2008-08-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det där är bara fördomar. Det är noga reglerat vad man får ha i mat och ingredienserna i köttbullar är troligen noga utvalda för bästa smakupplevelse.
Köttet är dessutom helsvenskt.
I en köttbulle från Scan hittar man hela 73% kött. Resten är potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, jästextrakt, köttbuljongextrakt.
I en vanlig traditionell bulle från mor & far hittar man endast köttfärs, salt och kanske lite lök. Det kan på långa vägar inte jämföras med de utvalda ingredienser man hittar i Scans produkter.

Ja, nu är det ju så att ovanstående innehållsförteckning gäller en produkt (Scan, Mammas Köttbullar). Och 73% kött är inte på långa vägar bra. Vatten är ingrediens #2, dvs den näst mest förekommande ingrediensen och vem fasiken tillsätter en massa vatten i köttbullar?
(kom ihåg namnet: köttbullar, inte "köttvattniga smetbullar)

Kollar du andra märken/produkter så är det en ganska rasslig samling produkter med varierande köttinnehåll och både smakförstärkare, socker och för mycket salt(salt+buljongextrakt ovan t.ex.) på ingredienslistan.
Dessutom friteras de(just det, steks inte) i kotalg, en fettrest som används till bl.a. ljus, lim och läppstift. Inte direkt aptitretande.

Men hey, jag är den förste att säga att ibland dras jag med i tidspress-andan och extrapris-racet och köper färdiga köttbullar.
Och min mammas köttbullar är inte alltid "bäst i världen"(Restaurang Prinsen i Stockholm däremot....Mmmm), men det är alltid bättre än färdigmat.
Citera
2008-08-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jafo
Ja, nu är det ju så att ovanstående innehållsförteckning gäller en produkt (Scan, Mammas Köttbullar). Och 73% kött är inte på långa vägar bra. Vatten är ingrediens #2, dvs den näst mest förekommande ingrediensen och vem fasiken tillsätter en massa vatten i köttbullar?
(kom ihåg namnet: köttbullar, inte "köttvattniga smetbullar)

Kollar du andra märken/produkter så är det en ganska rasslig samling produkter med varierande köttinnehåll och både smakförstärkare, socker och för mycket salt(salt+buljongextrakt ovan t.ex.) på ingredienslistan.
Dessutom friteras de(just det, steks inte) i kotalg, en fettrest som används till bl.a. ljus, lim och läppstift. Inte direkt aptitretande.

Men hey, jag är den förste att säga att ibland dras jag med i tidspress-andan och extrapris-racet och köper färdiga köttbullar.
Och min mammas köttbullar är inte alltid "bäst i världen"(Restaurang Prinsen i Stockholm däremot....Mmmm), men det är alltid bättre än färdigmat.

Inget fel på 73% kött i köttbullar , är nånstans där jag hamnar om jag gör köttbullar hemma också. Jag har i både ägg,mjölk och ströbröd samt kryddor och lök i mina.
Citera
2008-08-17, 22:16
Medlem
Bolages avatar
Min pappas köttbullar är mycket, mycket godare än köpebullarna. Kan dock inte uttrycka mig om hur mammas smakar, tror aldrig hon har gjort köttbullar.

Så det kanske är könsordningen som är problemet? Slit din arma mor från spisen och släng dit farsan istället, hon har ju uppenbarligen ingen matlagningstalang ändå.
Citera
2008-08-17, 22:23
Medlem
frankie16s avatar
Men varför luktar det så illa när man öppnar en förpackning Mamma scans köttbullar? Skit ärligt talat...håller alltid för näsan när jag öppnar. Lite som att öppna en burk WHISKAS.
Citera
2008-08-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Men varför luktar det så illa när man öppnar en förpackning Mamma scans köttbullar? Skit ärligt talat...håller alltid för näsan när jag öppnar. Lite som att öppna en burk WHISKAS.

Det är tydligen beroende på den där talgen det friteras i - men jag är inte helt säker, bara vad jag har fått berättat för mig.
Citera
2008-08-17, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Inget fel på 73% kött i köttbullar , är nånstans där jag hamnar om jag gör köttbullar hemma också. Jag har i både ägg,mjölk och ströbröd samt kryddor och lök i mina.

Självklart är det beroende på ens egna recept när man gör egna. Jag skulle nog säga att jag hamnar på en 85%, typ.

Men, 73% är visserligen bättre än många andra och Scans Delikatessköttbullar ligger på 75% till och med. Och fler naturliga råvaror.
Citera
2008-08-17, 23:01
Medlem
StigAllans avatar
Har inte varit tvungen att välja köpesköttbullar sen jag var på resande fot.
Vägrar att äta sånt skit där innehållsförteckningen innehåller mer än kött, bröd, ägg, vätska tex. öl och kryddor.
Tristare smak än köpesköttbullar går inte att hitta.
Sluta att röka eller snusa kanske ni kan börja uppskatta smaken på maten.
Citera
2008-08-18, 08:27
Medlem
Citat:
Sedär - jag visste väl att majoriteten även här inte nödgat sig till att tänka efter.
Vad de innehåller skiter jag i. Jag är ute efter en god middag och då är Mamma Scans köttbullar ihop med Bobs lingonsylt ett utmärkt val. De är till och med så goda att de kan användas ostekta som smörgåspålägg. Inget dåligt betyg.

Jag kan hålla med om att det kan vara gott med mamma scan, bobs lingonsylt och pulvermos. Men att det skulle vara i närheten av "riktiga" köttbullar, "riktigt" potatismos, "riktig" sås och "riktig" lingonsylt stämmer inte alls!

Det är skillnader på gott och gott!

Antingen så har du en mamma som suger på att laga mat eller så provocerar du bara.
Citera
2008-08-18, 08:46
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Jag går så långt som att hävda att detta är ett typiskt exempel på struntprat, dikt och förbannad lögn! Att hylla mammas sura hemkokade saft är ett sätt att markera revir, hylla de nära och statuera exempel för sina vänner.

Jag förstår det inte och känner mig hyfsat ensam i mina åsikter. !

Det är väl bara att inse att din mamma lagar mat som en kratta. Alla kan ju inte laga mat. Är du uppväxt på Findus/Daggårds portionsrätter?
Citera
2008-08-18, 09:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av occasus
Även köttbullar lagade på enklast möjliga vis - bara stekt blandfärs utan varken lök eller kryddor - är oändligt mycket godare än "färdiglagade".
Ja, där håller jag fullständigt med om. De köpebullarna jag har ätit har absolut ingen smak eftersom man från tillverkaren anpassar smaken till de breda massorna.

Den lilla smak de har kommer inte från kvalitén på köttet utan en lång lista som innehåller diverse konsistensgivare, smakämnen och utfyllnadsingredienser. Allt för att hålla tillverkningskostnaden nere utan att behöva satsa på kvalité.

Att inte överflöda köttbullesmeten med diverse kemikalier och processade smakämnen utan hålla ingredienslistan sansat moderat anser jag är en fördel och inte en nackdel .

När det gäller mina egna köttbullar så har jag inte ett recept utan kanske 10-15 olika beroende på vad jag är sugen på och vilken typ av köttbullar det handlar om (t ex julköttbullar med kryddpeppar i). De ingredienser som kan vara aktuella i mina olika köttbullstyper är:
  • ägg
  • neutral senap
  • söt senap
  • sirap
  • salt
  • peppar, både vit och svart och t o m grovmalen
  • cayennepeppar
  • Worcestershiresås
  • madeira eller sherry
  • kryddpeppar
  • kanel
  • kummin
  • spiskummin
  • rosmarin
  • enbär
  • timjan
  • mejram
  • Teriyakisås
  • honung
  • korn
  • havreflingor
  • potatis (pressad)
  • ris
  • bacon/pancetta
  • lök (olika former)
  • ingefära
  • koriander
  • persilja
  • citron/limeskal och ibland saft (Tex Mex)
  • dragon
  • rött paprikapulver
  • röd paprika (smörstekt)
  • smör
  • isterflott
  • flott från anka
  • grädde
  • ströbröd
  • soja (helst Imperial)
Plus en mängd andra ingredienser som jag ibland tillsätter i stundens hetta . Dessa ingredienser pressar jag naturligtvis inte in i samma smet utan dessa ingår bland de som jag kan tänka mig att ha i de olika varianterna.

Jag brukar köpa en ansenlig mängd noga utvalt kött som jag maler och blandar själv. Det kan sedan handla om nöt-, lamm-, fläsk- eller kalvfärs. Jag har också experimenterat mycket med olika procentuella blandningar mellan dessa och därefter anpassa de övriga ingredienserna till den aktuella köttblandningen. Därefter lagar jag till de olika formerna och fryser in!

Jag brukar också variera tillagningen. T ex genom en snabb blanchering och därefter ugnsbakning, stekning i diverse olika fetter, en kort frysning och därefter fritering med ströbröd eller utan osv. Som sagt, det finns så många varianter. Att därför påstå att Mamma Scans köttbullar, som smakar samma hela tiden (dvs ingenting) är bättre är bara löjligt.

Och jag vet att jag inte är ensam om att experimentera med diverse blandningar. Jag känner inte någon vän eller bekant som strikt följer "Vår Kokboks" recept. Tvärtom, de allra flesta har sina egen favoritblandning. Det kan man också se i den här tråden . Att det sedan förekommer ett grundrecept som ser i stort sett likadant ut i varje kokbok bestyrker inte din teori, snarare tvärtom.

Uttalandet om att man inte får kritisera sina mammor är återigen en generalisering. Jag kan kritisera min mamma och hon kritiserar mig och det kan ge medge här. Vi har trots allt en restaurangbakgrund och har olika uppfattningar om hur vissa recept/tekniker och annat skall skötas. Nu vet jag att min situation är lite speciell men ändå. Du kommer gång på gång med generaliseringar som faktiskt inte håller när man tittar närmare på dem.

Jag inser att det här inlägget trots allt inte kommer att få dig ändra uppfattning, liksom undertecknad inte ändrar sin.

Och avslutningsvis. Det har sagts tidigare - man kan inte diskutera smak. Däremot kvalité!

~Paul~
Citera
2008-08-18, 14:08
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Text
När jag var liten tyckte jag att köpta köttbullar var vida överlägsna hemgjorda diton. Idag äter jag inte kött, men jag minns fortfarande de köpta som godare.
Citera
2008-08-18, 14:22
Medlem
knoxahs avatar
Tur att det finns köpessaft för morsans saft är skitäcklig men den är ju billig, eller hur? Ganska simpelt val där enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in