker sköta mig själv och lyckas med det jag själv företar mig, däremot kan jag förstå att hyggliga män blir arga, speciellt när den som kritiserar och ifrågasätter automatiskt blir stämplad som gubbslemm.
Nej inte nu igen. Suck! Gamla gubbslems och fittstims debatten borde väl vara utagerade vid det här laget? Är män verkligen så långsinta? Har ni inget nyare att komma med, så borde väl det vara ett bevis på att det går framåt i utvecklingen?