2017-05-30, 16:32
Medlem
nerdnerds avatar
Upptäckte precis att det nu finns en HP Prime Free för Android. Saknar säkert något som finns i appen för 209 kr eller i den riktiga räknaren (billigast enl prisjakt, 1564 kr), men hittills har jag inte upptäckt något. Har dock ingen erfarenhet av HP sen förr. Har iaf bl a pekskärm i färgs och CAS.

En bra grej är att appen funkar direkt efter installation. Med apparna som emulerar TI-räknare (Graph89 bäst) måste man också se till att få tag i en ROM för den räknare man vill använda. Finns iofs ofta på nätet, men det är ju lite krångligt.
Citera
2017-06-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Upptäckte precis att det nu finns en HP Prime Free för Android. Saknar säkert något som finns i appen för 209 kr eller i den riktiga räknaren (billigast enl prisjakt, 1564 kr), men hittills har jag inte upptäckt något. Har dock ingen erfarenhet av HP sen förr. Har iaf bl a pekskärm i färgs och CAS.

En bra grej är att appen funkar direkt efter installation. Med apparna som emulerar TI-räknare (Graph89 bäst) måste man också se till att få tag i en ROM för den räknare man vill använda. Finns iofs ofta på nätet, men det är ju lite krångligt.
Så vitt jag kan märka är det ingen skillnad på appen och den riktiga räknaren (men det finns vääääldigt mycket att pilla på som jag ännu inte hunnit med), men knapparna blir så förtvivlat små på telefonen om man inte har en riktig bjässelur. Där är hårdvaruräknaren svårslagen.
Citera
2017-06-02, 21:48
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Så vitt jag kan märka är det ingen skillnad på appen och den riktiga räknaren (men det finns vääääldigt mycket att pilla på som jag ännu inte hunnit med), men knapparna blir så förtvivlat små på telefonen om man inte har en riktig bjässelur. Där är hårdvaruräknaren svårslagen.

Asså, det är ju väldigt bra att man öht kan pröva räknaren på det här sättet. Men iaf HP Prime Free har tydligen inte allt som den riktiga räknaren har. Enl användarguiden ska det finnas 18 HP-appar (dvs appar i räknaren) medan androidappen bara har 9. (Man ser vilka det är på bilderna på Google Play.) Dessutom funkar tyvärr inte programmeringen, som bara ger en sorts varningssignal. Lite trist, men man kan ju inte kräva så mycket av en gratisapp. Men t ex CAS funkar ju iaf.

Hoppas att iaf betalappen har allt för de som vill punga ut ett par hundra för den.
Citera
2017-06-02, 22:17
Medlem
Citat:
Asså, det är ju väldigt bra att man öht kan pröva räknaren på det här sättet. Men iaf HP Prime Free har tydligen inte allt som den riktiga räknaren har. Enl användarguiden ska det finnas 18 HP-appar (dvs appar i räknaren) medan androidappen bara har 9. (Man ser vilka det är på bilderna på Google Play.) Dessutom funkar tyvärr inte programmeringen, som bara ger en sorts varningssignal. Lite trist, men man kan ju inte kräva så mycket av en gratisapp. Men t ex CAS funkar ju iaf.

Hoppas att iaf betalappen har allt för de som vill punga ut ett par hundra för den.
Frågan är om appen har samma numeriska algoritmer som de gamla HP-räknarna hade? Åtminstone var det så förr att räknarna hade bättre precision än arbetsstationerna.
Citera
2017-06-03, 02:24
Medlem
Citat:
Frågan är om appen har samma numeriska algoritmer som de gamla HP-räknarna hade? Åtminstone var det så förr att räknarna hade bättre precision än arbetsstationerna.
Fast det var snarare att de undvek rimlig avrundning.

Hur många decimalpositioner behövs det för att räkna med tredjedelar?
Citera
2017-06-03, 09:01
Medlem
Citat:

Förlåt mig, jag var otydlig. Jag jämförde betal-appen med den riktiga räknaren. Jag köpte den för att just testa funktionen, älskade den men ogillade knappstorleken så det blev ett köp av räknaren. Med den följer en mjukvaruversion av räknaren och så vitt jag har läst mig till började projektet som ett rent mjukvaruprojekt bland några entusiaster på HP som sedan fick en egen hårdvaruplattform, så det skulle förvåna mig om det skilde så mycket mellan betal-appen och räknaren när allt redan fanns i modern mjukvara (och inte Forth).
Citera
2017-06-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Fast det var snarare att de undvek rimlig avrundning.

Hur många decimalpositioner behövs det för att räkna med tredjedelar?
Min gamla HP-räknare hade några udda funktioner typ "ln(1+x)". Hur många siffrors noggrannhet får du om du kopierar in funktionen i ett java-program och x har ett värde nära noll?
Senast redigerad av WbZV 2017-06-03 kl. 12:09.
Citera
2017-07-23, 16:16
Medlem
nerdnerds avatar
Nu finns även Casio ClassPad som app för Android! Dvs deras närmaste motsvarighet till TI Nspire och HP Prime, med CAS och färgskärm. ClassPad (den riktiga) har nog också den största skärmen.

Har än så länge bara testat gratisvarianten som saknar många funktioner. Mycket menyer, men det kanske funkar bra när man väl har lärt sig. Men vill man ha den fullvärdiga varianten kostar det 20 kr -- per månad! Är väl ok om man bara vill testa, men efter ett år har man ju då betalat mer än för HP Prime-appen (209 kr som engångskostnad).
Citera
2017-08-13, 11:53
Medlem
DrSheldonCoopers avatar
Önskar köpråd för en miniräknare som är lämpad för gymnasiekurserna 2c, 3c och 4.
Gärna billigast möjliga modell som ändå har de funktioner som behövs för dessa kurser.
Citera
2017-08-13, 19:12
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSheldonCooper
Önskar köpråd för en miniräknare som är lämpad för gymnasiekurserna 2c, 3c och 4.
Gärna billigast möjliga modell som ändå har de funktioner som behövs för dessa kurser.
TI-82 stats kan ses som standardräknaren för gymnasiematte. Flera läroböcker är dessutom anpassade för den med exempel etc.
Senast redigerad av Banzai-Perkele 2017-08-13 kl. 19:16.
Citera
2017-08-21, 08:37
Medlem
Djurmos avatar
Börjar plugga en högskoleingenjörsutbildning strax, fått order om att införskaffa Casio fx-9950G eller liknande. Symbolhanterande räknare är ej tillåtna på tentamina

Den föreslagna räknaren är troligen en otroligt ny modell, jag har svårt att tro att den allra senaste är nödvändig, köper gärna något begagnat. Har hittat denna för en billigare peng: Casio FX-9750GII är den likvärdig eller är det fjant att tjåla om de där fem hundralapparna som skiljer i pris?
Citera
2017-11-05, 12:02
Medlem
papperskulas avatar
Matte 3c - Grafräknare ?

Läser in matte på distans, blev klar med matte 2b i sommras och har nu börjat med matte 3c.

Finns det några fördelar med att införskaffa sig en grafräknare ? Har lånat en miniräknare (casio fx-82EX) , men den kan inte rita grafer.. tyckte den dög till matte 2 kursen, men börjar fundera på om det kanske hade gått bättre om jag skaffat mig en dyrare variant ..

Vill jag se hur en graf ser ut (händer sällan) , så brukar jag använda en app på telefonen.

Bjud på era åsikter om det är till ens fördel att införskaffa sig en eller inte, vet att det inte används på högskola så därför känns det spontant lite onödigt att vänja sig vid en på gymnasienivå (?), dom kostar ju en slant.. men värt om det ger en stor fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in