2008-09-01, 16:57
Medlem
GustafKroons avatar
Den där sektbildningsanalysen var smått kuslig.
För lite kunskap, för mycket maktbegär och en naturlig fallenhet för inträngande påverkan, är farliga faktorer. Tonfallet i "eller hur?" och änimä?", i föreläsningen jag skriver in, är bekräftelseframtvingande.

Eländet fortsätter och snart blir det ljudprov:

Citat:
Vi vill se frukten av den här månadens träningsskola. Frukten av den här månadens träningsskola är att du går hem och gör Jesu gärningar och att du lever i en större frihet än vad du gjorde innan du kom hit och att du mår bättre än vad du gjorde innan du kom hit det är frukten av den här månaden .Äää ni määä?
Jag tror inte att någon kan må bra efter fyra veckors hjärntvättande i Kristi Bruds träningsskola.
Citat:
Anden vill ju ta fullheten i oss. Han vill ju bara bombardera oss med sin egen växtkraft, om han kunde det så skulle han ju bara pschuu spränga ut allt av mänsklig svaghet
Sicket trams
Citat:
så va som är i vår församling då det är att att hehhe vi ständigt inte bara gömmer eller gömmer under mattan eller talar om så att någon polerar upp sig lite grann ääää det är inte så att vi bara trycker undan köttets yttringar utan vi går emot det vi ser till att det försvinner ifrån människors liv och människor får arbeta med det i sitt liv.
Det där betalar folk för att få lyssna till.
Citera
2008-09-01, 17:05
Medlem
GustafKroons avatar
Ibland är Kristi Brud vimsig så till den grad att folk borde resa sig och gå.

Citat:
Ja jag ibland får göra så som ledare att jag befaller en del människor att inte agera framifrån t. ex. därför jag upplever Andens finkänsliga maningar att dom ska inte stå framme nu för nu måste dom göra en process i sitt liv som inte passar sig att dom står och ger nånting för andra. Ääää ni määä?

Kommandoran i högform

Citat:
det har ju hänt många gånger att jag får liksom föra människor åt sidan och tala dom till rätta
Citera
2008-09-01, 17:12
Medlem
GustafKroons avatar
Ju längre fram i denna fyra-veckors-kurs jag kommer, desto mera undrar jag över vad det är som får folk att lyssna till detta eländiga svamlande och dessutom betala för att få göra det.

Citat:
Ää om du inte har kunskap om en sak så kan du inte förstå det då är det liksom då är du liksom förstockad på ett område va om du inte har kunskap i ett ämne så kan du heller inte fatta det ämnet självklart eller hur. Om du inte har kunskap om Gud så kan du inte fatta vem Gud är och jag känner så här. Jag har lärt känna Herren bättre än vad jag gjorde för ett år sen än vad jag gjorde för tio år sen så känner jag honom idag mycket bättre och hela tiden nästan från vecka till vecka så tycker jag man lär känna honom bättre.

Kunskap var ordet sa Bill

Citat:
jag har undervisat i många år aha och tänk va lite jag kunde när jag börja vavava vad det man pratade om då i förhållande till vad man har lärt känna hos Gud idag och man tänkte oh hjälp mig. Hoppas dom människor man undervisade för tio år sedan har fått med sig nånting hihihi, ja det har dom ju naturligtvis.

Det är väl barnen i Uppsala som hon avser här.
Citera
2008-09-01, 17:34
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabo
Håkan Arenius gjorde i Dagen 2008-08-28 en skarpsinnig sammanfattning av hur en församling glider mot sekt. Han talar om Kingdom Center men analysen gäller lika mycket för Knutby Filadelfia:

”[…] Trosrörelsen målade [på 1980-talet] med breda penseldrag i svartvita färger. En ung, teologiskt oskolad person med stor längtan efter att få vara använd av Gud som hamnade mitt i krigstungotal, andeutdrivning och förbön under fysiskt och andligt tryck hade inte mycket att sätta emot. Lägg därtill tal om närmast obegränsad framgång för den som tror och ett tryck att gå ut och praktisera det man lärt, och det är lätt att tappa kontakten med verkligheten.
Men verkligheten kommer alltid i kapp. När det sker kan ledaren välja att se den i vitögat eller att klamra sig fast vid den kartbild han själv ritat. Om insatsen varit stor och tonläget högt ska det ofta till större mod att erkänna verkligheten än att hävda kartan. En sekt är född.
De som varit med på resan binds samman av en gemensam världsbild - nu är det vi mot världen. Kraven på underkastelse tar sig med de små stegens tyranni allt mer sublima uttryck, och den som inte gått i medlemmarnas mockasiner ska nog vara försiktig med att förfasa sig över deras godtrogenhet. Den som var förövare i går är offer i dag. Alla snärjs gradvis in i erfarenheter som alla har intresse av att lägga locket på. Rädsla råder. För att bli avslöjad, för att hamna utanför, för obestämda makter och för straff.
Ledarens brist på utbildning förvärrar processen. En god teologisk utbildning ger fundament och verktyg för ledarskap, och det ger studiekamrater att bolla erfarenheter med i framtiden. Solouppvisningen bryts. […]”
http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157060

En mycket klarsynt analys.
Citera
2008-09-01, 17:48
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ja jag ibland får göra så som ledare att jag befaller en del människor att inte agera framifrån t. ex. därför jag upplever Andens finkänsliga maningar att dom ska inte stå framme nu för nu måste dom göra en process i sitt liv som inte passar sig att dom står och ger nånting för andra. Ääää ni määä?

??????????????

Går pratkvarnen helt på tomgång? Svadan verkar totalt frikopplad från någon som helst tankeverksamhet.

Det måste vara förödande för alla som tvingas åhöra detta svammel om och om igen.
Citera
2008-09-01, 20:56
Medlem
iakttagares avatar
Nu kan jag inte låta bli utan att vara riktigt elak.
Man borde låsa in Tirsa och låta henne lyssna på sin egen svada dag och natt om och om igen.
Men hon kanske skulle älska det
Citera
2008-09-01, 21:03
Medlem
iakttagares avatar
Citat:
"Ja jag ibland får göra så som ledare att jag befaller en del människor att inte agera framifrån t. ex. därför jag upplever Andens finkänsliga maningar att dom ska inte stå framme nu för nu måste dom göra en process i sitt liv som inte passar sig att dom står och ger nånting för andra. Ääää ni määä?"

Citat:
"det har ju hänt många gånger att jag får liksom föra människor åt sidan och tala dom till rätta"

Malin Grimborg blev väl utsatt för dom här ”finkänsliga maningarna”. Åsa blev väl avunsdsjuk på henne. Hon spelade för bra och då fick ju naturligtvis Åsa sätta henne på plats eftersom hon var högmodig.
Citera
2008-09-01, 21:29
Medlem
IngeIssas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iakttagare
Nu kan jag inte låta bli utan att vara riktigt elak.
Man borde låsa in Tirsa och låta henne lyssna på sin egen svada dag och natt om och om igen
Men hon kanske skulle älska det

Fakta är att Åsa älskar att höra sin egen röst, det delar hon med dom andra knäppgökarna till wannabepastorerna. Lyssna till Knutbybon Kim W när han drar igång med blod och djävulen.

Den snubben var vettig när han anlände till byn en gång i tiden, kolla på honom idag.
Senast redigerad av IngeIssa 2008-09-01 kl. 21:32.
Citera
2008-09-02, 09:42
Medlem
GustafKroons avatar
Kristi Brud fortsätter med sitt malande och det är mera dimspridning än undervisning:
Citat:
Det är mycket bättre att ha den inställning Sara hade, jag förstår ju liksom ingenting men jag förstår en sak att jag ska förstå mer och jag ska växa och härifrån utgår jag det här har jag förstått och det här vill jag dela med mig och utifrån det utgår jag . Äää ni määä?
Det känns helt rätt att hon inte förstår. Jag undrar om någon av lärjungarna egentligen förstod något av undervisningen.

Nu kommer en lång mening som ytterligare spär på förvirringen. De stackars lärjungarna förväntas ta till sig detta som undervisning.
Citat:
jag har äntligen börjat förstå efter alla dessa år så har jag äntligen börjat förstå att jag har inte förmågan att sätta en gräns på vad jag kan lära mig om Gud för det är totalt obegränsat och det är häftigt det ska jag säga då är det hehhe ruskigt spännande att vara me i det här livet med Gud därför då är det så här då är varje dag en enorm upplevelse därför man vet inte vad hur den här dan slutar och då då är man ju inne på en en ja det är ju nästan lite hisnande för att då ibland kan jag liksom nästan flera veckor nu så har jag haft lite så här pirr i magen för man känner vad blir det idag käre Gud hehehe. Vilken spännande dag va. Det ä det ä ju liksom roligt att va frälst och spännande och tufft utifrån det att kampen är väldigt tuff alltså och det vi håller på att arbeta med här under träningsskolan det är ju väldigt tunga bitar för det här landet, det måste vi komma ihåg.
Citera
2008-09-02, 12:13
Medlem
the saints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Kristi Brud fortsätter med sitt malande och det är mera dimspridning än undervisning:
Citat:
Det är mycket bättre att ha den inställning Sara hade, jag förstår ju liksom ingenting men jag förstår en sak att jag ska förstå mer och jag ska växa och härifrån utgår jag det här har jag förstått och det här vill jag dela med mig och utifrån det utgår jag . Äää ni määä?

Det känns helt rätt att hon inte förstår. Jag undrar om någon av lärjungarna egentligen förstod något av undervisningen.

Nu kommer en lång mening som ytterligare spär på förvirringen. De stackars lärjungarna förväntas ta till sig detta som undervisning.
Citat:
jag har äntligen börjat förstå efter alla dessa år så har jag äntligen börjat förstå att jag har inte förmågan att sätta en gräns på vad jag kan lära mig om Gud för det är totalt obegränsat och det är häftigt det ska jag säga då är det hehhe ruskigt spännande att vara me i det här livet med Gud därför då är det så här då är varje dag en enorm upplevelse därför man vet inte vad hur den här dan slutar och då då är man ju inne på en en ja det är ju nästan lite hisnande för att då ibland kan jag liksom nästan flera veckor nu så har jag haft lite så här pirr i magen för man känner vad blir det idag käre Gud hehehe. Vilken spännande dag va. Det ä det ä ju liksom roligt att va frälst och spännande och tufft utifrån det att kampen är väldigt tuff alltså och det vi håller på att arbeta med här under träningsskolan det är ju väldigt tunga bitar för det här landet, det måste vi komma ihåg.

*Gapskrattar*

Åtminstone vi som är 50+ torde göra en omedelbar koppling till den numera bortgångne skämtaren Yngve Gamlin.

Hans förmåga att tala länge utan att säga ett dyft var obetalbart.

Gammalt TV-klipp med Yngve Gamlin (05:00 - 14:20) från nyår 1957.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=731145
Citera
2008-09-02, 19:05
Medlem
GustafKroons avatar
Det förekommer även råd om garderobsrensning i Kristi Bruds träningsskola:
Citat:
det slog mig häromdan så fick jag en sån där upplevelse för då var vi hemma hos Helene ääää och Helene som så många andra arbetar mycke med sig själv för att nu måste jag bryta loss från gamla saker och jag ska komma in i i i en förnyelse för det är så vi arbetar hela tiden nämligen om det går hur vi kan leva i en helighet är ju beroende på hur mycket vi vågar lämna bakom oss och så bara satt vi och prata åååå så äää så sa jag nånting omomom nåra byxor hon hade å så sa jag liksom att dom där tillhör egentligen en annan tid i ditt liv.
En bättre tid antar jag
Citat:
Jaaa det har jag också känt jajaja vill göra mig av med dom sa hon och så slutade det att vi gick in och rensade hela garderoben och liksom bara och Helena bara njöt ▬ säg till vilka ska jag ta bort sa hon och vi hade en fest faktiskt därför hon tog bort så mycket av en gammal identitet som hade varit långt ifrån det hon är idag i Gud alltså flera år tillbaka i tiden.

Suck
Citat:
Det var 80-tal där också tror jag hehe ja och liksom det bara så här kläder som har hängt mä i flytt och kläder som har hängt med år ut och år in därför man kunde inte göra sig av med nånting och då bara slog det mig såhär hehe när vi slutade den där festen det var då liksHelge hehehe en del av Helges kläder rök också kan jag säga och när vi slutade den där festen så var det ett stort berg med kläder och Helene bara.Det här är så roligt så hon var jätteglad och kände liksom att att faktiskt hennes identitet kunde frigöras
lite mer. Äää ni mää? Å då slog det mig hur hur viktigt det var då för att man har ju så oerhört mycket av sin personlighetsindentitet ( hon säger så ) i sin klädstil.
Det här är riktigt sorgligt
Citera
2008-09-02, 19:08
Medlem
GustafKroons avatar
Nu blir det riktigt djupt. Bråddjupt skulle man kuna säga.

Citat:
Det va det va det här kan ju låta som en bagatell men det är INTE nån bagatell utan för henne var det frågan om att liksom nu är det dags att förnya sig lite till va att gå ett steg till i sin frigörelse hehehe och nu ska alla hjälpa till att be att Gud ger välsignelse så hon kan köpa nya kläder annars har hon inte så mycket att byta om med. Ja men det var jätteroligt men den här bilden slog mig och så klart och så tydligt vad det innebär att att förnya sitt sinne. Vad det innebär att leva i förnyelsen. Du har så oerhört mycke gamla omoderna kläder i din hjärna. Äää du määä?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in