Fan heller. Det är INGEN skillnad på instinkter och inlärda värden utifrån den synpunkten. Hjärnan byggs upp innan födseln, och där skapas instinkterna, sen övergår det mer och mer till samhällelig moral, och sånt man blir upplärd av sina föräldrar.
Citat:
om det inte varit för det konkreta fakta
att vi behöver föda för vår överlevnad. det handlar inte om att lära sig
det sitter rakt in i ryggmärgen. Och JO det är fruktansvärda skillnader mellan
instinkt och inlärda saker, kanske inte i slutprodukten, men väl i processen
Vad har du för utbildning inom biologi?
Det "sitter inte i ryggmärgen" ordagrant, om det var det du trodde. De absolut mest basala sakerna - andning, puls, etc. sitter i "lillhjärnan".
Allt annat sitter i storhjärnan. Där lär vi oss att se, höra, etc. tillsammans med alla instinkter och alla andra saker.
Citat:
jag tar min katt som perfekt exempel, hon har inte haft någon kontakt med andra katter de senaste åren,
men utvecklar ändå ett vädigt typiskt mönster som katter har, jakt, sträckning,
sömnpositioner, tal, reaktioner, allt.
Javisst... det är det som är instinkter. De är icke desto mindre konstruerade i hjärnan, och har därmed också ett värde (olika behov är exempelvis rangordnade). Dessa värden uppstår naturligt, för annars skulle individen dö.
Men om nihilism innebär att man ignorerar ALLA värden så skulle inte heller det egna livet vara värt något, och vetskaper i hjärnan fullkomligt irrelevanta.
Du kanske inte känner till att det inte finns någon tydlig gräns mellan instinkt och inlärda mönster. En sak som exempelvis till stor del är instinktiv är viljan att samarbeta.
Citat:
I övrigt vill jag ju påstå att ordet "FÖRNEKA" säger en hel del om innebörden
slå upp "FÖRNEKA" någonstans så ska du nog se att det inte handlar om en tolkning
Så om jag förnekar att jag har medverkat vid en misshandel så är det inte en tolkningsfråga?
Har jag det om jag har stått själv och bankat på en kille med järnrör? Ja.
Har jag det om jag inte ens var i närheten? Nej.
Men om jag stod bredvid och inte gjorde nåt? Om jag började käfta men andra slog honom? Om jag knuffade honom men andra slog honom? Om jag slog honom en gång i magen men andra totalspöade honom?
Var går gränsen?
Nog fan är det en tolkningsfråga. Jag förnekar att värden och moral existerar som något annat än idéer i folks huvuden och som samhälleliga konstruktioner. Det finns ingen
Moral som är "den enda rätta".
Jag förnekar dock inte det faktum att det finns något som kallas moral och värden, och vad detta är. Jag förnekar inte heller att det existerar som en följd av en uppväxt tillsammans med andra individer.
Citat:
för att inte tillägga, som sagt, värden är en sak som inte spelar någon som helst roll,
så varför för du den här diskussionen överhuvudtaget när den är fullständigt irrelevant
för dig som nihilist?
1. Jag kallar mig som sagt inte för nihilist längre.
2. För att jag tycker det är intressant. Mitt psyke fungerar så att det söker efter svar på vissa frågor.
Citat:
och, som sagt, varför betalade du för din mat? din dator? ditt liv? det är inte dina värderingar
det är andras, och de förnekar du ju
Jag förnekar dem inte, jag förnekar att de skulle vara bättre eller sämre än någon annans. Det är mina värderingar - jag har blivit uppfostrad på ett visst sätt, och min hjärna har fått precis den typen av mönster som gör så att jag agerar på det sättet. På en "högre nivå" så skiter ju jag i de som tillhandahåller mina livsnödvändigheter, jag vet att om de dör eller mår dåligt så är det olika kemiska reaktioner. Det betyder inte att min hjärna kommer börja agera på ett annat sätt än det redan gör.