Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2010-12-12, 11:55
Medlem
Ursäkta bumpen av en gammal tråd men denna ter sig lämplig för min fråga. Så om någon kan hjälpa mig med ett svar vore jag tacksam.

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Och innan ni börjar käfta om att 50mA är vad man får ut ur ett ficklampsbatteri eller något liknande, så pratar vi alltså om ström genom kroppen. Ni har rejäl resistans i huden vilket gör att ni i princip inte får någon ström alls genom er, men jag skulle inte rekommendera idiotförsök som att sticka nålar i kroppen och koppla er till ett 9V-batteri.

I går utförde jag ett litet experiment när jag demonterade en billig skruvdragare. Denna drivs av ett vanligt uppladdningsbart 12-volts NiMH-batteri som lite förenklat går till elmotorn (via en brytare bestående av avtryckaren) som går till en växellåda som driver chucken.

Med min multimeter uppmätte jag att batteriet mycket riktigt gav ungefär 12-13 volts spänning när det var fulladdat (och drygt 8 volt när det var så slut att elmotorn inte gick igång). Där plus- och minuskablarna gick in i elmotorn när denna var igång (obelastat) uppmätte jag lite över 1 ampere.

Nu till min fråga: Är spänningen i praktiken för låg för att det ska vara dödligt trots amperemängden?
Citera
2010-12-12, 12:04
Medlem
Kingers avatar
Om du kör in en spik på + i eluttaget och trampar på nåt blött barfota så kommer du troligtvis dö.
Citera
2010-12-12, 15:54
Medlem
bjornebarns avatar
Som lite jämförelse, hur stor ström får man i sig från sådana där hjärtstartare de använder på sjukhus? Är det likström de använder då?

Om man dör av en stöt, kan man då återstarta hjärtat med en ny stöt? Hur nära inpå dödsfallet måste man göra det?
Citera
2010-12-13, 22:49
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omregistrerad
Med min multimeter uppmätte jag att batteriet mycket riktigt gav ungefär 12-13 volts spänning när det var fulladdat (och drygt 8 volt när det var så slut att elmotorn inte gick igång). Där plus- och minuskablarna gick in i elmotorn när denna var igång (obelastat) uppmätte jag lite över 1 ampere.

Nu till min fråga: Är spänningen i praktiken för låg för att det ska vara dödligt trots amperemängden?

Kopplade du amperemetern i serie med batteri och motor? I så fall gjorde du rätt...

Svar på frågan: Ja, spänningen är för låg för att kunna driva fram en farlig ström genom kroppen. Amperemängd är inget ord du ska använda...
Citera
2010-12-15, 00:13
Medlem
WermlandsStolthets avatar
Min farbror (Rolf) var tågelektriker när han levde och det hände att han skulle upp och reparera ledningar lite titt som tätt, och så klart händer det otänkbara, att ett pucko till medarbetare stänger av fel ström i någon form av elbox och säger till Rolf att det är säkert att gå upp på stegen i trä
då Rolf är halvvägs upp för stegen så svartnade det för han och vips låg han 150 meter bort med brandskador av den uslaste grad att det ser ut som en bränd korv alltså en fullhudsbrännskada även kallad 3:e gradens brandskada.(var tvungen att skrubba död hud i snarare 3 månader i sessioner)
doktorerna vid sjukhuset hade inte hört talats om ett värre fall och sa att det var ett under att han inte dog.
Off Topic spoiler
jag ska försöka få tag i tidnings-urklippen som handlade om detta och scanna dem. men det kan vara svårt för hans son och dotter ärvde hans hus och sålde det

och till det som är intressant jag vet inte hur mycket ström och kraft det är i en sådan ledning men det överlevde Rolf T.o.m med sina stålhättar.
Citera
2010-12-15, 01:52
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WermlandsStolthet
Min farbror (Rolf)

Nu är jag inte jätteinsatt i det här, men om han fick så mycket brännskador, bör strömmen snarare ha gått igenom hans kläder, eller på huden, så det som strömmen gick igenom värmdes upp och gav honom brännskador. Isf kan det vara så att den mesta av strömmen gick på utsidan, och inte igenom hjärtat. Alltså fick han livet kvar i utbyte mot brännskador, för hade drömmen gått igenom hjärtat hade han dött.
Citera
2010-12-15, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Kopplade du amperemetern i serie med batteri och motor? I så fall gjorde du rätt...

Svar på frågan: Ja, spänningen är för låg för att kunna driva fram en farlig ström genom kroppen. Amperemängd är inget ord du ska använda...

Hehe ja "amperemängd" var onekligen en märklig miss från min sida. Ström är det självklart och inget annat. Tackar ändå, med andra ord kan vi kan konstatera att min 12 volts skruvdragare är odödlig på grund av den låga spänningen även om man skulle pilla på innerdelarna när dessa är igång.

Om jag förstår det hela rätt är det i första hand vår huds resistans som gör att 12 volt blir "ofarligt". I synnerhet om vi är torra om händerna. Svettiga händer däremot kan vara lite mindre lyckat. Jag provade mäta min egen resistans nu med multimetern och fick omkring 1 MΩ (desto hårdare jag klämde åt testsladdarna desto lägre resistans hade jag och vice versa).

När jag googlade lite på egen hand hittade jag dock nedanstående artikel, som tillsammans med tilläggskommentaren från en amerikansk ubåtselektriker blir intressant läsning. Tydligen finns det ett fall där en blivande US Navy-elektriker lyckats ta livet av sig med en multimeter med ett 9 volts batteri! Detta då han helt lyckades frångå hudens resistans och strömmen från batteriet passerade hans hjärta.

http://www.darwinawards.com/darwin/darwin1999-50.html
Senast redigerad av Omregistrerad 2010-12-15 kl. 17:21.
Citera
2017-08-19, 19:50
Medlem
Hallåj.

Jag fick i somras 20 000 volt genom kroppen på en resa i Spanien. Hjärtat stannade i 25 min innan hjärtstartare var på plats och fick igång det.

Jag kan ingenting om ström. Men en elledning med 20 000 volt som jag då kom åt med en poolpinne stående på land, hur många ampere är det hypotetiskt? Jag försöker bara förstå området.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in