2008-09-07, 19:59
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Det har varit minst fem trådar om detta på vad? Fyra veckor? Jag startade för övrigt en av dem (den första *stolt*).

Kanske dags att göra en stor tråd och klistra? Även om det bara är aktuellt vi skolstrater så kanske det är en bra grej. Men vad vet jag...

OnT: T-82an ska tydligen duga. Men vill du spela spel ska du tydligen ha T-84 silver edition.

Spelskickande fungerar alldeles utmärkt på TI83+ också.
Citera
2008-09-08, 16:55
Medlem
Apanalol001s avatar
köpte en T84+, en snabb fråga, hur ska man gå tillväga för att få fram cos, sin och tan, för de siffrorna som jag för fram är inte rätt
Citera
2008-09-08, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
köpte en T84+, en snabb fråga, hur ska man gå tillväga för att få fram cos, sin och tan, för de siffrorna som jag för fram är inte rätt

Du måste nog ändra till radian eller degrees i menyn beroende på ifall du räknar med radianer eller grader.
Citera
2008-09-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Du måste nog ändra till radian eller degrees i menyn beroende på ifall du räknar med radianer eller grader.

under 'mode' kan man byta mellan radianer och grader
Citera
2008-09-08, 19:35
Medlem
mrhalts avatar
Olika Universitet/Högskolor har olika "typgodkända" miniräknare, man får alltså inte ta med en superdupermegajätteavancerad miniräknare på de flesta tentor.

Så antagligen får du ändå köpa en ny när du går på högskola.
Citera
2008-09-08, 21:22
Medlem
Kan bara svara för Civ. Ing programmen i Uppsala, antar att det är liknande på andra universitet/högskolor.

Matte tenta, hjälpmedel

Ibland formelsamling utgiven av läraren, i ytterst sällsynta fall physics och mathematics handbook

Fysik

Physics och mathematics handbook + mniräknare av i princip valfri typ, ej handdator.

Finns folk som använder miniräknare med väl fungerande ekv lösare m.m. Detta hjälper dig dock föga då du ändå lär redovisa hur du löste ekvationen då det sällan kan anses vara på "inses lätt" nivån.

Jag skulle köpt en miniräknare med grafritare, som förstår enklare programmering och kan hantera imaginära tal men som inte kan lösa ekvationer algebraiskt.

Ti-84+ som du köpt är ett utmärkt val för just högskolestudier
Citera
2008-09-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Tycket Casio fx-82ES är bra av dessa. Då den kan skriva svaren som bråk och klarar även att skriva in divison med bråkstreck när man matar in tal. Den är bättre än Ti-83 på just detta, för där måste man hålla på med så många paranteser.

Men som sagt du behöver ingen grafritande räknare på univeristetet, och får oftast inte ha en sådan på proven i alla fall.

http://www.casio-europe.com/euro/sc/technical/fx82es/

Edit: Skrev fel räknare. Nu är det rätt.

Personligen föredrar jag TI:s sätt att använda paranteser. Slipper hålla på att klicka sig fram och tillbaka med de där bråkstrecken och är även bra för att finputsa sina algebrafärdigheter.
Citera
2008-09-08, 23:38
Medlem
billybombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Tänkte kapa tråden lite med en egen fråga:
De kräver nu att vi ska skaffa räknare som kan lösa ekvasioner, som ni förmodligen förstått innehar jag en t84. Då jag inte har hittat den i min räknare, har jag tänkt man kanske kan ladda hem den funktionen på något vis från datan / nätet eller tom programmera den på räknaren?
Antar att du läser på gymnasiet...om du kunde lära dig hantera matriser som inte alls är svårt finns en funktion som heter rref (tror jag) som kan lösa ekvationer. Det ska du definitivt kunna göra med din 84a
Citera
2008-09-09, 17:40
Medlem
Åh, på gymnasiet fick vi låna TI-Nspire från skolan! Den var sjukt bra, speciellt om man vill kunna skriva text-dokument till uppgifterna man löser
Citera
2008-09-09, 18:50
Medlem
På LTH är enda kravet på en miniräknare (på de matematikkurser som tillåter en) att den skall gå ner i studierektorns ficka! Dvs inga bärbara datorer, men allt annat (symbolhanterande etc.) är fritt fram.
Citera
2008-09-09, 19:22
Medlem
Bloodhounds avatar
Ti 83 plus använder jag i detta nu. Läser matte på komvux och trivs utmärkt med den. Funkade även bra i gymnaiset (natur).
Citera
2008-09-09, 21:25
Medlem
Realizts avatar
Månaderna augusti, september, maj och juni kanske skulle må bra av en klistrad tråd om detta miniräknarämne, just under dessa månader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in