2008-09-06, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aschbergsyndrom
Njae. Ni kvinnor godkänner att vissa män framhäver sig själva vara bättre än vad de är, ni tom eftertraktar män som är sådana. Läste nånstans att narcissistiska män som ljuger är populärast när de hade gjort en undersökning. Jag ger inte ett piss för en man som tror sig vara bättre än alla andra.

Det är svårt att diskutera med den som hela tiden lägger över ansvaret för precis allt på kvinnan. Inte nog med att vi skall ta ansvar för vårt eget beteende. Vi beskylls också för att vara orsaken till mäns beteende.

Till och med vid våldtäkter så är det kvinnans beteende som diskuteras.

Har inte män något ansvar alls för hur ni beter er?

Är ni verkligen såna viljelösa nickedockor som ni framställer er själva som?

Kvinnan är inte fel, men hon blir fel eftersom allt fokus läggs på henne vid alla problemställningar som finns.
Citera
2008-09-06, 13:50
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Jag antar att du i efterhand inser hur ditt inlägg här är motsägelsefullt. Vi vet ju båda att ingen kvinna "låter" sin "partner" leva på si och så mycket. "Partnern" kan ju helt enkelt ta ett jobb. Om partnern är man d.v.s. Detta anstår inte kvinnor...

Det som jag tycker är intressant med försörjningkravsbiten är att du tar för givet att "partnern" (kvinnan) inte bidrar med något över huvud taget. Om maken skall bibehålla hennes levnadsstandard, skall makan då inte bibehålla hans standard? Hon borde då börja laga mat eller städa åt honom? Visst är det absurt? Lika villkor menar jag? Inte riktigt jämställt...

Nej, mitt inlägg är inte motsägelsefullt alls. Är man gift har man försörjningsplikt gentemot varandra.

Nja, det som är intressant är att du tar för givet att den som inte bidrar ekonomiskt är kvinna. Jag hade inte någon sådan förutsättning.

De "kvinnor" du beskriver verkar annars vara den typen av "kvinnor" du föredrar. De är ju inte feminister.
Citera
2008-09-06, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milda Matilda
Det är svårt att diskutera med den som hela tiden lägger över ansvaret för precis allt på kvinnan. Inte nog med att vi skall ta ansvar för vårt eget beteende. Vi beskylls också för att vara orsaken till mäns beteende.

Till och med vid våldtäkter så är det kvinnans beteende som diskuteras.

Har inte män något ansvar alls för hur ni beter er?

Är ni verkligen såna viljelösa nickedockor som ni framställer er själva som?

Kvinnan är inte fel, men hon blir fel eftersom allt fokus läggs på henne vid alla problemställningar som finns.
Du övertolkar det jag sa. Såklart att ni ska ta ansvar för era handlingar, det är ju ändå det enda man riktigt kan kontrollera. Att det finns vissa som lägger ansvaret på kvinnorna vid våldtäkt tycker jag är fel, fast vad har det med saken att göra? Män har ansvar för sitt beteende, kvinnor för sitt. Kvinnor verkar dock ibland tycka att de inte har ansvar över det, "Det bara hände, ja vet inte vad som tog åt mig", "Mina känslor styrde över mig jag hade ingen kontroll på mig själv" är ingen ovanlighet.

Ifall det finns män som förstorar upp sig själva och ni godkänner det och tom hellre umgås med dem som trycker ner er än de som har en verklighetsbaserad syn på sig själv anser jag att det är ert eget fel ja.
Senast redigerad av aschbergsyndrom 2008-09-06 kl. 14:06.
Citera
2008-09-06, 13:56
Medlem
dr_strangeloves avatar
Citat:

Om man skall komplicera din bild lite grann, så är domstolsväsendet en typiskt manlig miljö som inte är direkt underbetald. Militärer är inte kända för att vara underbetalda. Brandkåren. polisen är inte heller direkt vad man förknippar med underbetalda sektorer inom den offentliga sektorn.

I domstolsväsendet kan nog mycket av lönenivåerna förklaras i att lönerna på det stora hela har trissats upp av privata advokatbyråer samt att det för juristen finns en hel uppsjö, alltså mängder av privata alternativ som konkurrerar om juristerna, ju fler arbetsgivare desto bättre betalt. Dagisfröknar har liksom inte så mycket att välja på. Varken poliser eller militärer är speciellt bra betalda, ivarjefall inte om man ser till deras utbildningsnivå, detsamma gäller till exempel sjuksköterskor,lärare, psykologer, , vårdbiträden och dagisfröknar, det är inte många i dessa yrkesgrupper som gör över 30 papp i månaden. Brandmän ska vi inte tala om, titta bara in den här tråden https://www.flashback.org/showthread.php?t=472379, skrämmande låga löner med tanke på att de bokstavligt talat riskerar liv och lem. Jämför detta med i princip vilken yrkesgrupp som helst i privat sektor. Läkare får ses som ett undantag

Citat:
Att en sjuksköterska inom den privata sektorn kan tjäna mycket mer än inom den offentliga sektorn visar hur fel värderingarna slår. Men att privatisera sjukvården tror inte jag är rätt väg att lösa problemet om vi vill ha en sjukvård där alla har rätt till samma vård oavsett plånbok.

Jag förstår inte hur du menar, vad har värderingar med detta att göra? Det är ju bara marknadens logik, fler arbetsgivare --> konkurrens ---> högre lön vill du ändra på detta måste du ändra systemet från grunden och därmed inskränka en massa av våra friheter. Detta kanske leder till att kvinnors och mäns arbete värderas lika högt men å andra sida har alla sannolikt fått det ekonomiskt sämre, i varje fall om vi ser tillbaka på historiska exempel.

Av ren nyfikenhet, hur hade du tänkt att det skulle gå till att höja lönerna inom den offentliga sektorn utan att privatisera den? Att bara höja lönerna för alla skulle kosta skattebetarna orimligt mycket.

Citat:
Killar/män har ju haft ensamrätt på det tidigare, så det är lätt att förstå att det är frustrerande

Detta är inget jag känner igen kanske kunde män på 30-talet skriva en krönika om kvinnor liknande denna http://www.expressen.se/kronikorer/lindaskugge/1.1086669/linda-skugge-darfor-gillar-inte-man-kvinnor-i-toppen Det hade inneburit karriärsmässigt självmord för en man att skriva något liknande om kvinnor och har så varit de senaste 60 åren.

Citat:
Men jag kan nog tycka att vissa män är lite överkänsliga i bland och tolkar rena fakta som oerhörda påhopp på mannen.

Det finns inlägg här på Flashback som visar hur rena vantolkningar leder till negativa reaktioner från män. Om det beror på språkförbistring eller medveten ovilja att förstå, vet jag dock inte...

Ja för uttalanden av framstående feminister som "Män är djur" "Kvinnor som ligger med män är könsförrädare" "samma talibaner här som där" "alla män är potentiella våldtäktsmän" samt denna lilla godbit http://www.youtube.com/watch?v=vCFhbKrcJYk är luriga för mig att tolka på något annat sätt än att jag som heterosexuell, vit, snart välutbildad man inte förtjänar bättre än saltgruvorna i norrland.
Kan tillägga att jag personligen inte tar åt mig speciellt mycket, jag försöker sköta mig själv och lyckas med det jag själv företar mig, däremot kan jag förstå att hyggliga män blir arga, speciellt när den som kritiserar och ifrågasätter automatiskt blir stämplad som gubbslemm.
Citera
2008-09-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Nej, mitt inlägg är inte motsägelsefullt alls. Är man gift har man försörjningsplikt gentemot varandra.

Nja, det som är intressant är att du tar för givet att den som inte bidrar ekonomiskt är kvinna. Jag hade inte någon sådan förutsättning.

De "kvinnor" du beskriver verkar annars vara den typen av "kvinnor" du föredrar. De är ju inte feminister.

Självklart tar jag det för givet. Nu börjar jag känna igen dig. Du försöker desperat byta ämne och lägga till "ekonomiskt" som ett villkor.

En man (skall vi försöka hålla oss till verkligheten nu?) har en plikt att bibehålla kvinnans levnadsstandard, det han bidrog med alltså. Kvinnan däremot har inga plikter gentemot honom, det hon bidrog med får han vara utan.. Detta är jämställdhet. Jag är inte bara emot feminism - jag är emot jämställdhet också. Om det nu är någon skillnad..
Citera
2008-09-06, 15:02
Medlem
Återta den plattform ni behärskar eller var dömda till evig underlägsenhet och känslan av att vara det tredje hjulet.
Citera
2008-09-06, 15:03
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Heather Mills har väl blivit ganska rejält sågad i media?

Det är inte i närheten av den loserstämpel som K-Fed har fått. Mills fick ingen loserstämpel utan ansågs väl på sin höjd vara elak.
Citera
2008-09-06, 15:06
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milda Matilda
Att en sjuksköterska inom den privata sektorn kan tjäna mycket mer än inom den offentliga sektorn visar hur fel värderingarna slår. Men att privatisera sjukvården tror inte jag är rätt väg att lösa problemet om vi vill ha en sjukvård där alla har rätt till samma vård oavsett plånbok.

Du menar alltså att vi ska ha reglerade löner av staten och att politikerna ska bestämma allas löner utefter hur värt deras yrke känns?

Du menar alltså att politiker ska förbjuda det privata att erbjuda högre löner till sjuksystrar? Ringer det ingen klocka?

Nej tack, jag vet hur det fungerade i Sovjetunionen och jag vill inte ha något sådant samhälle här heller.
Citera
2008-09-06, 15:27
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Självklart tar jag det för givet. Nu börjar jag känna igen dig. Du försöker desperat byta ämne och lägga till "ekonomiskt" som ett villkor.

En man (skall vi försöka hålla oss till verkligheten nu?) har en plikt att bibehålla kvinnans levnadsstandard, det han bidrog med alltså. Kvinnan däremot har inga plikter gentemot honom, det hon bidrog med får han vara utan.. Detta är jämställdhet. Jag är inte bara emot feminism - jag är emot jämställdhet också. Om det nu är någon skillnad..

Ja, försörjning brukar vara ekonomisk. Det heter t ex försörjningsstöd och syftar då på ekonomisk försörjning. Det syftar inte på kramar.

Skälet till att det blir så som du beskriver, är ju för att man vidmakthåller sexistiska ideal. Det är inte feministiskt att en kvinna ska betalas för. Det är sexistiskt. Vill du inte ha en kvinna som ska betalas för, så ska du givetvis hitta dig en feminist. Dock inte mig haha...
Citera
2008-09-06, 15:28
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Det är inte i närheten av den loserstämpel som K-Fed har fått. Mills fick ingen loserstämpel utan ansågs väl på sin höjd vara elak.

Känner jag inte igen alls. Tycker att han närmast blivit upphöjd som förälder och alla verkar ha glömt helt bort hans märkliga förehavanden tidigare. Men Britney, däremot, sågas något grymt.
Citera
2008-09-06, 15:31
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Ja för uttalanden av framstående feminister som "Män är djur" "Kvinnor som ligger med män är könsförrädare" "samma talibaner här som där" "alla män är potentiella våldtäktsmän" samt denna lilla godbit http://www.youtube.com/watch?v=vCFhbKrcJYk är luriga för mig att tolka på något annat sätt än att jag som heterosexuell, vit, snart välutbildad man inte förtjänar bättre än saltgruvorna i norrland.
Kan tillägga att jag personligen inte tar åt mig speciellt mycket, jag försöker sköta mig själv och lyckas med det jag själv företar mig, däremot kan jag förstå att hyggliga män blir arga, speciellt när den som kritiserar och ifrågasätter automatiskt blir stämplad som gubbslemm.

Det är ju de som hittar på omständigheter som gör att våldtäkt inte riktigt är våldtäkt som menar att alla män är potentiella våldtäktsmän. Det är inte feministerna. Läs i princip alla trådar som finns om våldtäkter och de som upprepar att tjejer tar "risker" när de klär sig si och så, tjejer borde passa sig, de får inte provocera fram osv osv. Det är de som säger att män är djur, testosteronstinna hannar som under särskilda omständigheter omvandlas till våldtäktsmän. Det är inte feministerna.
Citera
2008-09-06, 15:31
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Känner jag inte igen alls. Tycker att han närmast blivit upphöjd som förälder och alla verkar ha glömt helt bort hans märkliga förehavanden tidigare. Men Britney, däremot, sågas något grymt.

Sin hjältestatus fick han i samband med seperationen. Under tiden han var försörjd så hade han inte samma status.

Av det man känner till finner jag det helt rimligt att K-Fed fick vårdnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in