2015-09-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
HP 12C är en klassisk ekonomräknare som har tillverkats i över 30 år. Finns också i guldfärg om man vill vara extra bling-blingig.

https://www.dustinhome.se/product/5010184247/12c-platinum-programmerbar-finansraknare

Tack! Dock inget som skulle passa i mitt rum, men tack ändå!
Citera
2015-09-03, 22:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvangstanke123
Tack! Dock inget som skulle passa i mitt rum, men tack ändå!

Det du frågar efter är inte riktigt min grej. Kanske en sån här i trä vore något för dig? Finns även några fler alternativ på sajten.

http://www.geen.se/teknologi/miniraknare/bamboo-calculator-bullet-1
Citera
2015-11-01, 19:33
Medlem
Jkrokens avatar
Jag är ute efter en miniräknare. Hittade denna, men tyvärr verkar den inte kunna rita upp grafer. Måste man gå upp till Texas för att få med den funktionen, eller finns det någon billigare variant som kan plotta grafer?
http://www.kjell.com/se/sortiment/kontor/skrivbordstillbehor/miniraknare/casio-fx-82es-plus-miniraknare-p15270
Citera
2015-11-01, 23:36
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jkroken
Jag är ute efter en miniräknare. Hittade denna, men tyvärr verkar den inte kunna rita upp grafer. Måste man gå upp till Texas för att få med den funktionen, eller finns det någon billigare variant som kan plotta grafer?
http://www.kjell.com/se/sortiment/kontor/skrivbordstillbehor/miniraknare/casio-fx-82es-plus-miniraknare-p15270

Ja, Casio FX-7400GII heter den 398 hos Dustin Home.
Senast redigerad av Askenar 2015-11-01 kl. 23:38. Anledning: Felaktig produkt
Citera
2015-11-15, 02:18
Medlem
Jag söker en TI nspire cx cas. Någon som vill sälja ?
Citera
2016-02-26, 22:33
Medlem
Någon som vet om Casio FX-7400GII kan beräkna en talföljd av summor? Alltså använda sigma. Behöver det för en statistikkurs.

Här är den: https://www.dustinhome.se/product/5010795236/fx-7400gii
Citera
2016-02-29, 06:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsparkaren
Någon som vet om Casio FX-7400GII kan beräkna en talföljd av summor? Alltså använda sigma. Behöver det för en statistikkurs.

Här är den: https://www.dustinhome.se/product/5010795236/fx-7400gii

Ja. Dels verkar den ha ett gäng ordentliga statistikfunktioner. Och så kan du summera alla element i en lista med "sum". Finns även en funktion för kumulativa summor, "cumsum". Och då finns det en "app" som är lite grann som Excel. Men kolla själv i manualen. Fins på nätet.
Citera
2016-03-09, 14:32
Medlem
Vet ni om det finns någon räknare som är ännu bättre än Casio fx-CG20?
Jag är visserligen oerhört nöjd med den här räknaren (färgskärm, bråkuppställningar, ekvationer under rottecken istället för till höger om tecknet, matriser, grafer, diagram, spel osv) men finns det någon ännu bättre variant?
"Casio fx-CG20 + några andra saker", ungefär.

Det som jag för närvarande saknar på Casio fx-CG20 är 3D-grafer, symbolhantering, obestämda integraler (kan ju vara användbart om man vill räkna ut en allmän primitiv funktion) och självlysande knappar;
allt annat är däremot toppen.
Senast redigerad av Peter_18 2016-03-09 kl. 14:36.
Citera
2016-03-11, 12:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Vet ni om det finns någon räknare som är ännu bättre än Casio fx-CG20?
Jag är visserligen oerhört nöjd med den här räknaren (färgskärm, bråkuppställningar, ekvationer under rottecken istället för till höger om tecknet, matriser, grafer, diagram, spel osv) men finns det någon ännu bättre variant?
"Casio fx-CG20 + några andra saker", ungefär.

Det som jag för närvarande saknar på Casio fx-CG20 är 3D-grafer, symbolhantering, obestämda integraler (kan ju vara användbart om man vill räkna ut en allmän primitiv funktion) och självlysande knappar;
allt annat är däremot toppen.

Casio är inte riktigt min grej, kan mest om TI.
* Kan du räknaren ordentligt? Kan finnas mer än du tror. Läs t ex i manualen. 3d kanske finns?
* Man kan nog ladda ned (till datorn) och installera appar i räknaren. Där kan det finnas någon bra 3d-ritar-app. Hittade t ex en sån för TI84.

När det gäller symbolhantering så är det nog bara ny räknare som gäller, och då är nyckelordet CAS - Computer Algebra System.
Kolla upp Casio Classpad.
TI89 är den bästa från TI, men svartvit, och TI Nspire CAS är den snyggaste med färg (tyvärr väldigt dålig om du gillar lite programmering med enklare grafik).
HP Prime är nog också ett alternativ.

Och på tal om appar finns det väldigt mycket för iaf Android. (Bra med stor mobil då.) Har t ex nästan alla TIs grafitare på det sättet och för en minimal summa. En app med HP prime kostar mer men ändå inte mer än ett par hundralappar.

Och snackar man nu ändå om mobiler så finns det ju bra appar som aldrig har varit räknare. WolframAlpha är väl mest känd. Maxima är en annan som är *riktigt* bra, jämförbar med Mathematica och Maple, och som förstås även finns för dator.
Citera
2016-03-14, 18:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goranbanan
Jag söker en TI nspire cx cas. Någon som vill sälja ?

Har du en Ipad så kan du få en i den för bara drygt trehundra.

https://itunes.apple.com/se/app/ti-nspire-cas/id545351700?mt=8
Citera
2016-08-12, 23:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Casio är inte riktigt min grej, kan mest om TI.
* Kan du räknaren ordentligt? Kan finnas mer än du tror. Läs t ex i manualen. 3d kanske finns?
* Man kan nog ladda ned (till datorn) och installera appar i räknaren. Där kan det finnas någon bra 3d-ritar-app. Hittade t ex en sån för TI84.

När det gäller symbolhantering så är det nog bara ny räknare som gäller, och då är nyckelordet CAS - Computer Algebra System.
Kolla upp Casio Classpad.
TI89 är den bästa från TI, men svartvit, och TI Nspire CAS är den snyggaste med färg (tyvärr väldigt dålig om du gillar lite programmering med enklare grafik).
HP Prime är nog också ett alternativ.

Och på tal om appar finns det väldigt mycket för iaf Android. (Bra med stor mobil då.) Har t ex nästan alla TIs grafitare på det sättet och för en minimal summa. En app med HP prime kostar mer men ändå inte mer än ett par hundralappar.

Och snackar man nu ändå om mobiler så finns det ju bra appar som aldrig har varit räknare. WolframAlpha är väl mest känd. Maxima är en annan som är *riktigt* bra, jämförbar med Mathematica och Maple, och som förstås även finns för dator.

Måste uppdatera om HP Prime som numera finns för ynka 65 kr som Android-app från Play-butiken. Notera då att denna app är utvecklad av HP själva.
Citera
2016-08-17, 17:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Måste uppdatera om HP Prime som numera finns för ynka 65 kr som Android-app från Play-butiken. Notera då att denna app är utvecklad av HP själva.

Wtf? NU säljer de appen för drygt 200 igen. 65 står det dock fortfarande när iaf jag googlar på HP Prime Android, men när man sen går dit så är det 209. Vad håller de på med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in