Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-27, 19:35
Medlem
><((((°>s avatar
finger till finger är helt ofarligt i tex ett vägguttag det bara sticker till lite och så drar man bort handen fortare än kvickt.
Citera
2008-08-27, 20:57
Medlem
Imirons avatar
Anta att en person står helt naken och helt ren i ett betongrum eller ngt annat roligt. Personen är 180cm lång och väger 80kg. Det är en man och han är i tjugoårsåldern.

Hur mkt ampere, volt, behöver jag för att totalt förkolna honom?

Ta bara på ett ugefär. Jag är medveten om att informationen ovan är helt värdelös.
Citera
2008-08-27, 21:01
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
finger till finger är helt ofarligt i tex ett vägguttag det bara sticker till lite och så drar man bort handen fortare än kvickt.

Beror bland annat på om det passerar hjärtat om om personen i fråga fastnar, inget att rekommendera som hobby. Även om personen ifråga "bara" får en stöt kan hjärtfrekvensen störas med följd att hjärtat börjar slå ojämnt. Av denna anledning är rekommendationen att uppsöka sjukhus för observation under minst ett dygn.
Citera
2008-08-27, 22:17
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Anta att en person står helt naken och helt ren i ett betongrum eller ngt annat roligt. Personen är 180cm lång och väger 80kg. Det är en man och han är i tjugoårsåldern.

Hur mkt ampere, volt, behöver jag för att totalt förkolna honom?

Ta bara på ett ugefär. Jag är medveten om att informationen ovan är helt värdelös.
Några kilovolt och en hel del ampére skulle jag tippa på. Det som dödar folk är inte i första hand att de steks.
Citera
2008-08-27, 22:48
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Beror bland annat på om det passerar hjärtat om om personen i fråga fastnar, inget att rekommendera som hobby. Även om personen ifråga "bara" får en stöt kan hjärtfrekvensen störas med följd att hjärtat börjar slå ojämnt. Av denna anledning är rekommendationen att uppsöka sjukhus för observation under minst ett dygn.

sorry jag syftade såklart på finger till finger på samma hand. annars är det ju klart livsfarligt, would´nt recommend it..
Citera
2008-08-27, 23:01
Medlem
pollenpers avatar
Det jag av egen erfarenhet lärt mig är att elektriska stolen är ett tortyrinstrument.
500 volt från hand till hand skickar en genast till högre höjder.
Har man turen att slippa hjärtflimmer är det bara att lägga sig på en säng och skaka ångesten ur kroppen. Några timmar.
Citera
2008-08-27, 23:19
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det jag av egen erfarenhet lärt mig är att elektriska stolen är ett tortyrinstrument.
Har man turen att slippa hjärtflimmer är det bara att lägga sig på en säng och skaka ångesten ur kroppen. Några timmar.
av egen erfarenhet skulle jag snarare påstå: "Några månader."
Citera
2008-08-28, 18:12
Medlem
Ful Fisks avatar
Citat:

Antalet volt är rätt irrelevant för hur bra en människa klarar det hela, det är strömstyrkan i ampere som dödar och inte spänningen (oftast?).
Citera
2008-08-28, 20:07
Medlem
quantlaps avatar
Mja.. allt över 50 volt räknas som farligt. Desto högre spänning, desto högre ström i förhållande till resistans.

U = R * I

Angående dödlig ström så är det ca 100 mA mer än en sekund.

Citat:
• Vid ca 1 mA är elströmmen förnimbar.
• Vid ca 10 mA är elchocken så pass kraftig, att man inte själv
kan kontrollera sina muskelrörelser för att släppa taget och
göra sig fri.
• Vid ca 100 mA är elchocken dödlig, om den varar 1 sekund
eller längre, främst till följd av hjärtflimmer.
• Vid strömstyrkor över 1 A räcker värmeeffekterna för att
orsaka allvarliga brännsår och inre skador. Hjärtflimmer syns
inte uppträda här, men oregelbunden hjärtverksamhet är
trolig. Denna kan emellertid avhjälpas, om den skadade får
medicinsk behandling i tid och behöver således inte leda till
döden. Brännskadorna kan också ha isolerande effekt.
http://www.s3.kth.se/mst/edu/pdf/elsakerhet.pdf

Så vi kan ta ett exempel:

Genomsnittlig resistans genom människokroppen är 5000 ohm. Självklart finns det massor med faktorer som spelar in; fuktighet, tjocklek på hud m.m men nu tar vi snittet.

U = Spänning I = Ström R = Resistans

U = R * I > I = U / R

I = 230 / 5000

I = 0.046A = 46mA

Det vill säga att du förmodligen dör av hjärtstillestånd inom några sekunder.
Men som sagt, många faktorer spelar in som t.ex strömväg, om det är via hand till hand, ben till hand eller genom fingrar. Det som är dödar bäst är en linje förbi hjärtat.

Edit:

Appe: Jag är själv elektriker och förstår vad för krafter du pratar om. Jävla tur att du överlevde och inte fick bestående men. Vi har ju trots allt sett och hört om folk som har haft olyckor i t.ex ställverk. Jag önskar dig allt väl i fortsättningen. Elektricitet är något man skall ha respekt för.
Senast redigerad av quantlap 2008-08-28 kl. 20:24.
Citera
2008-08-28, 20:21
60 mA har jag hört är dödligt. Har för mig att de sa det på Mythbusters eller nått. Jag brukar kolla om det är ström i ett lamputtag genom att stoppa upp ett finger i det. Men hade jag hållt i t.ex ett element samtidigt så hade det inneburit livsfara.

Har fått 400 V i mig också genom en hiss (stoppade in nyckeln i säkerhetsbrytaren... )
Citera
2008-08-28, 20:56
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quantlap
Appe: Jag är själv elektriker och förstår vad för krafter du pratar om. Jävla tur att du överlevde och inte fick bestående men. Vi har ju trots allt sett och hört om folk som har haft olyckor i t.ex ställverk. Jag önskar dig allt väl i fortsättningen. Elektricitet är något man skall ha respekt för.
hehe, jag går nu på rhytm-test varje halvår, i resten av mitt liv. det är väl det enda som suger. så visst har jag tur! :-)
Citera
2008-08-29, 03:45
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:

Många lär nog inte tappa medvetandet i en elektrisk stol på en gång såsom det är gällande enligt en del teorier. Det är bara en bråkdel av elektriciteten som penetererar skallbenet. En professor sade det iaf att strömmen som kom igenom kunde aktivera olika centra i hjärnan så att den dömde kände en olidlig känsla av dödsångest och rädsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in