Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Och innan ni börjar käfta om att 50mA är vad man får ut ur ett ficklampsbatteri eller något liknande, så pratar vi alltså om ström genom kroppen. Ni har rejäl resistans i huden vilket gör att ni i princip inte får någon ström alls genom er, men jag skulle inte rekommendera idiotförsök som att sticka nålar i kroppen och koppla er till ett 9V-batteri.
absolut.
det här med att avlida av en elektrisk stöt innefattar ofantligt många faktorer. t.ex har många elektriker klarat sig från stöt just för att dom har lite skit på fingrarna.
själv har jag genomlidit ett trefaskalas på ungefär 380A mellan fot och armbåge. jag fick
förhållandevis lätta skador. en viss uppvärmning på mina organ (kände mig ljummen), en ganska rejäl brännskada (ljusbågen som entrade och lämnade min kropp), och en chock nog för att slå ut napoleons armé.
jag klarade mig väldigt bra, och har än så länge inga bestående men. inte mer än att jag kanske är lite mer försiktig kring starkström.
jag överlevde mot ganska hårda odds. dock så kunde jag lika gärna blivit en bit kol - allt styrs av händelserna runt dig. t.ex så snubblade jag -bakåt-, vilket gjorde att jag inte kunde fastna (via muskelryck) i det som strömförde mig. dessutom så hade vi precis bytt säkringar i lokalen från tröga till vanliga diaceder. det sistnämnda borde te sig som min stora räddning.
samtidigt som jag klarade mig ganska bra finns det folk som totaldött av en liten stöt från vägguttaget eller brödrosten.
det är således en jävla otur, eller tur det handlar om.
så snälla rara, lek inte med ström. :3