Citat:
Om man skall komplicera din bild lite grann, så är domstolsväsendet en typiskt manlig miljö som inte är direkt underbetald. Militärer är inte kända för att vara underbetalda. Brandkåren. polisen är inte heller direkt vad man förknippar med underbetalda sektorer inom den offentliga sektorn.
I domstolsväsendet kan nog mycket av lönenivåerna förklaras i att lönerna på det stora hela har trissats upp av privata advokatbyråer samt att det för juristen finns en hel
uppsjö, alltså mängder av privata alternativ som konkurrerar om juristerna, ju fler arbetsgivare desto bättre betalt. Dagisfröknar har liksom inte så mycket att välja på. Varken poliser eller militärer är speciellt bra betalda, ivarjefall inte om man ser till deras utbildningsnivå, detsamma gäller till exempel sjuksköterskor,lärare, psykologer, , vårdbiträden och dagisfröknar, det är inte många i dessa yrkesgrupper som gör över 30 papp i månaden. Brandmän ska vi inte tala om, titta bara in den här tråden
https://www.flashback.org/showthread.php?t=472379, skrämmande låga löner med tanke på att de bokstavligt talat riskerar liv och lem. Jämför detta med i princip vilken yrkesgrupp som helst i privat sektor. Läkare får ses som ett undantag
Citat:
Att en sjuksköterska inom den privata sektorn kan tjäna mycket mer än inom den offentliga sektorn visar hur fel värderingarna slår. Men att privatisera sjukvården tror inte jag är rätt väg att lösa problemet om vi vill ha en sjukvård där alla har rätt till samma vård oavsett plånbok.
Jag förstår inte hur du menar, vad har värderingar med detta att göra? Det är ju bara marknadens logik, fler arbetsgivare --> konkurrens ---> högre lön vill du ändra på detta måste du ändra systemet från grunden och därmed inskränka en massa av våra friheter. Detta kanske leder till att kvinnors och mäns arbete värderas lika högt men å andra sida har alla sannolikt fått det ekonomiskt sämre, i varje fall om vi ser tillbaka på historiska exempel.
Av ren nyfikenhet, hur hade du tänkt att det skulle gå till att höja lönerna inom den offentliga sektorn utan att privatisera den? Att bara höja lönerna för alla skulle kosta skattebetarna orimligt mycket.
Citat:
Killar/män har ju haft ensamrätt på det tidigare, så det är lätt att förstå att det är frustrerande
Detta är inget jag känner igen kanske kunde män på 30-talet skriva en krönika om kvinnor liknande denna
http://www.expressen.se/kronikorer/lindaskugge/1.1086669/linda-skugge-darfor-gillar-inte-man-kvinnor-i-toppen Det hade inneburit karriärsmässigt självmord för en man att skriva något liknande om kvinnor och har så varit de senaste 60 åren.
Citat:
Men jag kan nog tycka att vissa män är lite överkänsliga i bland och tolkar rena fakta som oerhörda påhopp på mannen.
Det finns inlägg här på Flashback som visar hur rena vantolkningar leder till negativa reaktioner från män. Om det beror på språkförbistring eller medveten ovilja att förstå, vet jag dock inte...
Ja för uttalanden av framstående feminister som "Män är djur" "Kvinnor som ligger med män är könsförrädare" "samma talibaner här som där" "alla män är potentiella våldtäktsmän" samt denna lilla godbit
http://www.youtube.com/watch?v=vCFhbKrcJYk är luriga för mig att tolka på något annat sätt än att jag som heterosexuell, vit, snart välutbildad man inte förtjänar bättre än saltgruvorna i norrland.
Kan tillägga att jag personligen inte tar åt mig speciellt mycket, jag försöker sköta mig själv och lyckas med det jag själv företar mig, däremot kan jag förstå att hyggliga män blir arga, speciellt när den som kritiserar och ifrågasätter automatiskt blir stämplad som gubbslemm.