Funderade ett tag om det var någon idé att svara. I början misstänkte jag nämligen att du skämtade.
Jag tar här upp några punkter som du drar upp som argument och som jag kommer att kommentera.
1. Att hylla den hemlagade maten inför sina vänner är en fråga om image.
2. Jag är ute efter en god middag och då är Mamma Scans köttbullar ihop med Bobs lingonsylt ett utmärkt val. De är till och med så goda att de kan användas ostekta som smörgåspålägg.
3. Halvtaskiga hemgjorda bullar med svårtuggade hela lökklyftor smakar oftast därefter.
4. Av nån anledning får man inte kritisera hemlagad mat. Den allmänna åsikten är att den ska hyllas oavsett om den förtjänar det eller inte.
5. Det jag hävdar är alltså att hela resonemanget är traditionsbundet, snarare än baserat på verkliga åsikter.
6. Köttet är dessutom helsvenskt.
7. I en köttbulle från Scan hittar man hela 73% kött.
8. I en vanlig traditionell bulle från mor & far hittar man endast köttfärs, salt och kanske lite lök.
9. Vanliga hemmagjorda köttbullar innehåller mindre smakämnen. Med de vanliga kryddningarna salt & peppar samt möjligtvis något ägg blir smaken tam och tråkig och man kommer inte på långa vägar upp till de högkvalitativa och väl avvägda recept man finner hos masstillverkarna.
10. Den stora delen hemmatillverkare av köttbullar tillsätter endast ägg, salt och peppar till en hög köttfärs som man sedan knådar ihop till små bollar och slänger i stekpannan.
--------------------------------------------------------------------------
1. Menar du att man skulle på något sätt vara fräck och inne eftersom man lagade mat hemma? Tillåt mig att småle

. Även du måste inse att det här påståendet är rena nonsens.
2. Du talar här om smakpreferens, inte om kvalité. Andra människor, mig inklusive tycker precis tvärtom.
3. Vissst, det gör de säkert. Men varför skulle man äta något sådant?? Så ser i alla fall inte mina hemmagjorda köttbullar ut. Återigen. Du drar med en generalisering som passar in på dina mors köttbullar och därmed tror du att alla andras köttbullar (eller sylt och liknande) är likadana.
4. Vem påstår något sådant? Det förekommer mycket god hemlagad mat och det förekommer också usel sådan. Men att göra en generalisering och påstå att fabrikstillverkade köttbullar och sylt är bättre är helt enkelt lögn.
5. Återigen. Vilka belägg har du för detta påstående? Vilka är det som påstår att all hemlagad mat är bäst? Som redan nämnt, det beror på hemmakockens skicklighet och inte på din morsas oskicklighet

.
6. Vill du påstå att du har kollat alla köpeköttbullar och all köpesylt och kontrollerat att alla ingredienser är svenska? Om det är det du vill framhävda så kan jag ha tåkiga nyheter för dig. Dvs, om du fortsätter att hävda så

.
7. När man säger kött så innebär det inte alltid att det är samma typ av kött som du och jag tänker på. Kött innebär helt enkelt allt som inte är fett. Skillnaden kan därför vara monumental mellan kött som man maler själv och sådant som ingår i produktionsköttbullar.
8. Gör man??!? Inte i mina köttbullar i alla fall

. Du kommer här återigen med en grov generalisering som inte har med verkligheten att göra.
9. Och igen. Du har tydligen inte ätit korrekt tillagade hemköttbullar och därför inte vet vad du talar om.
10. Hur vet du det? Har du gjort en marknadsundersökning? Du säger saker utan att ha belägg för dem. Gång på gång.
~Paul~