2004-03-11, 17:51
Medlem
Asmodeuss avatar
En nihilist vet att det inte finns någon objektiv grund för värden, speciellt moraliska sådana
- dvs. att den objektiva verkligheten (som vi uppfattar men inte känner) helt saknar värden.
Det betyder dock inte att han inte medger subjektiva värden existens, givetvis,
och han kan mycket väl leva som om vissa saker är "rätt" eller "fel" .. Om ni förstår vad jag menar.
En nihilist behöver inte leva som han tycker/tror.
Citera
2004-03-11, 18:44
Medlem
Anarkogossens avatar
Precis vad jag försökte säga, sammanfattat på ett bra sätt!
Citera
2004-03-11, 19:35
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
En nihilist vet att det inte finns någon objektiv grund för värden, speciellt moraliska sådana
- dvs. att den objektiva verkligheten (som vi uppfattar men inte känner) helt saknar värden.
Det betyder dock inte att han inte medger subjektiva värden existens, givetvis,
och han kan mycket väl leva som om vissa saker är "rätt" eller "fel" .. Om ni förstår vad jag menar.
väldigt träffsäker sammanfattning
Citera
2004-03-12, 13:01
Medlem
Citat:

Får jag snällt säga att själva poängen med att vara nihilist är ju att du följer nihilismens åsikter, annars är du väl inte nihilist?
snarare sympatisör... men inte nihilist
du kan väl inte ta en halv nihilist och göra till en hel?
1x1=1 vet du....
Sägs om att ni letar upp något jag valt att kalla "bok"
som innehåller "fakta"
sånt är bra om man ska framföra åsikter
Citera
2004-03-12, 13:27
Medlem
Anarkogossens avatar
Du har inte svarat på frågan: hur hög utbildning har du i biologi?
Kan du argumentera för den "oerhörda skillnad" det är mellan inlärda beteenden och instinkter?
Det finns ingen tydlig gräns mellan de två typerna av beteenden. Naturligtvis finns det extremfall, men om man ska vara nihilist enligt ditt synsätt så måste man i så fall dra en skarp gräns - vad är inlärt och vad är inte?
Triggade instinkter - är det ok?
Modifierade instinkter - är det ok?
osv. osv.

Om man pratar om en filosofi kan man väl naturligtvis vara anhängare av den utan att leva efter den?
Jag har som sagt kallat mig (och kallar mig ibland) anarkist. Det betyder inte att jag rent fysiskt tänker "krossa systemet", utan att jag har en filosofisk uppfattning om hur jag tycker att världen borde se ut.
Citera
2004-03-12, 15:20
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zang-Fu
Får jag snällt säga att själva poängen med att vara nihilist är ju att du följer nihilismens åsikter, annars är du väl inte nihilist?
snarare sympatisör... men inte nihilist
du kan väl inte ta en halv nihilist och göra till en hel?
1x1=1 vet du....
Sägs om att ni letar upp något jag valt att kalla "bok"
som innehåller "fakta"
sånt är bra om man ska framföra åsikter
Det jag talar om är givetvis att vara medveten om hur saker ligger till (enligt nihilismen)
samtidigt som man medger subjektiva värdens existens. Ser du inte skillnaden?
Hur tror du samhället vore om majoriteten levde nihilistiskt? (Om det ens är möjligt..)
Det skulle falla ihop över en natt och bli totalt kaos. Jag, som nihilist, vet att det är orimligt
att vissa saker skulle vara rätt, andra fel, vissa saker mer värda än andra, etc., verkligen.
Orkar inte repetera samma saker hela tiden, men vissa personer måste man tydligen BANKA in vett i.
Jag har sagt min sak, läs tills du förstår hur jag ser på saken innan du kommer med dina halvförolämpningar.
Citera
2004-03-12, 15:31
Medlem
Citat:
Det jag talar om är givetvis att vara medveten om hur saker ligger till (enligt nihilismen)
samtidigt som man medger subjektiva värdens existens. Ser du inte skillnaden?
Hur tror du samhället vore om majoriteten levde nihilistiskt? (Om det ens är möjligt..)
Det skulle falla ihop över en natt och bli totalt kaos. Jag, som nihilist, vet att det är orimligt
att vissa saker skulle vara rätt, andra fel, vissa saker mer värda än andra, etc., verkligen.
Orkar inte repetera samma saker hela tiden, men vissa personer måste man tydligen BANKA in vett i.
Jag har sagt min sak, läs tills du förstår hur jag ser på saken innan du kommer med dina halvförolämpningar.

Jag vet så väl vad du menar
men det är iochmed den tanken du avsäger dig den nihilistiska biten just för att det du säger går emot nihilismen helt.

Läs det där till Du förstår.
Citera
2004-03-12, 19:10
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zang-Fu
men det är iochmed den tanken du avsäger dig den nihilistiska biten just för att det du säger går emot nihilismen helt.
Inte alls. Förklara gärna vidare, jag förstår inte riktigt vad av det jag skrivit som är fel.
Vad som strider mot nihilismen.
Citera
2004-03-13, 19:04
Bannlyst
Ankargossen:
Citat:
Hjärnan byggs upp innan födseln, och där skapas instinkterna, sen övergår det mer och mer till samhällelig moral, och sånt man blir upplärd av sina föräldrar.

Så sant, ankaret, och så överväldigande enkelt uttryckt! Varifrån skulle den sociala "miljön" komma, om inte från genetiskt formade hjärnor? Alltså är "miljön" i sig ett arv. OT kanske, men ett briljant inlägg för en annan debatt!
Citera
2004-03-13, 19:29
Medlem
Anarkogossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Ankargossen:

Så sant, ankaret, och så överväldigande enkelt uttryckt! Varifrån skulle den sociala "miljön" komma, om inte från genetiskt formade hjärnor? Alltså är "miljön" i sig ett arv. OT kanske, men ett briljant inlägg för en annan debatt!
Hehe... tackar...

För övrigt så är det "Anarkogossen" - som i anarkism...
kallar ju mig inte för anarkist längre, men namnet sitter kvar.

Fast ankare var ju inte helt fel det heller
Citera
2004-03-13, 19:40
Bannlyst
Hehe, ankar/anarko... Likheten är väl att det lär gå snabbt nedför när man släpper respektive fri. Och kanske att man sen riskerar att fastna i gammal bottendy, om inte kettingen kapas...

Väl talt i vart fall!
Citera
2004-03-13, 20:24
Medlem
*lägger ner diskussionen*
Ni är fullkomligt inkompetenta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem