2010-04-28, 14:55
  #337
Medlem
Weeblies avatar
TI-89 får nog anses vara de facto standard på universitetsnivå.
Citera
2010-04-28, 17:32
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weeblie
TI-89 får nog anses vara de facto standard på universitetsnivå.

Vad baserar du det på?

Själv har jag aldrig sett en TI89 i samband med ett universitet.
Citera
2010-04-28, 18:12
  #339
Medlem
Weeblies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinslaughterer
Vad baserar du det på?

Själv har jag aldrig sett en TI89 i samband med ett universitet.

För att vara mer precis så räknar jag bara in symbolhanterande räknare som är lämpliga för de som går på tekniska program. Med andra ord skall kunna användas på den absoluta majoriteten av alla (fysik/matematik) prov där räknare är tillåtna. Min statistik är baserat på vad själv har sett och på olika former av popularitetsmätningar (prisjakt, antalet reviews på Amazon, etc).

Det finns annars gott som folk som aldrig skaffar sig en bättre räknare än deras TI-84/83/82/annat från gymnasiet. Och klarar sig utmärkt måste jag tillägga.
Citera
2010-05-01, 08:46
  #340
Medlem
Adiabatics avatar
Efter moget övervägande blev det en HP 50G. Hade själv en HP under min tid på Chalmers och gillade framförallt kvalitetskänslan samt RPN-funktionen.
Citera
2010-05-01, 11:57
  #341
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weeblie
För att vara mer precis så räknar jag bara in symbolhanterande räknare som är lämpliga för de som går på tekniska program. Med andra ord skall kunna användas på den absoluta majoriteten av alla (fysik/matematik) prov där räknare är tillåtna. Min statistik är baserat på vad själv har sett och på olika former av popularitetsmätningar (prisjakt, antalet reviews på Amazon, etc).

Det finns annars gott som folk som aldrig skaffar sig en bättre räknare än deras TI-84/83/82/annat från gymnasiet. Och klarar sig utmärkt måste jag tillägga.
Symbolhanterande räknare är väl inte tillåtna på några tentor alls?

Citat:
Ursprungligen postat av Adiabatic
Efter moget övervägande blev det en HP 50G. Hade själv en HP under min tid på Chalmers och gillade framförallt kvalitetskänslan samt RPN-funktionen.
RPN är underbart. Hade en HP 48g, men den är ju symbolhanterande, så jag var tvungen att skaffa mig en TI-84. HP-räknaren har verkligen mycket mer kvalitetskänsla och jag saknar RPN, det är så smidigt.
Citera
2010-05-01, 15:16
  #342
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Symbolhanterande räknare är väl inte tillåtna på några tentor alls?
På LiTH är de tillåtna på alla tentor som räknare överhuvudtaget är tillåtna på. Det görs ingen åtskillnad mellan symbolhanterande och icke symbolhanterande räknare.
Citera
2010-05-01, 15:20
  #343
Medlem
lehrbuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
På LiTH är de tillåtna på alla tentor som räknare överhuvudtaget är tillåtna på. Det görs ingen åtskillnad mellan symbolhanterande och icke symbolhanterande räknare.

Samma gäller på KTH.
Citera
2010-05-01, 15:25
  #344
Medlem
Adiabatics avatar
Nu gick jag ur CTH för länge sedan och då förbjöds räknare åren efter jag slutade. Borde väl då gälla alla matematiska ämnen. Dock är de väl tillåtna i de flesta tillämpningsämnen, även om de kan utgöra en enorm hjälp för de som lär sig räknaren ordentligt.
Citera
2010-05-01, 16:20
  #345
Medlem
Själv har jag en sådan här: http://i.expansys.com/i/b/b145662.jpg
Går i trean på gymnasiet och ska plugga vidare efter sommaren, troligtvis Maskin Teknik. Behöver jag en ny räknare tills dess?
Citera
2010-05-01, 16:40
  #346
Medlem
De La Hoyas avatar
Skulle rekommendera TI-89
Citera
2010-05-01, 18:07
  #347
Medlem
Adiabatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Själv har jag en sådan här: http://i.expansys.com/i/b/b145662.jpg
Går i trean på gymnasiet och ska plugga vidare efter sommaren, troligtvis Maskin Teknik. Behöver jag en ny räknare tills dess?

Den som rekommenderas är bättre, men du borde klara dig hur bra som helst med den befintliga.
Citera
2010-06-15, 16:29
  #348
Medlem
Qlipps avatar
Ska läsa matte E snart och i kursplanen står det att man ska ha en grafritande miniräknare. Vad rekommenderar FB? Behöver ingen värsting, som sagt bara något som uppfyller kraven (Grafritare). Har sjukt dålig koll på miniräknare så är djupt tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in