2009-11-16, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deeec
Hurså? Alla tjatar om den här matchen och jag fattar inte det. Arona gör inget annat i hela matchen än försöker sig på takedowns som inte leder någonvart överhuvudtaget. I gengäld fastnar han i typ 5-6 guillotines och får smaka en variation av slag och low kicks i processen.
Alla säger en sak men du en annan? Då måste alla ha fel.
Citera
2009-11-16, 22:39
Medlem
Jag tror noguiera kan vinna över brock, hoppas han nu vinner över velasquez.
Skulle bli intressant och se den fighten
Citera
2009-11-16, 22:39
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Alla säger en sak men du en annan? Då måste alla ha fel.

Jag säger också ungefär detsamma, Arona vann första ronden, Fedor andra rond, sen vart det övertid och en avgörande rond och den vann Fedor.

Folk som säger att Arona vann pratar enbart om första ronden men har missat resten av matchen.

Arona var även ett större namn på den tiden än vad Fedor var så att domarna skulle ge vinsten till Fedor är föga troligt. Och det underliga är att ingen klagade på domslutet då utan det kom efteråt när Fedor hade blivit ett stort namn.
Citera
2009-11-16, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Jag säger också ungefär detsamma, Arona vann första ronden, Fedor andra rond, sen vart det övertid och en avgörande rond och den vann Fedor.

Folk som säger att Arona vann pratar enbart om första ronden men har missat resten av matchen.

Arona var även ett större namn på den tiden än vad Fedor var så att domarna skulle ge vinsten till Fedor är föga troligt. Och det underliga är att ingen klagade på domslutet då utan det kom efteråt när Fedor hade blivit ett stort namn.
Jag tycker Arona styr matchen, han får ner Fedor gång på gång, han ser starkare ut och mer stabil. Men alla kan inte tycka lika, även om det tydligen är många som tycker som jag.
Citera
2009-11-16, 22:47
Medlem
fugus avatar
Citat:

Fedor vann pga rings bedömningskriterier. Inte så mycket mer med det.
Efter amerikanska regler exempelvis tycker jag Arona vinner.

Men inget att diskutera. Reglerna var annorlunda och efter dem vann Fedor knappt men rättvist.
Citera
2009-11-16, 22:50
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Den här matchen var Arona klart bättre. Hur har det gått för honom efter detta?
Eftersom slag på marken inte var tillåtna så måste man döma matchen helt annorlunda. Fedor kan ge upp positionener som han vanliga fall inte skulle göra. Arona gör i princip ingen skada alls genom hela matchen.
Citera
2009-11-16, 22:51
Medlem
Deeecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Vet du vart man kan läsa hur rings bedömningskriterier såg ut? Har försökt leta men jag kommer ingen vart.

Handikappat regelverk för övrigt, matcherna blir helt stillastående på marken när man inte får slå mot huvudet. Ricardos takedowns hade kunnat vara till fördel om han faktiskt kunna gör något konkret när han hade mount.
Citera
2009-11-16, 22:52
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Tyvärr, Lesnar är ca 20 kg tyngre (i icke nedbantad variant, Fedor bantar ju inte alls som bekant ) och det gör en enorm skillnad!

Skulle Lesnar och Fedor väga exakt lika mycket så hade inte Lesnar haft en chans i helvete!
Nu är inte så fallet och i realiteten så är Lesnar i en helt annan viktklass och får ett extremt övertag då 20 kg gör extremt mycket i MMA då Lesnar därav helt kan dominera brottningen!

Vidare är Lesnar för det första en mycket skicklig "OS-brottare" och för det andra mycket skicklig på att på alla sätt utnyttja sitt vikt-övertag!
Han är exempelvis skicklig på att uttnyttja sin kroppsvikt till att trötta ut motståndaren i brottningen då han ofta bara "ligger och vilar" på den andre.
(Jag vet själv hur oerhört effektivt detta är om man är större än motståndaren då jag gjort exakt samma sak på träning när jag varit för trött för att brottas på riktigt.)
T.o.m. i boxningen är han skicklig på att utnyttja att han är starkare ochatt han har större räckvidd!
Han är helt enkelt ett geni på att utnyttja att han helt enkelt är större,
NU skulle Fedor vara lika stor skulle mycket av Lesnars potential falla platt till marken. Tyvärr är inte så fallet!

Om Fedor och Lesnar möts och Fedor knockar eller submissionar Lesnar är jag den först att jubla!
För då har bäste man vunnit, jag skulle dock knappast satsa egna pengar på att detta verkligen skulle ske!

Brock är ingen OS-brottare, och mot Fedor så har han inget att sätta emot, stående skulle det vara som Fedor vs Sylvia, fast Sylvia har nedtagningar, och på backen så är Fedor den bästa och har sjukt bra höfter, bara för att Lesnar kan kontrollera Mir som ville ligga vart han låg så kommer Brock inte kunna kontrollera Fedor på backen, och Fedor ligger aldrig i halfguard som Brock använde sig av där, han hade jobbat mot full guard eller släppt till sidecontrol om han inte kan få full guard.
Och oavsett vilket så är hans höfter fria och Brock kan inte hålla han fast på backen och även få nån GnP att räkna med.
TKO eller subvinst för Fedor alla dagar i veckan mot Brock Lesnar.

För att spöa Fedor så behövs snabbhet, skicklighet i striking, en sjukt bra takedowndefence (från clinch mestadels) Bra rörlighet och bra grappling.

Så en typ Muay Thai fighter med snabba raka slag och bra legkicks, där han både har längdfördel och fördel i snabbhet stående plus styrka och bra grappling för att överleva där.

Problemet är att det inte finns nån sån fighter den som är närmast stilmässigt är kanske Anderson Silva men det är föga troligt att dom kommer mötas.

Det är mina 2 cent i den diskussionen efter jag har analyserat Fedor om och om och om och om igen , Fedor är en sjukt bra fighter och har knappt några luckor men jag håller fast vad jag har diskuterat tidigare att Fedors svaghet (eller svaghet känns inte som rätta ordet men där finns det fighters som kan hota han) är stående och fast att Arlovski inte träffade nåt så var han och nosade på nåt väldigt intressant.
Citera
2009-11-16, 22:55
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fugu
Efter amerikanska regler exempelvis tycker jag Arona vinner.

Men inget att diskutera. Reglerna var annorlunda och efter dem vann Fedor knappt men rättvist.

Svarar dig men skriver detta till alla som säger att Arona vann.

Visa mig hur Arona vann rond 2 och rond 3 och på vad exakt han ska ha vunnit på där.

Ni får använda UFC bedöming, Pride bedömning, Rings bedömning you name it!!! Visa mig, för jag kan inte hitta ett skit på hur man ska kunna bedömma segern till Arona om man nu inte ska börja hitta på att där och där skulle Arona kunna ha landat lite GnP osv.
Citera
2009-11-16, 22:56
Medlem
fugus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeec
Vet du vart man kan läsa hur rings bedömningskriterier såg ut? Har försökt leta men jag kommer ingen vart.

Handikappat regelverk för övrigt, matcherna blir helt stillastående på marken när man inte får slå mot huvudet. Ricardos takedowns hade kunnat vara till fördel om han faktiskt kunna gör något konkret när han hade mount.
Tyvärr. Jag läste om de för länge sedan på sherdog och jag har inte orken eller tiden att söka.

En intressant notis. Om jag inte minns helt fel dömde 1 domare arona som segrare (före förlängning) och 2 "draw".
Citera
2009-11-16, 23:00
Medlem
fugus avatar
Citat:
Brock är ingen OS-brottare, och mot Fedor så har han inget att sätta emot, stående skulle det vara som Fedor vs Sylvia, fast Sylvia har nedtagningar,
Har Sylvia nedtagningar? Men inte Brock?

Brock är inte en os-brottare men det beror mycket på egna val. Han låg i toppen av amerikanska brottare och hade via en satsning möjligen kunnat nå dit.

Att sedan jämföra honom med Karelin är ju dock skrattretande.

Intressant förresten är ett rykte om att Kurt Angle (os 96 guldmedaljör) utskåpade Brock Lesnar ordentligt när de rullade.

Edit: Det jag tror han menar med "os-brottare" är alltså amatörbrottning.
Senast redigerad av fugu 2009-11-16 kl. 23:03.
Citera
2009-11-16, 23:01
Medlem
fugus avatar
Citat:
Svarar dig men skriver detta till alla som säger att Arona vann.

Visa mig hur Arona vann rond 2 och rond 3 och på vad exakt han ska ha vunnit på där.

Ni får använda UFC bedöming, Pride bedömning, Rings bedömning you name it!!! Visa mig, för jag kan inte hitta ett skit på hur man ska kunna bedömma segern till Arona om man nu inte ska börja hitta på att där och där skulle Arona kunna ha landat lite GnP osv.
Det har jag verkligen ingen ork för ikväll.
Antingen får någon annan debattera för det eller så får jag återkomma nån annan dag.

Viktigt för mig att försöka bevisa det är det verkligen inte och jag har redan sett den skitfighten för många gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in