Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-08-27, 16:01
Medlem
Hur många ampere dör man av? Skriv hellst källa.
Citera
2008-08-27, 16:14
Medlem
snilleblixts avatar
varför inte testa och kolla?
Citera
2008-08-27, 16:22
Medlem
wääuus avatar
Om man ska dö måste en viss laddning passera genom kroppen, laddningens storlek som passerar dig beror på strömmen och tiden. Strömmen som passerar dig beror på din kropps resistans och spänningen.
Spänningen måste vara rätt hög för att det ska bli farligt, spänning över 48V brukar räknas som farlig. För att man ska dö brukar man säga att det behövs en ström på ca. 40mA som flyter genom ditt hjärta. Där har jag ingen aning om tiden och således vet jag heller inte hur mycket laddning som dödar.
Citera
2008-08-27, 16:29
Medlem
Necrobutchers avatar
En sladd direkt från vägguttaget verkar i.a.f. inte vara någon större fara. Fick ett par brännmärken/ärr, men mer än så var det inte.
Citera
2008-08-27, 16:32
Medlem
wääuus avatar
Det kan mycket väl vara dödligt. Det beror på om strömmen flyter genom hjärtat, hur fuktig och tjock din hud är osv...
Citera
2008-08-27, 16:35
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
En sladd direkt från vägguttaget verkar i.a.f. inte vara någon större fara. Fick ett par brännmärken/ärr, men mer än så var det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Det kan mycket väl vara dödligt. Det beror på om strömmen flyter genom hjärtat, hur fuktig och tjock din hud är osv...

Precis, hade du t.ex. tagit i nåt strömledande med andra handen så hade du troligtvis dött.
Citera
2008-08-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necrobutcher

Att få ström i sig från ett vägguttag är inte alls trevligt även om du har klarat dig bra. Det är 230V och vanligtvis 10A i dom.
Det hinner hända betydligt mycket mer med dig än ett par brännmärken innan en 10A säkring löser ut (om den alls gör det) om du skulle ha oturen att få stömmen i dig en längre tid.

Oftast har man dock tur och rycker sig bort från kabeln innan något allvarligt hinner hända som tur är.
Citera
2008-08-27, 18:21
Medlem
appe-s avatar
vad trött jag är på idiotinlägg.

http://www.tfe.umu.se/courses/elektro/anakretf/tf08/docs/Komp3-personfara.pdf
Citera
2008-08-27, 18:44
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Och innan ni börjar käfta om att 50mA är vad man får ut ur ett ficklampsbatteri eller något liknande, så pratar vi alltså om ström genom kroppen. Ni har rejäl resistans i huden vilket gör att ni i princip inte får någon ström alls genom er, men jag skulle inte rekommendera idiotförsök som att sticka nålar i kroppen och koppla er till ett 9V-batteri.
Citera
2008-08-27, 18:46
Moderator
Tystnads avatar
högst 30 mA (millie ampere) brukar väl räknas som "överlevnadsbart" över 30mA är ju också vad jordfelsbrytaren utlöser på.
Men visst fan är det obehagligt långt under 30 mA
Citera
2008-08-27, 18:51
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Och innan ni börjar käfta om att 50mA är vad man får ut ur ett ficklampsbatteri eller något liknande, så pratar vi alltså om ström genom kroppen. Ni har rejäl resistans i huden vilket gör att ni i princip inte får någon ström alls genom er, men jag skulle inte rekommendera idiotförsök som att sticka nålar i kroppen och koppla er till ett 9V-batteri.

absolut.
det här med att avlida av en elektrisk stöt innefattar ofantligt många faktorer. t.ex har många elektriker klarat sig från stöt just för att dom har lite skit på fingrarna.

själv har jag genomlidit ett trefaskalas på ungefär 380A mellan fot och armbåge. jag fick förhållandevis lätta skador. en viss uppvärmning på mina organ (kände mig ljummen), en ganska rejäl brännskada (ljusbågen som entrade och lämnade min kropp), och en chock nog för att slå ut napoleons armé.

jag klarade mig väldigt bra, och har än så länge inga bestående men. inte mer än att jag kanske är lite mer försiktig kring starkström.

jag överlevde mot ganska hårda odds. dock så kunde jag lika gärna blivit en bit kol - allt styrs av händelserna runt dig. t.ex så snubblade jag -bakåt-, vilket gjorde att jag inte kunde fastna (via muskelryck) i det som strömförde mig. dessutom så hade vi precis bytt säkringar i lokalen från tröga till vanliga diaceder. det sistnämnda borde te sig som min stora räddning.

samtidigt som jag klarade mig ganska bra finns det folk som totaldött av en liten stöt från vägguttaget eller brödrosten.

det är således en jävla otur, eller tur det handlar om.
så snälla rara, lek inte med ström. :3
Citera
2008-08-27, 19:30
Medlem
gromzies avatar
fick ström i mig genom uttaget, kände bara av en liten stöt :s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto