Citat:
Ursprungligen postat av Genau
Till att börja med är det bättre att det är fria mma-vetare som skapar ranking då de inte har några ekonomiska eller andra incitament för att ranka på ett visst sätt. Vidare så vet jag inte vad du menar med "officiella rankingar", men det har gjorts ett (misslyckat) försök till att skapa en ranking och mästartitlar över organisationsgränserna och det var WAMMA*. Matchen mellan Emelianenko och Arlovski var om WAMMAs tungviktstitel.
Även om man nu i efterhand försöker miskreditera Fedors prestationer ändrar det inte på det faktum att han besegrade den vilken många ansåg rankingmässigt vara nummer två.
*ZUFFA ville emellertid inte ha något att göra med WAMMA
1. Vad jag menar med officiell ranking är att det inte finns ett rankingorgan med oberoende aktörer som gemensamt rankar fighters baserat på prestation.
Istället har vi ett gäng journalister på en sida som istället rankar baserat på favoritism och hastigt och lustigt slänger ihop en lista av vad de tycker vara en vettig ranking.
Detta är vad Sherdogs ranking är.
Isåfall är en lista ala den konsensuranking som bloodyelbow kör med mycket bättre.
2. Ingen (i alla fall inte jag) försöker "miskreditera" Fedors prestationer. Han är utan tvekan tidernas mest dominanta tungviktare.
Däremot har man ju på sig en ögonbindel modell större om man på något sätt vill påskina att Fedor gått en match som känts som en #1 vs #2 sedan han mötte Crocop.
Hunt? Coleman? Zuluzinho? Lindland? Hong Man Choi? Sylvia? Arlovski? Rogers? Nja...
Werdum? Nja nja nja.
Då ser jag personligen hellre en match mot Overeem. En fighter som man åtminstone kan leka med tanken att han är potentiellt nummer två i världen och som presenterar ett reellt hot.