Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Ni har en väldigt konstig relation till alkohol måste jag säga. På vilket sätt skulle ni må dåligt av att t.ex. dricka ett par glas vin till maten?
Ja det är väldigt sant, relationen till kung alkohol är inte den bästa.
Som jag skrev i min inledande post, efter en flytt till irland där vardagsdrickandet och socialt umgänge på puben är en daglig sysselsättning, så ser man inte 3-4 pints på puben efter jobbet som något annorlunda. Om du då har en person med som har lätt att bli beroende (detta ska visst vara något kemiskt i hjärnan som jag förstått det) så är inte det ett sunt leverne (inte sunt annars heller).
Sen när livet sket sig totalt förra året, så blev det inte längre att man gick på puben för ett par sociala pints i goda vänners lag om dagarna, utan att man köpte X antal öl och gick hem och satte sig istället. Där är egentligen de största varningsklockorna, det ensamma drickandet.
Sen på helgerna så räckte ju inte 6-7 starköl för en heldag, så då blev det att man köpte iaf det dubbla, och om ölen tog slut så köpte man mer helt enkelt.
Missförstå mig inte, den här tråden skapade jag inte för att klanka ner på folk som dricker.
Utan för oss som valt att välja bort flaskan, antingen för hälsoskäl, psykologiska eller att man helt enkelt inte känner för att dricka.
Jag ser mig själv gärna avnjuta ett par kalla pints i framtiden på min stampub, men först måste jag skaffa mig en distans till det. Reda upp mitt liv så att alkoholen inte blir en flykt från verkligheten.
Så handlar inte om att må dåligt över att ta par glas vin till maten, det handlar om att det inte slutar vid ett par glas vin till maten.
Sen mår jag både fysiskt bättre nu (kommit igång rejält med träningen.. Jag brukade vara relativt fit för ett par år sedan, något som är bortsköljt nu (pun intended.).