[quote]
Om man skall komplicera din bild lite grann, så är domstolsväsendet en typiskt manlig miljö som inte är direkt underbetald. Militärer är inte kända för att vara underbetalda. Brandkåren. polisen är inte heller direkt vad man förknippar med underbetalda sektorer inom den offentliga sektorn.
Att en sjuksköterska inom den privata sektorn kan tjäna mycket mer än inom den offentliga sektorn visar hur fel värderingarna slår. Men att privatisera sjukvården tror inte jag är rätt väg att lösa problemet om vi vill ha en sjukvård där alla har rätt till samma vård oavsett plånbok.
Killar/män har ju haft ensamrätt på det tidigare, så det är lätt att förstå att det är frustrerande
Men jag kan nog tycka att vissa män är lite överkänsliga i bland och tolkar rena fakta som oerhörda påhopp på mannen.
Det finns inlägg här på Flashback som visar hur rena vantolkningar leder till negativa reaktioner från män. Om det beror på språkförbistring eller medveten ovilja att förstå, vet jag dock inte...
Citat:
Ursprungligen postat av dr_strangelove
Jag tror att en del av gåtans lösning ligger i att de sektorer kvinnor jobbar ligger i offentlig sektor där alla, utom politiker såklart, är hysteriskt underbetalda och därmed lägre värderade.
Om man skall komplicera din bild lite grann, så är domstolsväsendet en typiskt manlig miljö som inte är direkt underbetald. Militärer är inte kända för att vara underbetalda. Brandkåren. polisen är inte heller direkt vad man förknippar med underbetalda sektorer inom den offentliga sektorn.
Citat:
Att vara sjuksyster i Sverige är en karriärsmässig återvändsgränd, medan en person som jobbar som syster i USA kan tjäna goda pengar. Snack om att höja lönerna och därmed på sikt statusen för dessa yrkesgrupper i Sverige med nuvarande system är knappast ett alternativ då det skulle innebära alltför stora kostnader för landstingen och kommunerna. Att ändra system är inom en nära framtid också helt omöjligt eftersom det finns ett så oerhört politiskt motstånd till detta, inte sällan från samma grupper som klagar mest på att kvinnors kunskaper är undervärderade.
Att en sjuksköterska inom den privata sektorn kan tjäna mycket mer än inom den offentliga sektorn visar hur fel värderingarna slår. Men att privatisera sjukvården tror inte jag är rätt väg att lösa problemet om vi vill ha en sjukvård där alla har rätt till samma vård oavsett plånbok.
Citat:
Sen att män här på flashback inte sällan skriver inlägg som är, milt uttryckt, kritiska mot kvinnor sådär i största allmänhet beror nog på att kvinnor i alla andra sammanhang, överallt, hela tiden i övriga samhället är untouchable. Till exempel tror jag att det retar många vanliga hyggliga män(inklusive mig själv) Att krönikörer, politiker, vanliga tjejer får vräka ut sig de mest absurda uttalanden om män i media och i andra sammanhang utan att få stå oemotsagda. Flashback blir lite av ett andningsutrymme för de som stör sig mest helt enkelt.
Killar/män har ju haft ensamrätt på det tidigare, så det är lätt att förstå att det är frustrerande
Men jag kan nog tycka att vissa män är lite överkänsliga i bland och tolkar rena fakta som oerhörda påhopp på mannen.
Det finns inlägg här på Flashback som visar hur rena vantolkningar leder till negativa reaktioner från män. Om det beror på språkförbistring eller medveten ovilja att förstå, vet jag dock inte...