2004-09-09, 23:17
Medlem
Onds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbwhore
Ett högre väsens subjektiva åsikt.

Vi vet iofs inte huruvida detta högre väsen skulle vara subjektivt eller inte (rätt svårt då frågan om huruvida Gud finns eller ej återstår att besvaras). Dessutom kan jag förstå dem som tror att det skulle bli "rättvisare" om dessa grundregler inte bestäms av människor.

Fast jag tror nog att ev. högre väsen, om de nu finns, fullständigt skiter i människorna och deras problem
Citera
2004-09-10, 10:53
Medlem
AntiDinass avatar
Det er så godt som bevist at "gud" om han finnes skiter i menneskene og lar de seile sin egen sjø. Som den gode Fredrich Nietzche sa: Gud er død. Om gud skulle eksistere, hvorfor ska det forandre moral som konsept?
Citera
2004-09-10, 13:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiDinas
Det er så godt som bevist at "gud" om han finnes skiter i menneskene og lar de seile sin egen sjø. Som den gode Fredrich Nietzche sa: Gud er død. Om gud skulle eksistere, hvorfor ska det forandre moral som konsept?

Man får väl betrakta det som så, att hela den judisk-kristna moraliska föreställningsvärlden står och faller med Herren Sebaots vara eller icke vara.
När tron på denna "Gud som dödade alla hedniska gudar" inte är trovärdig längre faller den del av mänskligheten som fjärmar sig från den bibliska betingningen ner i ett befriande men svårhanterligt etiskt svart hål, nihilismens intighetsvirvel. Martin Amis uttryckte det som att det i honom och många andra finns ett "God-sized hole": men den "Guden", garanten för vedertagna slavmoraliska normer om gott och ont och livets mening, är inte tillgänglig längre för de som har en någorlunda fri tankeförmåga och en obändig sanningsvilja.
Citera
2004-09-19, 00:04
Medlem
jks avatar
Vill bara tipsa om Max Stirner då det pratas nihilism. "Den ende och hans egendom" är en bra ingång till nihilismen. Skriver lite krångligt men inte långt på när så krångligt som Nietzsche.

Varning dock, lätt att förvilla sig i denna skrift med många bottnar. Man bör kunna sin antika grekiska mytologi och idéhistoria, bibeln, Hegel och den posthegelianska debatten mm.
Citera
2004-09-19, 00:16
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jk
Vill bara tipsa om Max Stirner då det pratas nihilism. "Den ende och hans egendom" är en bra ingång till nihilismen. Skriver lite krångligt men inte långt på när så krångligt som Nietzsche.

Varning dock, lätt att förvilla sig i denna skrift med många bottnar. Man bör kunna sin antika grekiska mytologi och idéhistoria, bibeln, Hegel och den posthegelianska debatten mm.

Stirner är ett måste när man talar nihilism, jag startade en tråd om Der Einzige und sein Eigentum på Anarkismforat här på FB för ett par veckor sen (kunde lika gärna ha lagt den på Filosofi, men...) Det finns länkar där till en svensk onlineöversättning och en del annat.
Citera
2004-10-27, 14:51
Medlem
Roger Pontares avatar
Nihilister?

Är lite nyfiken på detta,vad tror dom på osv, självklart så kan man ju söka på nätet och hitta otaliga förklaringar, men jag är alldeles för lat Nån som vill förklara för mig?
Citera
2004-10-27, 15:35
Medlem
__olofs avatar
läste inte igenom hela denna tråden men handlar om nihilister i alla fall

http://forum.flashback.info/scandina...ybrid&t=108874
Citera
2004-10-27, 17:21
Medlem
Asmodeuss avatar
Nihilism: tron att det inte finns någon objektiv grund för moral eller sanning.

Enkelt nog?
Citera
2004-10-27, 21:17
Medlem
jks avatar
Nihilism är som sagt förnekandet av objektiv moral, oftast genom en subjektiv ontologisk tyngdpunkt (ej att förväxlas med kunskapsteoretisk idealism). Individen och dennes intressen är inkommensurabla i förhållande till andras intressen osv. Detta innebär att all form av universialism oftast ses som reduktionism.

Nihilismen som politisk rörelse ägde sin höjdpunkt i ryssland under 1860-talet, i tyskland under 1890-talet och i Sverige på 1910-talet. Inom samhällsvetenskapen hade den störst betydelse cirka 1890-1920.

En intressant nihilist är Max Stirner (1806-1856). Magnum opus: Den ende och hans egendom (1844).
Det intressanta med Stirner är att hans filosofi, som bygger på Hegels dialektik, som metodologi har långtgående implikationer som kritik.
Nej just det, du var lat. Nåja, slänger ändå med en länk med texter av och om Stirner.
Den ende... sågs av vissa som det första filosofiska verket på tyska som var "läsbart". Det kanske säger mer om tysk filosofi pre-1840 än om Stirners allmänna läsbarhet. Detta, eftersom det enligt mig är en ganska svår text med många bottnar. Mitt förslag är därför att börja med andrahandslitteratur. Finns en del på nätet.

[edit:] stavfel
Citera
2004-10-27, 21:54
Medlem
Onds avatar
Om ämnet intresserar er rekomenderar jag Nietzsche (inte direkt nihilism, men fortfarande bra läsning)
Citera
2004-10-27, 22:59
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
Om ämnet intresserar er rekomenderar jag Nietzsche (inte direkt nihilism, men fortfarande bra läsning)

Ja, Nietzsches analys av nihilismen, i flera av de senare verken och de efterlämnade fragmenten, är nog fortfarande den djupsinnigaste och mest fruktbara man kan ha för vidaretänkande, och detta 104 år efter hans död (115 år efter hans andliga död...).

Historiskt manifesterade sig nihilismen som livsåskådning och handlingsnorm tidigast och mest uppseendeväckande i Ryssland, http://www.counterorder.com/history.html . Dostojevskijs Onda andar och Turgenjevs Fäder och söner visar hur fascinerade, äcklade och skrämda några av tidens främsta författare var av fenomenet.
Citera
2005-06-12, 21:23
Medlem
Nihilismens idéhistoria

Någon som kan ge tips på böcker som behandlar nihilismens/skepticismens idéhistoria? Har länge förgäves sökt efter någon sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in