Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Man kan inte låta bli att uppröras. Det är ju mycket i retoriken som går igen från många kyrkor.
Det finns många bitar som jag själv omfamnar som i detta läge blir så i grunden sjukt. Kanske främst gäller det hängivenhetsidealet och önskan att göra något högre och bättre än jag själv, dvs. sökandet efter Guds vilja.
Det sätter ju onekligen igång tankarna..
Så länge religionen överför goda samlevnadsregler på människor, är min fasta övertygelse som icke-troende att den kan fungera väl som ideologi (oavsett Gudstron). När tron tas till intäkt för våldsdåd (försvar för dödande i stil med islamisternas förklaringar) blir naturligtvis allt fel.
I fallet Knutby har man svårt att tro annat än alla inblandade hade psykiska defekter - inte osannolikt att hänföra till religiös påverkan, som tillåtits övergå i en känslomässig fas där religionen användes som ursäkt t.o.m. för mord. Tyvärr talar min professionella erfarenhet för att religionen ibland kan initiera händelseförlopp i katastrofal riktning - inte olikt vad som kan hända när mental sjukdom ligger bakom.