2008-09-02, 15:40
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Jag som nykter alkoholist har efter 17 års "roliga sammankomster och skönt pinsamma minnen" insett att livet innehåller så mycket mer än att göra bort sig och vakna upp i en stad 13 mil bort och inte fattar varför portnyckeln inte passar. Och jag kan garantera att jag har lika kuls om alla andra, jag drar ut på krogen på sammankomster, garvar häcken av mig och får andra att garva och må bra, jag drar på puben då det är dags för fotboll och är galnast av alla. Så det handlar också mycket om hur man är som person om man vågar vara sig själv eller inte men ändå ha jävligt kul.

Och det är snarare alkoholen som täcker upp för folks brist på karisma, således falsk glädje.

Och du är 19 år?

Vissa har missbrukarpersonligheter och vissa har det inte. I mitt exempel skrev jag om något så ovanligt som den renande brakfyllan. Låt dig inte luras för en sådan sker väldigt sällan när man har kommit upp i min ålder. När det inte sker varje helg eller varje månad utan kanske ett par tre gånger per år lider man inte utav det. En sådan är förlösande. Sug på det ordet. Man behöver släppa greppen någon ibland. Speciellt om man lever ett stressat liv med mycket ansvar.
Citera
2008-09-02, 16:03
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
Och du är 19 år?

Vissa har missbrukarpersonligheter och vissa har det inte. I mitt exempel skrev jag om något så ovanligt som den renande brakfyllan. Låt dig inte luras för en sådan sker väldigt sällan när man har kommit upp i min ålder. När det inte sker varje helg eller varje månad utan kanske ett par tre gånger per år lider man inte utav det. En sådan är förlösande. Sug på det ordet. Man behöver släppa greppen någon ibland. Speciellt om man lever ett stressat liv med mycket ansvar.

Själv är jag 31.

Jag ser att jag gärna kan ta mig en fylla/par öl i framtiden. Men jag måste nog hålla mig ren ett tag för att få distans till det.
Citera
2008-09-02, 16:05
Medlem
Bronco68s avatar
Intressant ämne det här. Bor i Tyskland, och här är ju liknanden pubkultur som i Irland. Själv gar jag pa puben i stort sett dagligen. Det blir ofta 4 -5 Weizenbier och lite strösnapsar (oftast ouzu eller jägermeister). Har ett par stampubar som jag gar pa, vilket naturligtvis har manga fördelar. Man känner alla andra stamgäster, som i Heidelberg ofta bestar av läkare, advokater och professorer. Efter ett par ar har man supit till sig rätt sa manga kontakter, som man ju sa klart maste upprätthalla genom att visa sig pa puben da och da. Dessa kontakter underlättar om man söker lägenhet eller behöver hjälp med nanting annat. Dessutom fungerar pubar här som sociala inrättningar, där man t.ex. kan deponera sina extranycklar och annat. Alla fotbollsmatcher maste självklart ocksa ses pa pub.

Senast gangen jag inte drack pa ett längre tag var i november 2007. Da höll jag upp i 3 veckor. Den första veckan var otroligt jobbig, men sen funkade det relativt bra. Man märker ju t.ex. att koncentrationsförmagan stiger kraftigt och man är inte sa konstigt trött som man är när man dricker dagligdags. Skall försöka ta ett break nu efter sommaren igen. Nu när man fortfarande kan sitta ute i Biergarten är det inte att tänka pa!
Citera
2008-09-02, 20:57
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Och du är 19 år?

Om jag är 19? Nej, men en bit över 30...Och jag har inget problem längre att släppa greppen som du så fint kallar det...
Citera
2008-09-02, 22:03
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Om jag är 19? Nej, men en bit över 30...Och jag har inget problem längre att släppa greppen som du så fint kallar det...

Precis som jag befarade...
Citera
2008-09-02, 23:29
Medlem
The Masters avatar
Citat:
Precis som jag befarade...
Och med det vill du antyda?....Du kommer ju knappast med några vettiga utlägg för varför nykterister inte skulle kunna ha lika roligt som dom som dricker. Du kommer ju enbart med floskler och egenproducerad fantasi.

Tänker inte utveckla detta till en pajkastar-tråd, jag är bara intresserad av varför du inte kan hålla dig till Topic...
Senast redigerad av The Master 2008-09-02 kl. 23:32.
Citera
2008-09-03, 11:20
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Och med det vill du antyda?....Du kommer ju knappast med några vettiga utlägg för varför nykterister inte skulle kunna ha lika roligt som dom som dricker. Du kommer ju enbart med floskler och egenproducerad fantasi.

Tänker inte utveckla detta till en pajkastar-tråd, jag är bara intresserad av varför du inte kan hålla dig till Topic...

Det här är rätt komiskt, något som man märker både hos alkoholnyttjare och även hos cannabis nyttjare.

Om man självmant väljer att säga nej till varesig alkhol eller cannabis, så blir det ett jävla liv hurvida man kan ha trevligt,roligt, verkligen njuta av livet och att man automatiskt måste vara en tråkmåns då man inte nyttjar dessa rusmedel.

Detta är något man märker väldigt starkt hos cannabis främjare (De brukar köra med att man gått på den politiska propagandan osv eftersom man inte nyttjar den bästa drogen som finns osv osv osv där vill jag säga att jag har något emot drogen som sådan, jag bor med 2 kompisar som röker varje dag istort sett. Men har själv inte tagit ett bloss av det gröna sen December någongång, och innan det var det väl 3-4 månader mellanrum. Men den drogen är inget för mig, jag blir trött hängig osv).

Något som även märks hos alkoholbrukare, personligen så har jag aldrig haft ett problem med folk som inte dricker, mitt ex (30år ung flicka) hade aldrig druckit när hon gick ut med mig, hon gick gärna på puben med mig, såg fotboll osv, däremot så hade hon självmant valt att inte dricka. Hon gick ut med sina vänner på nattklubbar osv, åkte på semestrar med dem osv men drack helt enkelt inte. Och detta var en irländsk flicka. Hon har till dags datum inte druckit, och hon kommer inte dricka om jag lyckas med bradgen att få henne tillbaka. Hon kommer nog även skippa champagne den dag hon gifter sig (om det så är med mig eller någon annan) och gå för ett alkoholfritt alternativ.

Om jag ser till mig själv, så mår jag både bättre fysiskt och psykiskt, har betydligt roligare dessa 3 veckor som jag hållt helt vita.
Citera
2008-09-03, 12:01
Medlem
Riddarens avatar
Ni har en väldigt konstig relation till alkohol måste jag säga. På vilket sätt skulle ni må dåligt av att t.ex. dricka ett par glas vin till maten?
Citera
2008-09-03, 12:54
Medlem
Mortal Sins avatar
Problemet är att det är förbannat vanebildande. Är själv mitt uppe i ett beroende och slåss mot mörka demoner, det har gått ifrån socialt drickande till ensam supande. Utan alkohol upplever jag en "klåda", rastlöshet kalla det abstnens och glädjen är bara en flaska bort. Toleransen höjs galet snabbt 3-4 flaskor vodka per vecka är inte ovanligt och drabbas man ej av bakfyllor är det lätt att forsätta.
Citera
2008-09-03, 13:34
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ni har en väldigt konstig relation till alkohol måste jag säga. På vilket sätt skulle ni må dåligt av att t.ex. dricka ett par glas vin till maten?

Ja det är väldigt sant, relationen till kung alkohol är inte den bästa.

Som jag skrev i min inledande post, efter en flytt till irland där vardagsdrickandet och socialt umgänge på puben är en daglig sysselsättning, så ser man inte 3-4 pints på puben efter jobbet som något annorlunda. Om du då har en person med som har lätt att bli beroende (detta ska visst vara något kemiskt i hjärnan som jag förstått det) så är inte det ett sunt leverne (inte sunt annars heller).

Sen när livet sket sig totalt förra året, så blev det inte längre att man gick på puben för ett par sociala pints i goda vänners lag om dagarna, utan att man köpte X antal öl och gick hem och satte sig istället. Där är egentligen de största varningsklockorna, det ensamma drickandet.

Sen på helgerna så räckte ju inte 6-7 starköl för en heldag, så då blev det att man köpte iaf det dubbla, och om ölen tog slut så köpte man mer helt enkelt.

Missförstå mig inte, den här tråden skapade jag inte för att klanka ner på folk som dricker.
Utan för oss som valt att välja bort flaskan, antingen för hälsoskäl, psykologiska eller att man helt enkelt inte känner för att dricka.

Jag ser mig själv gärna avnjuta ett par kalla pints i framtiden på min stampub, men först måste jag skaffa mig en distans till det. Reda upp mitt liv så att alkoholen inte blir en flykt från verkligheten.

Så handlar inte om att må dåligt över att ta par glas vin till maten, det handlar om att det inte slutar vid ett par glas vin till maten.

Sen mår jag både fysiskt bättre nu (kommit igång rejält med träningen.. Jag brukade vara relativt fit för ett par år sedan, något som är bortsköljt nu (pun intended.).
Senast redigerad av ^Eaz 2008-09-03 kl. 13:37.
Citera
2008-09-03, 14:29
Medlem
herrgurkas avatar
Fastnade vid den här tråden då jag själv la ner alkoholen för nästan 2 månader sedan. Innan drack jag inte speciellt mycket. Kunde enkelt gå en månad eller så mellan intagen om det var dåligt med fester eller om jag hade mycket att göra under perioden.

Anledningen att jag provar på det medvetet nu är att jag tänkte se om man verkligen kan uppskatta krogen/klubbar/fester i ett nyktert tillstånd. Dom gångerna jag inte varit tillräckligt full ute på krogen har jag fått en påtaglig ångest av att se hur andra människor beter sig på fyllan. Sedan tycker jag alkohol är en riktigt usel drog. Skulle hellre berusa mig med något annat om det fanns lagliga alternativ.

Ni som är nykterister och har kul på fester/krogen. Känner ni igen att det var svårt i början ellet är det bara jag som är konstig? Har ni tips på hur jag kan lära mig att uppskatta situationen?
Citera
2008-09-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jo träningen har jag kommit in i ordentligt nu igen. Vilket avhållsamheten hjälpt till mig, man är inte konstant trött numera + helt annan appetit och motivation.

För sisådär 5-6 år sedan var jag någorlunda vältränad, vilket jag inte är numera...

Men nu så är jag igång och springer 4-5 ggr i veckan på morgonen och styrketränar 5ggr i veckan efter jobbet.

Jobbar på att bli av med ölmagen man dragit på sig + lägga på sig några kilo på andra delar av kroppen.

Amg! Det är typ 4 gånger mer träning än jag ägnar mig åt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in