Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Har du källa på det? Jag har svårt att tro att löneskillnaderna mellan könen i domaryrket skulle vara speciellt stora.
Jag har läst det i en Jusektidning, så jag har svårt att visa källan på nätet. Men det var inga stora skillnader. Det handlade om att dels avstannade löneutvecklingen för män, eftersom domaryrket fick en lägre status och dels om att kvinnor som arbetade som domare fick lägre lön vid den individuella lönesättningen.
Citat:
men vi är överens om att brandmän absolut inte är ett välbetalt yrke trots att det är mansdominerat och riskabelt?
Det är bättre betalt än kvinnodominerade yrkesgrupper. Det har varit min utgångspunkt under hela den här diskussionen.
Citat:
Men är det verkligen så fruktansvärt illa? Vi kan ju kolla på några områden.
Enligt SCB drar sjuksköterskor in 28000 i månaden, lärare drygt 25000 poliser 27000 psykologer runt 28000 brandmän har vi redan diskuterat. Så farligt verkar det ju ändå inte vara. Att jobba med barn verkar dock inte vara någon hit lönemässigt.
Enligt SCB drar sjuksköterskor in 28000 i månaden, lärare drygt 25000 poliser 27000 psykologer runt 28000 brandmän har vi redan diskuterat. Så farligt verkar det ju ändå inte vara. Att jobba med barn verkar dock inte vara någon hit lönemässigt.
Undrar hur mycket sjuksköterskorna fick för att de strejkade. Innan strejken hade jag kontakt med sjuksyrror och då fick de lägre lön om du utbildade sig från undersköterska till sjuksköterska. Jag tycker att dina lönenivåer låter höga. De strejkade för att få en ingångslön på 22 000 kr. Hur det gick med den saken, vet jag inte. Men 6000 kr i lönepåslag låter mycket!
Citat:
Ja och personen får högre lön eftersom h*n betalas efter vad dennes tjänster är värda och inte efter vad landstingen anser det rimligt att skattebetalarna får betala. Det är väl ändå inget konstigt med det?
Det är uppseendeväckande att kvinnor alltid tillhör de sämst betalda.
Kan du hitta en enda förklaring till att just kvinnor skall jobba för sämre lön?
Jag ställer den här frågan ofta. Mestadels till kvinnor faktiskt.
Vissa svarar att det är ju så roligt att jobba
Undra på att det går trögt med löneförhandlingarna då!
Citat:
Just det där har jag aldrig begripit. Jag vill precis lika mycket som du ha ett system där alla är garanterade en bra vård. Däremot ser jag inget egensyfte med att alla ska ha lika vård. Alltså: jag ser hellre ett system där Kalle kan få sjukvård värd 8 pengar om han kan betala för det medan Pelle som är arbetslös istället får offentlig sjukvård värd 6 pengar istället för ett system där både Pelle och Kalle är hänvisade till offentlig vård värd 4 pengar.
8+6 är 7 i genomsnitt så din beräkning haltar.
Jag ser inte alls att det finns fog för att ge någon företräde till bättre sjukvård eller bättre utbildning bara för att denne har mer pengar. Det kommer bara att öka skillnaderna mellan barn från start. och det är en dålig utveckling.
Citat:
Du överskattar pengars värde för människor i detta fall. Få är villiga att flytta från vänner, familj, kultur och språk för en hyfsat bättre lön.
Jag tänkte på ett program jag såg om sjuksköterskor som flyttade till Norge, för att de fick bättre lön där.
Citat:
Vad fint det lät
Problemet är ju att politiker enbart har hur dom ska vinna nästa val (och sina egna personliga karriärer) för ögonen, detta ligger i maktens natur, när man väl fått smak på makt gör man allt för att få mer. När politiker pratar om långsiktlighet är det snömos och retorik, långsiktlighet är totalt omöjligt när man bara har det närmaste valet för ögonen. Demokratins baksida är att vi får de ledare vi förtjänar
Problemet är ju att politiker enbart har hur dom ska vinna nästa val (och sina egna personliga karriärer) för ögonen, detta ligger i maktens natur, när man väl fått smak på makt gör man allt för att få mer. När politiker pratar om långsiktlighet är det snömos och retorik, långsiktlighet är totalt omöjligt när man bara har det närmaste valet för ögonen. Demokratins baksida är att vi får de ledare vi förtjänar
Visst är det ett stort problem att kortsiktighet och populism har blivit ledstjärnor för våra politiska ledare. Men tror du verkligen att det skulle bli annorlunda (bättre) av privatiseringar?
Vinstintresset i fokus i stället för människan i fokus, tror inte jag ger ett bättre samhälle!
Citat:
Nu blev det väl ändå fel? Det har ju så länge jag kan minnas varit totalförbjudet att i offentliga sammanhang kalla kvinnor för något av det som du räknar upp (i dom orden eller i mjukare omskrivningar), eller att ens kritisera de ideer som feminister de kommer med fram. Ingen har gjort detta eftersom det skulle innebära karriärsmässigt självmord som jag skrev tidigare. Att Per Ström var det bästa du kunde komma med visar att du har fått verkligheten förskjuten. Jag är naturligtvis kritisk till honom också men det är ju enbart feminismen och speciellt dess mer ljusskygga delar som han kritiserar och får gå med hundhuvud för det, Linda Skugge får ju i en av landets största tidningar oemotsagt kasta bajs på alla män. (Jag gnäller inte jag bara påpekar något jag upplever förkastligt, jag hoppas du förstår detta)
Jag beskrev bara mina egna erfarenheter. Och som jag sa så tycker jag att det är bra att det kommer en motreaktion mot kvinnorörelsen. Ingen rörelse mår bra av att inte bli ifrågasatt.
Fittstim tog väl inte död på Stig Malm direkt. Sedan kan jag personligen tycka att det är lite tråkigt att höra att män som gör något dåligt beter sig som kärringar, fittor eller luder. Alltså: Man ger dåliga män kvinnoattribut och på så sätt skiljer man de dåliga männen från övriga män. I stället förknippas dåliga män med kvinnor.
Men de flesta tycker bara att man är jobbig när man säger det, så jag brukar sällan ta upp det.
Citat:
Men om det nu är så vanligt så kan du väl leta fram något, vad som helst där en man av någorlunda betydelse kallar kvinnor för höns i offentligt sammanhang. Kan du sedan visa att detta skulle vara så vanligt förekommande att kvinnor helt enkelt vant sig, ja då blir jag sannerligen imponerad.
Hur betydelsefull skall mannen vara för att du skall anse att det gills?
Citat:
Det är svårt för mig att se detta som något annat än en bortförklaring. Jag har verkligen inte aspergers, snarare tvärtom men hur mycket jag än försöker kan jag inte se humorn i detta.
Vad tycker du om detta då? Jag tycker att sarkasm är kul
http://varforintejagocksa.blogspot.com/2008/04/youtube.html
Citat:
Gubbslem var kanske dåligt ordval. Jag menar ord och fraser som: Osäker i sin mansroll, kvinnohatare, chauvinist, ja du fattar.
Jag fattar precis. Alla som ifrågasätter blir kallade för än det ena och än det andra. Det är det som är det svåra med att förändra... De som går före och uträttar något får skit av dem som kommer efter och klagar.
Jag tror att män är lika utsatta som kvinnor där. Men jag tror inte att män behöver ta ansvar för alla andra män när de uttalar sig. Medan kvinnor som uttalar sig, automatiskt får ta ansvar för hela kvinnokollektivet.
Gudrun Schyman och Tiina Rosenberg är bara två tydliga exempel.
Hur många anklagar alla män för det som Per Ström säger? Inte ens dem som hyllar Per Ström blir satta i samma fack som honom. Det är bara Per Ström som får ta ansvar för det han säger. Du slipper det.
Men jag får ideligen försvara mig för vad Gudrun Schyman säger. Hoppas du förstår min poäng?
Kön är både en social, kulturell och biologisk konstruktion. Jag har svårt att se vilka på universitetsnivå som skulle förneka det? Det är knappast Ebba-Witt Brattström du pratar om i alla fall?