Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Tyvärr, Lesnar är ca 20 kg tyngre (i icke nedbantad variant, Fedor bantar ju inte alls som bekant

) och det gör en enorm skillnad!
Skulle Lesnar och Fedor väga exakt lika mycket så hade inte Lesnar haft en chans i helvete!
Nu är inte så fallet och i realiteten så är Lesnar i en helt annan viktklass och får ett extremt övertag då 20 kg gör extremt mycket i MMA då Lesnar därav helt kan dominera brottningen!
Vidare är Lesnar för det första en mycket skicklig "OS-brottare" och för det andra mycket skicklig på att på alla sätt utnyttja sitt vikt-övertag!
Han är exempelvis skicklig på att uttnyttja sin kroppsvikt till att trötta ut motståndaren i brottningen då han ofta bara "ligger och vilar" på den andre.
(Jag vet själv hur oerhört effektivt detta är om man är större än motståndaren då jag gjort exakt samma sak på träning när jag varit för trött för att brottas på riktigt.)
T.o.m. i boxningen är han skicklig på att utnyttja att han är starkare ochatt han har större räckvidd!
Han är helt enkelt ett geni på att utnyttja att han helt enkelt är större,
NU skulle Fedor vara lika stor skulle mycket av Lesnars potential falla platt till marken. Tyvärr är inte så fallet!
Om Fedor och Lesnar möts och Fedor knockar eller submissionar Lesnar är jag den först att jubla!
För då har bäste man vunnit, jag skulle dock knappast satsa egna pengar på att detta verkligen skulle ske!
Brock är ingen OS-brottare, och mot Fedor så har han inget att sätta emot, stående skulle det vara som Fedor vs Sylvia, fast Sylvia har nedtagningar, och på backen så är Fedor den bästa och har sjukt bra höfter, bara för att Lesnar kan kontrollera Mir som ville ligga vart han låg så kommer Brock inte kunna kontrollera Fedor på backen, och Fedor ligger aldrig i halfguard som Brock använde sig av där, han hade jobbat mot full guard eller släppt till sidecontrol om han inte kan få full guard.
Och oavsett vilket så är hans höfter fria och Brock kan inte hålla han fast på backen och även få nån GnP att räkna med.
TKO eller subvinst för Fedor alla dagar i veckan mot Brock Lesnar.
För att spöa Fedor så behövs snabbhet, skicklighet i striking, en sjukt bra takedowndefence (från clinch mestadels) Bra rörlighet och bra grappling.
Så en typ Muay Thai fighter med snabba raka slag och bra legkicks, där han både har längdfördel och fördel i snabbhet stående plus styrka och bra grappling för att överleva där.
Problemet är att det inte finns nån sån fighter den som är närmast stilmässigt är kanske Anderson Silva men det är föga troligt att dom kommer mötas.
Det är mina 2 cent i den diskussionen efter jag har analyserat Fedor om och om och om och om igen

, Fedor är en sjukt bra fighter och har knappt några luckor men jag håller fast vad jag har diskuterat tidigare att Fedors svaghet (eller svaghet känns inte som rätta ordet men där finns det fighters som kan hota han) är stående och fast att Arlovski inte träffade nåt så var han och nosade på nåt väldigt intressant.