2004-02-12, 13:07
Medlem
Anarkogossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cold dead hands
Ni som "är" nihilister, kan ni definiera mig? Jag "kallar" mig nihilist, har gjort så sedan några år tillbaka, men jag har inte läst någon nihilistisk litteratur eller på något annat sätt fått nihilismen förklarad för mig. Anser ni att en sån person är nihilist. Inte för att jag bryr mig över vad ni känner
Jo, jag har väl ungefär samma förutsättningar, men i fallet nihilism är det väl ändå meningslöst att prata om "rätt" tolkning resp. "fel" tolkning.

Jag ställer mig mot en grej som Stirner säger, och det är synsättet "alla mot alla". Visst är det korrekt på en nivå, men med tanke på den mänskliga hjärnan och det samhälle som evoluterats (är det ens ett ord?) fram så finns det inte något sånt i praktiken. Visst är vi egoister, men egoism kan också vara att dela med sig, älska och sörja.
Citera
2004-02-12, 14:22
Medlem
Svarta vargens avatar
Kan man få något bra boktips som är lättläst för en amatör inom området?
Citera
2004-02-12, 16:24
Medlem
Ursas avatar
Det verkar vara med nihilismen som med feminismen; alla tolkar begreppen precis som det passar den egna världsbilden, och ordet har därmed berövats sitt värde.
Citera
2004-02-12, 23:19
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Det verkar vara med nihilismen som med feminismen; alla tolkar begreppen precis som det passar den egna världsbilden, och ordet har därmed berövats sitt värde.
vidareutveckling;
varenda ideologi lider av samma sak, folk tolkar det på sitt sätt som passar deras världsbild. därav nihilsm, förstår du sammanhanget?
Citera
2004-02-13, 20:28
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
vidareutveckling;
varenda ideologi lider av samma sak, folk tolkar det på sitt sätt som passar deras världsbild. därav nihilsm, förstår du sammanhanget?

Jag är inte säker på det. Menar du en sorts desillusionering?
Citera
2004-02-14, 03:03
Medlem
T.R.I.C.s avatar
det är inte en fråga om vad som justifierar o förbjuder, snarare vem som gör det.
Citat:
alla tolkar begreppen precis som det passar den egna världsbilden, och ordet har därmed berövats sitt värde.
det finns ingen sanning, bara lögner och tolkningar.
Citera
2004-02-14, 09:15
Medlem
_-?-_s avatar
Någon som vet vilken bok följande citat är ifrån ?
Läste den för något år sedan och skulle vilja läsa den igen.

"Nature is not cruel, only pitilessly indifferent. This is one of the hardest lessons for humans to learn. We cannot admit that things might be neither good nor evil, neither cruel nor kind, but simply callous - indifferent to all suffering, lacking all purpose."
Citera
2004-02-14, 14:22
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _-?-_
Någon som vet vilken bok följande citat är ifrån ?
Läste den för något år sedan och skulle vilja läsa den igen.

"Nature is not cruel, only pitilessly indifferent. This is one of the hardest lessons for humans to learn. We cannot admit that things might be neither good nor evil, neither cruel nor kind, but simply callous - indifferent to all suffering, lacking all purpose."
River out of Eden av Richard Dawkins.
Citera
2004-02-20, 18:35
Bannlyst
En sann nihilist skulle väl svara:
'Jag sk*ter i huruvida jag är nihilist eller inte!"
Citera
2004-02-20, 18:43
Bannlyst
Enligt susnings definitioner (hur tungt de nu väger i detta välbelästa sammanhang) så ställer jag upp på nr 2, destruktion av de rådande politiska systemen, och nr 3, värdennihilism (moral å sånt är ju helt godtyckligt definierade, på sin höjd resultatet av en slags opinionsundersökning...)

Nr 3 är svårare. Som solopsist så förnekar jag existensen av objekt (allt annat än mina egna subjektiva upplevelser, egentligen), men det är ju omöjligt att förneka existensen av mina upplevelser, eftersom de i sig själva utgör just existens.

I praktiken, som en god vän påtalat för mig, så är jag dock idealist. Solipsism och rationalitet osv är bara ideal, vilka jag inte lyckas att leva upp till...

ps
anarkogossen, det är lugnt att kalla sig solopsist, socialt. Folk tror bara att man är singel eller nåt...
Citera
2004-02-20, 23:56
Medlem
sossesektsvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hycklaren
Enligt susnings definitioner (hur tungt de nu väger i detta välbelästa sammanhang) så ställer jag upp på nr 2, destruktion av de rådande politiska systemen, och nr 3, värdennihilism (moral å sånt är ju helt godtyckligt definierade, på sin höjd resultatet av en slags opinionsundersökning...)

Nr 3 är svårare. Som solopsist så förnekar jag existensen av objekt (allt annat än mina egna subjektiva upplevelser, egentligen), men det är ju omöjligt att förneka existensen av mina upplevelser, eftersom de i sig själva utgör just existens.

I praktiken, som en god vän påtalat för mig, så är jag dock idealist. Solipsism och rationalitet osv är bara ideal, vilka jag inte lyckas att leva upp till...

ps
anarkogossen, det är lugnt att kalla sig solopsist, socialt. Folk tror bara att man är singel eller nåt...

Susnings definitioner kan du glömma! (Susning kan vara bra på att definiera Knutby-morden eller vem Linda Rosing är.)

Den som skrev att en nyliberal kan vara nihilist. Nja, då nihilismen per definition (se t ex första punkten i filosofilexikonet som någon postade) inte är förenlig med någon slags idealism så tror jag (verkligen) inte det. Anarkism? Tror knappast det heller, då anarkism utgör en värdering om hur samhället ska vara beskaffat. En nihilist bör nog vara ha en strikt materialistisk världsbild - som t ex Hägerström. D v s inte tro på några så kallade "högre" värden (vilket inte innebär att nihilisten måste sakna moral eller vara mindre moralisk än andra).
Citera
2004-02-21, 20:23
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
(vilket inte innebär att nihilisten måste sakna moral eller vara mindre moralisk än andra).
har en hög rättspatos (antagligen högre än de flesta) men de grundar sig på vad jag anser moraliskt förkastligt eller ej, inte vad nån annan anser att jag bör tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in