Från kursdag tre vill jag återge detta stycke från undervisningen i den träningsskola som ligger tjugo år före Skolverket.
Citat:
Sen finns det såna som har en sån gemenskap som vi har hehe som råder av uppenbarelse där man inte får ljuga för varandra ää om någon sitter och försöker köra ett sånt köttrejs då blir man avslöjad omedelbart om Kalle här t.ex.om han sitter och säger att han är för gammal så då då får han en spik i en klubba i huvet.Nämen vi accepterar inga såna lögner liksom ingen är för gammal ni vet va osv. osv. vi du vet ju Kalle vi brukar gå på varandra, Vi går på varandra så därför sanning ska råda ibland oss ää om ja om ja ja om Jossan kommer och säger nånting att hon känner sig si eller så, då ska sanningen om henne råda, ja, dom byxorna var inte så snygga he hä hehe nämen då har ja inte dom mer det där va fint osv. sanning ibland oss på alla plan och sanningen måste få bli full sanning. Vi måste vara fullt ärliga va, när vi kommer inför Herren ska du komma äää med dig själv och då då spelar det ingen roll du ska inte försöka lägga på nånting. Ja ursäkta mig Herre här kommer ja fin och duktig å jag osv. Alltså du behöver inte va falsk emot Herren utan du ska va ärlig och i full sanning. Du ska leva i sanningen om dig själv äää och det är viktigt att du ber Herren om den sanningen därför du kan inte se den själv du är matad med lögn ifrån din födsel så är du matad med lögn. Därför det är så här, att din omgivning har också gjort dig till något av det du är. Ä du mä? Det här nånting som är mycket mycket viktigt att du förstår.
Där du växte upp i den familj du växte upp det är faktiskt om en om en familjen du växte upp i inte tillber Herren inte söker Herrens vilja då är det ju så att då har den familjen negativt påverkat din syn på dig själv därför att dom har inte haft Guds syn på dig. Du kan ha haft en underbar familj en fin familj en kärleksfull familj osv.men dom har missat en en sanning om dig. Nämligen att du är Guds avbild att du är skapad till att förhärliga Gud osv. och det har du inte fått inmatat i din uppväxt, så därför fattas det en bit av den sanningen i ditt liv att du är kallad att tillhöra Gud att du har en kallelse ett uppdrag från Herren och du kan ha levt i en frälst familj som ändå har levt på ett, det är ju vanligt trots allt i vårt land, att det finns mycket mycket religiösa bindningar i kristna familjer, där man har hållts hååårt, du får inte göra det du får inte göra det du ska inte du ska inte, Så får du inte säga så får du inte.Stäng av det TV-programmet å det kan ju va bra va, men ni vet va jag menar. Det finns en lagiskhet som faktiskt har drabbat dig och du lever inte i sanningen för att du är bunden av mänskliga lagar. Sen har du en annan en annan effekt i ditt liv, det är din skolmiljö.Hur många har gått i en skolklass och hur många kan säga så här: Jag älskade min skolklass. Ä man kanske har bytt klass,men varenda klass jag har gått i har varit till sån stor välsignelse för migdärför alla har förstått precis vem jag är heeela tiden. Ä det nån som har känt så? Va, Peter det ä ja det går aldrig å missförstå Peter man bara vet vem han är, men men det ä ju så va. Ingen av oss har gått i en skolklass där alla barn har sagt: Åh jag ser ju här att du har en kallelse från Gud .Du är ju älskad av Herren och du är ju jättefin och bra Ingen har gått i en sån klass för det finns inte för barn är dumma och elaka dom gör allt för att trycka ner varandra så är det hehe.Om jag tänker tillbaka på min skoltid då är det inte alls kuuul , jag har haft några enstaka vänner under perioder, men det mest handlar ju om att försöka lära sig och överleva, det är en strid på kniven för dom allra flesta barn och värre blir det. Det är inte roligt i skolan. Vi kan ju fråga så här i stället. Hur många har känt att ni har varit mobbade nån gång under periodert i skolan? Mer eller mindre va, utanförskap uttryck du duger inte du är inte bra va. Vi har alla upplevt detta. Vår sociala omgivning har medverkat till att du som person är sån. Det har tagit lång tid för mig att få bort en del lögner som en del människor har gett mig bara under några få år, så har en del skolkamrater gett mig lögner bara genom sitt förakt som har tagit lång tid att bryta ner, ett par meningar, som har satt sig på näthinnan och som har suttit där och som har varit ett rättesnöre för min syn på mig själv, några människor, så minsann att skolan har påverkat oss och förmodlingen är skoltiden som är vår mesta påverkan om vicka vi är vad vi tror att vi är.Ta bara det här med betyg ni vet. Jaja, vicken vicken vicken mänskligt vansinne vilket påfund. Betygsätta och på det orättvisa sätt som det har gjorts under alla år i alla tider. Jamen hur många lärare har inte satt betyg efter vad dom tycker om eleven i stället för dess kunnande. Ni vet ju och det har du faktiskt styrts in i och du åhå mina betyg mina betyg va å så rättar du ditt eget värde efter vad du har för betyg, därför så gör alla. Känner du igen dig? Peter känner du igen dig? Ja, hahe hur värdefull är du hehe, nämen alltså, de ää ju så åååh har man bra betyg då är man bra va, har man dåliga betyg är man värdelös och hur många har inte gått med dessa vansinniga komplex. UNDERBART säger satan nu har han lyckats trycka ner hehehe en klass till hihihi, utan den där som vart högmodig för det var en mallgroda som fjäska alltid för fröken. Ok. nu är det ju kul om man har bra betyg därför man kan va värd bra du vad är sanningen om dig? Sanningen om dig speglas inte i betygsättningen. Ä ni mä? Å de har du styrts av, alltså uppväxt, miljö, föräldrar, familj, klasskamrater, vänner, vad har du umgåtts med för folk. Vad har dom präglat dig med? Hehehe oh du kan ha varit i en krets som har präglat dig väldigt negativt, som har gjort dig till en riktig hedning en tid osv. va. Du kan också ha haft väldigt gott sällskap och även det bästa sällskapet kan faktiskt ha haft en negativ effekt på dig också, du nu vill jag att du tänker riktigt klart sanningen om dig själv. Därför Gud vill att du ska leva i sanningen om dig själv och nu i den här tiden när du sitter här i ditt liv den här delen av din världshistoria nu är den tid när Gud vill på allvar komma in och upprätta sin sanning om dig. Sin ordning om dig och den är helt annorlunda. Den dömer inte som människor den ser inte på människovis utan den befriar dig, den helar dig, den reser upp dig. Men då måste först Gud få peka på saker som faktiskt har påverkat dig och du måste va meeedveeeten om att hela din ääää bakgrund faktiskt har gjort att du är som du är och då finns det ju saker som, vi talar alltså om om ääää du kan alltså ha. Jag talade om missgärningar tidigare. Du kan ha saker i ditt liv saker som dina släktingar tidigare har gjort alltså, fäders missgärningar kan finnas i ditt liv. Inte på grund av att du är en syndare utan på grund av att dom levde i synd och missgärning och när du blir frälst då vill Herren befria dig också och många gånger så har vi nöjt oss med den här, ja nu är han frälst och ska vi bara se till att han blir döpt så är det klart sen va. Det är så fel så lågt det är så ovärdigt Herren. Nu blir han frälst då börjar då börjar helgelsen då börjar livet med Gud då börjar den process som Herren har bestämt att frälsningen ska innebära.