Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Denna diskussion har jag haft med dig och orkar inte dra upp igen
hmm.. jag vet att vi varit inne på det men kände att vi kanske behövde utveckla lite. Även om du är trött och inte orka tänker jag ändå svara lite på dig nu
Citat:
Och oavsett om Arlovski träffade eller inte så störde han Fedor stående, Fedor var tvungen att backa undan och jobba med snabbt in snabbt ut och kunde inte stanna kvar och fick jobba riktigt bra just för att undvika att bli träffad.
Om du kollar matchen igen så ser du att Fedor inte backar undan särskillt mkt, man blir oerhört färgad av den sista sekvensen. Tajmingen var kanske lite off för Fedor, men samtidigt varade matchen relativt kort och ibland kan det ta någon minut att hitta den, även för den allra bästa. Jag menar mest att man nog inte ska dra för stora slutsatser med Arlovski-matchen...
Citat:
Plus att Fedor försvarar inte lowkicks bra utan han står med sina breda stance och har ingen riktig chans att försvara dom bra (nåt som definitivt träffar i Arlovski matchen)
Jag tycker Fedor försvarar lowkicks helt utmärkt, han är ofta rörlig och håller ett avstånd som gör det svårt att gå in med lowkicks samt att han nästan ALLTID attackerar vid sådana attacker och det gör det EXTREMT svårt att sätta lowkicks. När han inte tajmar in en attack är han duktig på att hoppa undan och du, kolla in Crocop matchen NU, när han checkar CC's lowkick i början muay thai-style. Det är extremt snabb spark och den checkningen ger mig rysningar. Visst Arlovski satt ett par lowkicks av mindre betydelse, jag hävdar lite att det beror på Fedor's tajming kanske inte var där den brukar i början och hans gameplan i den matchen. Försöka ge sig på en attackerande fighter som Fedor med lowkick's tror jag inte mycket på i längden, han är precis motsatsen till Machida skulle jag vilja påstå.
Citat:
ett rakt slag når sitt mål fortare än ett krokigt slag,
De raka slagen är vart du kan störa Fedor när han går in med sina attacker, men för att tajma dem och hålla undan Fedor i de mest våldsamma attackerna i längden tror jag ändå blir väldigt svårt med dessa, men kanske sätta upp kombinationer isf. Men visst, det är där vi sett ett störmoment, inte minst Crocop med sin laser-vänster-jabb.
Citat:
ett rakt slag öppnar inte upp försvaret lika mycket som ett slag som går i en båge.
Det är just här jag inte håller med dig, det är ett korrekt statement mellan två boxare men Fedor öppnar inte upp försvaret nämnvärt med hans casting punches... Han försvar bygger inte på en guard utan jobbar med distans, små förflyttningar, huvudrörelser och tajming. I många fall ett bättre försvar än med raka slag och guard. Fast denna diskussion vet jag att vi haft förut :P
Citat:
Står du bredbent så har du lika mycket vikt på båda fötterna och du har inte samma chans att fördela vikten mellan fötterna lika snabbt.
Fedor intar en bredare stance i två tillfällen, attack-momentet och när han GÅR mot motståndare, annars har han ingen märkvärdigt bred stance, t.ex när motståndaren kommer in med sina attacker där även hans reflexer och förflyttningar är legendariska. Håller alltså inte med dig här.
Citat:
På vissa sätt slåss på samma sätt som Shogun slogs mot Machida, stör det stående och lämna inga luckor och låt inte motståndaren använda sin snabbhet och reaktionsförmåga för att kunna kontra eller sätta upp sina slag.
Nu slåss inte Machida och Fedor likadant men dom har likheter just i att dom använder sig mycket av sin snabbhet
Jag tycker du gör ett gigantiskt misstag i att jämföra Machida och Fedor. Som jag skrev tidigare är det i princip som varandras motsatser. Machida är en defensiv fighter, Fedor är en offensiv sådan. Visst de använder sig av sin snabbhet men på två helt skilda sätt. Det går
inte att föra en match mot Fedor likt Shogun gjorde mot Machida.
Citat:
Men orkar inte med denna diskussion jag förstår vad du menar och du har helt rätt i att ingen har hotat Fedor nånstans tidigare men för det betyder det inte att det ändå finns saker man skulle kunna göra mot han. Men ingen har gjort det och det är enbart mina analyser som enligt dig alltid är fel så det kvittar väl då vad jag anser och inte. Go natt!!
Okey, synd att orken tryter. Jaja, jag var lite hård där... menade inte att du alltid har fel utan att jag inte håller med dig(oftast på nämnda punkter) när strikers inte har en orthodox striking-stil! Annars håller jag ju ofta samma linje som dig i övrigt. God natt