2009-11-16, 23:07
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Har Sylvia nedtagningar? Men inte Brock?

Brock är inte en os-brottare men det beror mycket på egna val. Han låg i toppen av amerikanska brottare och hade via en satsning möjligen kunnat nå dit.

Att sedan jämföra honom med Karelin är ju dock skrattretande.

Intressant förresten är ett rykte om att Kurt Angle (os 96 guldmedaljör) utskåpade Brock Lesnar ordentligt när de rullade.

Menar att det stående skulle se ut som Fedor vs Sylvia men Sylvia (Lesnar) skulle kunna gå på nedtagningar.

Och till Brock Lesnar så är det inte underligt att han gick så bra på high School och College, han var sjukt mycket större och starkare än dom andra tonåringarna, är inte så många som har nåt sin fulla fysiska förmåga i den åldern (är det 21 man är sista året i college )

Så att han skulle kunna göra likadant när han möter brottare som är äldre men har en likadan fysik är föga troligt.

Visst han är en grym brottare men att säga att han är OS-material är väldigt magstarkt och enbart syfta vad han gjorde i skolbrottningen.
Citera
2009-11-16, 23:07
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Tyvärr. Jag läste om de för länge sedan på sherdog och jag har inte orken eller tiden att söka.

En intressant notis. Om jag inte minns helt fel dömde 1 domare arona som segrare (före förlängning) och 2 "draw".
Nej utan de fick en domare var och en dömde oavgjort.
Citera
2009-11-16, 23:09
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Det har jag verkligen ingen ork för ikväll.
Antingen får någon annan debattera för det eller så får jag återkomma nån annan dag.

Viktigt för mig att försöka bevisa det är det verkligen inte och jag har redan sett den skitfighten för många gånger.

Jag kan personligen inte hitta nåt för att jag ska kunna ge matchen till Arona, kolla enbart rond 2 och 3 och försök hitta nåt så man ska kunna säga att Arona vann.

Skippa rond 1 för den vann Arona klart men kollar man bara rond 2 och 3 så ser man att Arona får inte mycket mer gjort den matchen, helst i 3 rond som han inte gör nåt konstruktivt av.
Citera
2009-11-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Brock är ingen OS-brottare, och mot Fedor så har han inget att sätta emot, stående skulle det vara som Fedor vs Sylvia, fast Sylvia har nedtagningar, och på backen så är Fedor den bästa och har sjukt bra höfter, bara för att Lesnar kan kontrollera Mir som ville ligga vart han låg så kommer Brock inte kunna kontrollera Fedor på backen, och Fedor ligger aldrig i halfguard som Brock använde sig av där, han hade jobbat mot full guard eller släppt till sidecontrol om han inte kan få full guard.
Och oavsett vilket så är hans höfter fria och Brock kan inte hålla han fast på backen och även få nån GnP att räkna med.
TKO eller subvinst för Fedor alla dagar i veckan mot Brock Lesnar.

För att spöa Fedor så behövs snabbhet, skicklighet i striking, en sjukt bra takedowndefence (från clinch mestadels) Bra rörlighet och bra grappling.

Så en typ Muay Thai fighter med snabba raka slag och bra legkicks, där han både har längdfördel och fördel i snabbhet stående plus styrka och bra grappling för att överleva där.

Problemet är att det inte finns nån sån fighter den som är närmast stilmässigt är kanske Anderson Silva men det är föga troligt att dom kommer mötas.

Det är mina 2 cent i den diskussionen efter jag har analyserat Fedor om och om och om och om igen , Fedor är en sjukt bra fighter och har knappt några luckor men jag håller fast vad jag har diskuterat tidigare att Fedors svaghet (eller svaghet känns inte som rätta ordet men där finns det fighters som kan hota han) är stående och fast att Arlovski inte träffade nåt så var han och nosade på nåt väldigt intressant.
Jag tycker att CroCop vart den som varit närmast att slå Fedor o han verkar ju passa in i din beskrivning någorlunda?
Citera
2009-11-16, 23:27
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Fedor är en sjukt bra fighter och har knappt några luckor men jag håller fast vad jag har diskuterat tidigare att Fedors svaghet (eller svaghet känns inte som rätta ordet men där finns det fighters som kan hota han) är stående och fast att Arlovski inte träffade nåt så var han och nosade på nåt väldigt intressant.

Jag anser att du felanalyserar ofta (nästan alltid) när du analyserar stående striking och utgår ofta från orthodox boxningsstil. Och ta Arlovski-matchen som exempel tycker jag blir nästintill löjligt. Fedor knockar sin motståndare på 3-4minuter och blir inte träffad rent en enda gång. Visst kan man påstå sig kunna se små detaljer men det går inte att komma ifrån detta faktum hur många ursäkter man än använder sig av ("glaskäke" , "flying knee misstag", etc..)

Visst kan man säga att det är stående som någon har störst möjlighet att slå Fedor eftersom det är störst chans att något "tursamt" inträffar där men stående är Fedor's starkaste sida om man jämför grappling - brottning -striking så som att jag ser ett fåtal grapplers som kan mäta sig med Fedor i groundgame't men jag ser ingen som har ett bättre striking-game än honom i tungvikten, mma-striking that is. Strikar han ut Overeem så ger jag honom tvärsäkert titeln som tungviktens bästa mma-striker.

Fedor blir träffad minst av alla fighters genom alla viktklasser, det är en indikator på hans oerhörda försvar stående och hans anfall behöver väl ingen närmare förklaring...

En väldigt bra video där Fedor går igenom lite tekniker vid slag:

http://www.youtube.com/watch?v=BaONQEYYXx8

Det som gör hans teknik stående så bra är att han sällan tar risker och lämnar luckor, har en extraodrinär avståndsbedömning och väljer lägena vältajmat och har hög träffsäkerhet med sina slag och utförandet har en oerhörd fart.

Just dessa "casting punches" som han ofta använder ger ett momentum som vid miss/halvmiss enkelt kan uppföljas med takedowns och andra kast utan att han öppnat upp sig för att att själv bli träffad.

Just att Fedor gör sin största attacker på misstag gör också att han själv minimerar risken att bli farligt träffad. Hans speed är svår att hantera men möjligheten finns med snabba raka slag/jabbar likt de arlovski till viss grad höll honom ifrån med och Brett Rogers slog upp cut'et på näsan i första slagutväxlingen senast.
Citera
2009-11-16, 23:29
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leon Bolier
Jag tycker att CroCop vart den som varit närmast att slå Fedor o han verkar ju passa in i din beskrivning någorlunda?

På vilket sätt var Crocop närmast? Han stod till viss upp stående mot Fedor men Fedor edgade ändå ut honom där och hamnade aldrig i några farliga situationer sedan blev han totalt dominerad på marken.

Nej, i mina ögon var Fujita, Hunt, Arona..... närmare en vinst isf.
Citera
2009-11-16, 23:47
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipton
Jag anser att du felanalyserar ofta (nästan alltid) när du analyserar stående striking och utgår ofta från orthodox boxningsstil. Och ta Arlovski-matchen som exempel tycker jag blir nästintill löjligt. Fedor knockar sin motståndare på 3-4minuter och blir inte träffad rent en enda gång. Visst kan man påstå sig kunna se små detaljer men det går inte att komma ifrån detta faktum hur många ursäkter man än använder sig av ("glaskäke" , "flying knee misstag", etc..)

Visst kan man säga att det är stående som någon har störst möjlighet att slå Fedor eftersom det är störst chans att något "tursamt" inträffar där men stående är Fedor's starkaste sida om man jämför grappling - brottning -striking så som att jag ser ett fåtal grapplers som kan mäta sig med Fedor i groundgame't men jag ser ingen som har ett bättre striking-game än honom i tungvikten, mma-striking that is. Strikar han ut Overeem så ger jag honom tvärsäkert titeln som tungviktens bästa mma-striker.

Fedor blir träffad minst av alla fighters genom alla viktklasser, det är en indikator på hans oerhörda försvar stående och hans anfall behöver väl ingen närmare förklaring...

En väldigt bra video där Fedor går igenom lite tekniker vid slag:

http://www.youtube.com/watch?v=BaONQEYYXx8

Det som gör hans teknik stående så bra är att han sällan tar risker och lämnar luckor, har en extraodrinär avståndsbedömning och väljer lägena vältajmat och har hög träffsäkerhet med sina slag och utförandet har en oerhörd fart.

Just dessa "casting punches" som han ofta använder ger ett momentum som vid miss/halvmiss enkelt kan uppföljas med takedowns och andra kast utan att han öppnat upp sig för att att själv bli träffad.

Just att Fedor gör sin största attacker på misstag gör också att han själv minimerar risken att bli farligt träffad. Hans speed är svår att hantera men möjligheten finns med snabba raka slag/jabbar likt de arlovski till viss grad höll honom ifrån med och Brett Rogers slog upp cut'et på näsan i första slagutväxlingen senast.

Denna diskussion har jag haft med dig och orkar inte dra upp igen, visst Fedor blir träffad extremt lite, visst Fedor slåss väldigt speciellt.

Och oavsett om Arlovski träffade eller inte så störde han Fedor stående, Fedor var tvungen att backa undan och jobba med snabbt in snabbt ut och kunde inte stanna kvar och fick jobba riktigt bra just för att undvika att bli träffad. Plus att Fedor försvarar inte lowkicks bra utan han står med sina breda stance och har ingen riktig chans att försvara dom bra (nåt som definitivt träffar i Arlovski matchen)

Men som jag sa innan så är han sjukt bra men alla sätt att slåss har sina styrkor men även sina svagheter, ett rakt slag når sitt mål fortare än ett krokigt slag, ett rakt slag öppnar inte upp försvaret lika mycket som ett slag som går i en båge.

Står du bredbent så har du lika mycket vikt på båda fötterna och du har inte samma chans att fördela vikten mellan fötterna lika snabbt.

På vissa sätt slåss på samma sätt som Shogun slogs mot Machida, stör det stående och lämna inga luckor och låt inte motståndaren använda sin snabbhet och reaktionsförmåga för att kunna kontra eller sätta upp sina slag.

Nu slåss inte Machida och Fedor likadant men dom har likheter just i att dom använder sig mycket av sin snabbhet, reaktion och läser av sin motståndare riktigt bra sen att den ena använder sin karate poäng plockande stil och den andra går in och slår sin patenterade höger och clinchar kvittar i det läget men dom sätter upp sina attacker rätt så lika faktiskt genom just läsa motståndare och reaktion och snabbhet är det dom alltid använder.

Men orkar inte med denna diskussion jag förstår vad du menar och du har helt rätt i att ingen har hotat Fedor nånstans tidigare men för det betyder det inte att det ändå finns saker man skulle kunna göra mot han. Men ingen har gjort det och det är enbart mina analyser som enligt dig alltid är fel så det kvittar väl då vad jag anser och inte. Go natt!!
Citera
2009-11-17, 06:04
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Den här matchen var Arona klart bättre. Hur har det gått för honom efter detta?

www.sherdog.com sen går du till fightfinder och kollar.
Citera
2009-11-17, 07:09
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
Denna diskussion har jag haft med dig och orkar inte dra upp igen
hmm.. jag vet att vi varit inne på det men kände att vi kanske behövde utveckla lite. Även om du är trött och inte orka tänker jag ändå svara lite på dig nu

Citat:
Och oavsett om Arlovski träffade eller inte så störde han Fedor stående, Fedor var tvungen att backa undan och jobba med snabbt in snabbt ut och kunde inte stanna kvar och fick jobba riktigt bra just för att undvika att bli träffad.
Om du kollar matchen igen så ser du att Fedor inte backar undan särskillt mkt, man blir oerhört färgad av den sista sekvensen. Tajmingen var kanske lite off för Fedor, men samtidigt varade matchen relativt kort och ibland kan det ta någon minut att hitta den, även för den allra bästa. Jag menar mest att man nog inte ska dra för stora slutsatser med Arlovski-matchen...

Citat:
Plus att Fedor försvarar inte lowkicks bra utan han står med sina breda stance och har ingen riktig chans att försvara dom bra (nåt som definitivt träffar i Arlovski matchen)
Jag tycker Fedor försvarar lowkicks helt utmärkt, han är ofta rörlig och håller ett avstånd som gör det svårt att gå in med lowkicks samt att han nästan ALLTID attackerar vid sådana attacker och det gör det EXTREMT svårt att sätta lowkicks. När han inte tajmar in en attack är han duktig på att hoppa undan och du, kolla in Crocop matchen NU, när han checkar CC's lowkick i början muay thai-style. Det är extremt snabb spark och den checkningen ger mig rysningar. Visst Arlovski satt ett par lowkicks av mindre betydelse, jag hävdar lite att det beror på Fedor's tajming kanske inte var där den brukar i början och hans gameplan i den matchen. Försöka ge sig på en attackerande fighter som Fedor med lowkick's tror jag inte mycket på i längden, han är precis motsatsen till Machida skulle jag vilja påstå.

Citat:
ett rakt slag når sitt mål fortare än ett krokigt slag,
De raka slagen är vart du kan störa Fedor när han går in med sina attacker, men för att tajma dem och hålla undan Fedor i de mest våldsamma attackerna i längden tror jag ändå blir väldigt svårt med dessa, men kanske sätta upp kombinationer isf. Men visst, det är där vi sett ett störmoment, inte minst Crocop med sin laser-vänster-jabb.

Citat:
ett rakt slag öppnar inte upp försvaret lika mycket som ett slag som går i en båge.
Det är just här jag inte håller med dig, det är ett korrekt statement mellan två boxare men Fedor öppnar inte upp försvaret nämnvärt med hans casting punches... Han försvar bygger inte på en guard utan jobbar med distans, små förflyttningar, huvudrörelser och tajming. I många fall ett bättre försvar än med raka slag och guard. Fast denna diskussion vet jag att vi haft förut :P

Citat:
Står du bredbent så har du lika mycket vikt på båda fötterna och du har inte samma chans att fördela vikten mellan fötterna lika snabbt.
Fedor intar en bredare stance i två tillfällen, attack-momentet och när han GÅR mot motståndare, annars har han ingen märkvärdigt bred stance, t.ex när motståndaren kommer in med sina attacker där även hans reflexer och förflyttningar är legendariska. Håller alltså inte med dig här.

Citat:
På vissa sätt slåss på samma sätt som Shogun slogs mot Machida, stör det stående och lämna inga luckor och låt inte motståndaren använda sin snabbhet och reaktionsförmåga för att kunna kontra eller sätta upp sina slag.

Nu slåss inte Machida och Fedor likadant men dom har likheter just i att dom använder sig mycket av sin snabbhet
Jag tycker du gör ett gigantiskt misstag i att jämföra Machida och Fedor. Som jag skrev tidigare är det i princip som varandras motsatser. Machida är en defensiv fighter, Fedor är en offensiv sådan. Visst de använder sig av sin snabbhet men på två helt skilda sätt. Det går inte att föra en match mot Fedor likt Shogun gjorde mot Machida.

Citat:
Men orkar inte med denna diskussion jag förstår vad du menar och du har helt rätt i att ingen har hotat Fedor nånstans tidigare men för det betyder det inte att det ändå finns saker man skulle kunna göra mot han. Men ingen har gjort det och det är enbart mina analyser som enligt dig alltid är fel så det kvittar väl då vad jag anser och inte. Go natt!!
Okey, synd att orken tryter. Jaja, jag var lite hård där... menade inte att du alltid har fel utan att jag inte håller med dig(oftast på nämnda punkter) när strikers inte har en orthodox striking-stil! Annars håller jag ju ofta samma linje som dig i övrigt. God natt
Citera
2009-11-17, 17:39
Medlem
RonaldoUtds avatar
Förstår inte varför man fortfarande pratar om Arlovski fighten när man för länge sedan kunde fastslå att Fedor inte blev träffad en enda gång. Utan snarare blockade alla slag på ett sjukt imponerande sätt.

http://www.mmaforum.com/affliction/5...tion-pics.html
Citera
2009-11-18, 07:38
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipton
hmm.. jag vet att vi varit inne på det men kände att vi kanske behövde utveckla lite. Även om du är trött och inte orka tänker jag ändå svara lite på dig nu

Om du kollar matchen igen så ser du att Fedor inte backar undan särskillt mkt, man blir oerhört färgad av den sista sekvensen. Tajmingen var kanske lite off för Fedor, men samtidigt varade matchen relativt kort och ibland kan det ta någon minut att hitta den, även för den allra bästa. Jag menar mest att man nog inte ska dra för stora slutsatser med Arlovski-matchen...

Jag tycker Fedor försvarar lowkicks helt utmärkt, han är ofta rörlig och håller ett avstånd som gör det svårt att gå in med lowkicks samt att han nästan ALLTID attackerar vid sådana attacker och det gör det EXTREMT svårt att sätta lowkicks. När han inte tajmar in en attack är han duktig på att hoppa undan och du, kolla in Crocop matchen NU, när han checkar CC's lowkick i början muay thai-style. Det är extremt snabb spark och den checkningen ger mig rysningar. Visst Arlovski satt ett par lowkicks av mindre betydelse, jag hävdar lite att det beror på Fedor's tajming kanske inte var där den brukar i början och hans gameplan i den matchen. Försöka ge sig på en attackerande fighter som Fedor med lowkick's tror jag inte mycket på i längden, han är precis motsatsen till Machida skulle jag vilja påstå.

De raka slagen är vart du kan störa Fedor när han går in med sina attacker, men för att tajma dem och hålla undan Fedor i de mest våldsamma attackerna i längden tror jag ändå blir väldigt svårt med dessa, men kanske sätta upp kombinationer isf. Men visst, det är där vi sett ett störmoment, inte minst Crocop med sin laser-vänster-jabb.

Det är just här jag inte håller med dig, det är ett korrekt statement mellan två boxare men Fedor öppnar inte upp försvaret nämnvärt med hans casting punches... Han försvar bygger inte på en guard utan jobbar med distans, små förflyttningar, huvudrörelser och tajming. I många fall ett bättre försvar än med raka slag och guard. Fast denna diskussion vet jag att vi haft förut :P

Fedor intar en bredare stance i två tillfällen, attack-momentet och när han GÅR mot motståndare, annars har han ingen märkvärdigt bred stance, t.ex när motståndaren kommer in med sina attacker där även hans reflexer och förflyttningar är legendariska. Håller alltså inte med dig här.

Jag tycker du gör ett gigantiskt misstag i att jämföra Machida och Fedor. Som jag skrev tidigare är det i princip som varandras motsatser. Machida är en defensiv fighter, Fedor är en offensiv sådan. Visst de använder sig av sin snabbhet men på två helt skilda sätt. Det går inte att föra en match mot Fedor likt Shogun gjorde mot Machida.

Okey, synd att orken tryter. Jaja, jag var lite hård där... menade inte att du alltid har fel utan att jag inte håller med dig(oftast på nämnda punkter) när strikers inte har en orthodox striking-stil! Annars håller jag ju ofta samma linje som dig i övrigt. God natt

Ska inte svara på allt för du tycker det du tycker och detsamma med mig men ska bara reda upp ett missförstånd.

Jag tycker inte Machida och Fedor är lika utan att man måste störa deras "game" för att vinna matchen.

Störa deras tajming, inte ge utrymme för deras snabbhet och inte ge dom luckor att attackera, både Machida och Fedor läser sina motståndare mycket och sätter upp sina attacker hur motståndaren rör sig och försvarar sig. Nåt du själv säger i matchen mot Arlovski att tajmningen var lite off, eller var det nåt Arlovski gjorde för att den blev lite off?? Jag tror inte att man kan ta exakt Shoguns gameplan mot machida för dom är så olika fighters Machida och Fedor men det man kan ta är att man kan hitta sätt att störa Fedors "game", för erkänn att du inte kände igen Fedor i Arlovski-matchen, han rörde sig mer stressat och såg inte riktigt ut som sitt gamla vanliga jag.

Så oavsett att Arlovski inte träffade ett skit, oavsett att han vart knockad i första ronden, oavsett att han troligtvis aldrig mer kommer få en chans mot Fedor så var han och nosade på nåt som man inte sett tidigare, och med nosade så menar jag inte att han var på väg att vinna matchen eller nåt utan han gjorde nåt som ingen annan har gjort innan, han hade Fedor ur sin tajming och game.
Visst det kan vara att han inte hade hittat sin tajming eller att han var lite allmänt off men underligt att han aldrig annars har sett likadan ut och alltid har börjat starkt i sina matcher.

Men visst jag kan ha helt fel men det är så jag har analyserat Fedor, men troligtvis så kommer vi aldrig få veta om jag har rätt eller inte, Overeem kanske att han kan göra nåt sånt men gameplans och Overeem klingar illa ihop plus att han är för aggresiv.

Anderson Silva har mycket i sin striking som skulle vara som klippt och skuret för rollen, han har riktigt bra reach, riktigt bra striking och han missar sällan, han är snabbare än Fedor och har bra nedragningsförsvar och plus att han inte är en noob på backen.

Men det är föga troligt att den matchen kommer bli av så tror det är ålder som kommer spöa Fedor, när åldern tar bort hans snabbhet och tajmning som kommer han bli knockad, lite på samma sätt som Chuck Liddell som också alltid haft en låg guard men med snabbhet och tajmning har kunnat hålla sig undan att bli knockad till åldern tog bort det från han och alla tjatar att han har en låg guard nu (nåt han alltid har haft)
Citera
2009-11-18, 14:17
Medlem
Tiptons avatar
Citat:
text
Jag håller helt enkelt inte med på allt, vi lämnar det där tror jag

Citat:
Anderson Silva har mycket i sin striking som skulle vara som klippt och skuret för rollen, han har riktigt bra reach, riktigt bra striking och han missar sällan, han är snabbare än Fedor och har bra nedragningsförsvar och plus att han inte är en noob på backen.
Anderson Silva vs. Fedor är ett skämt imo. Du har kunnat nämna Shogun, Machida i de nedra viktklasserna som hotfulla men ALDRIG A.S... för övrigt ligger Fedor's största utmaningar i HW, har svårt att se någon från lättare viktklasser hota.

Han är inte snabbare än Fedor heller. Anderson Silva har aldrig mött en bra striker i sin MMA-karriär, vänta tills Vitor spöar honom

Nä, inget mer snack om A.Silva och Fedor nu..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in