Citat:
Ursprungligen postat av
Peter_18
Vet ni om det finns någon räknare som är ännu bättre än
Casio fx-CG20?
Jag är visserligen oerhört nöjd med den här räknaren (färgskärm, bråkuppställningar, ekvationer under rottecken istället för till höger om tecknet, matriser, grafer, diagram, spel osv) men finns det någon ännu bättre variant?
"Casio fx-CG20 + några andra saker", ungefär.
Det som jag för närvarande saknar på Casio fx-CG20 är 3D-grafer, symbolhantering, obestämda integraler (kan ju vara användbart om man vill räkna ut en allmän primitiv funktion) och självlysande knappar;
allt annat är däremot toppen.
Casio är inte riktigt min grej, kan mest om TI.
* Kan du räknaren ordentligt? Kan finnas mer än du tror. Läs t ex i manualen. 3d kanske finns?
* Man kan nog ladda ned (till datorn) och installera appar i räknaren. Där kan det finnas någon bra 3d-ritar-app. Hittade t ex en sån för TI84.
När det gäller symbolhantering så är det nog bara ny räknare som gäller, och då är nyckelordet CAS - Computer Algebra System.
Kolla upp Casio Classpad.
TI89 är den bästa från TI, men svartvit, och TI Nspire CAS är den snyggaste med färg (tyvärr väldigt dålig om du gillar lite programmering med enklare grafik).
HP Prime är nog också ett alternativ.
Och på tal om appar finns det väldigt mycket för iaf Android. (Bra med stor mobil då.) Har t ex nästan alla TIs grafitare på det sättet och för en minimal summa. En app med HP prime kostar mer men ändå inte mer än ett par hundralappar.
Och snackar man nu ändå om mobiler så finns det ju bra appar som aldrig har varit räknare. WolframAlpha är väl mest känd. Maxima är en annan som är *riktigt* bra, jämförbar med Mathematica och Maple, och som förstås även finns för dator.