2026-07-21, 11:21
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag har slutat att dricka alkohol därför att jag vill det.
Än så länge fungerar det toppen.
Citera
2026-07-31, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Jag har druckit regelbundet varje helg plus att det kan bli en öl/ett glas vin till maten och framför tv'n på vardagar sen tonåren med undantag för ett antal år sedan där jag hade ett längre uppehåll ifrån alkoholen för att bevisa för mig själv att jag kan ge fan i alkoholen om jag vill.

Mitt drickande har lyckligtvis aldrig ledit till några grova problem mer än lite fyllebus och att man hamnade i handgemäng nån gång på fyllan när man var ung stursk och styv i sinnet.

Jag har aldrig varit otrogen, ljugit för min partner,svikit familj eller vänner,sjukskrivit mig på grund av bakfylla.

Jag har heller aldrig brakfyllor som slutar med att jag ligger nedskiten och nedkissad och spyr i rabbatten och senast jag hade en brakfylla är iaf 20 år sedan på grabbresa till Thailand.

Så länge jag kan sköta både mitt privatliv och mitt yrkesliv snyggt och mitt drickande inte går ut över familj och vänner och jag kan hålla det på en måttlig nivå så ser jag inte någon som helst anledning att sluta dricka.

Tänk bara på att en så hög konsumtion kommer leda till sjukdomar och hälsoproblem. Det är inte en fråga om utan när.
Citera
Igår, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnarkistBlomster
Hakar på här!
Jag började dricka när jag va 14, innan dess va jag en lite udda, blyg unge. Alkoholen gjorde det mycket lättare för mig att öppna upp och släppa den sociala stressen samt glömma livets svårigheter. Dock har jag alkoholism i familjen så min kropp är optimerad för konsumtion, jag somnar inte och jag spyr inte - kan hålla på hur länge som helst. Var ofta den som satt uppe sist. Blackade ut en del och hade några obehagliga upplevelser av det i tonåren.

Problemen blev svårare när jag va 20+ och började mixtra med droger. Sjukskrev mig från jobbet för att jag var bakis eller helt enkelt inte slutat supa på morgonen. Har varit otrogen och hamnat i massa bråk. Ramlat från träd och trappor och slagit mig rejält. Blivit suicidal på sena nätter. Varit relativt högfungerande när det kommer till plugg och jobb dock, och haft kompisar som druckit med mig så det har ändå känts okej. Typ fram tills jag började fortsätta dricka hemma själv efter att ha varit ute med kompisar..

Jag har kommit fram till att alkoholen stör för mycket så har tagit kontakt med Respons Alkoholrådgivining. Syftet där är att få en ny relation till alkoholen, jobba med psykolog med problemen som i botten gör att man vill dricka. Nu har jag varit nykter i 3 veckor och det blir lättare och lättare att ta sig an sociala sammanhang ju mera jag exponerar mig. Förhoppningsvis kan jag börja lita mera på mig själv så det inte är rysk rullett varje gång man känner för att ta et glas.

Dock tycker jag fredagar, som i dag, känns antiklimax och tråkiga. Var inte riktigt vad jag ska ta mig till.

Fint att läsa allas inlägg, hejar på er!

Bra beslut när du uppenbart märker att alkoholen inte ger dig fördelar i livet längre.
Hoppas att du klarat din nyktra resa till dags dato och att den fortsätter.
Viktigt är att ersätta sysselsättningen med någonting annat, varför inte laga mat, baka bröd, baka pasta, eller annat lite tidskrävande där du sedan kan mumsa, belöningen i mat och annat än alkohol!
All lycka till dig. Du fixar det!
Citera
Igår, 22:13
Medlem
Brallkillens avatar
Folk fattar i regel inte hur stor skada en enda fylla kan göra för både kropp och psyke. Det känns ofta så bra att vara full och go, men måendet dagen efter visar hur skadligt alkohol egentligen är. Börjar man ta varning där, är mycket vunnet,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in