2008-08-17, 21:48
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det där är bara fördomar. Det är noga reglerat vad man får ha i mat och ingredienserna i köttbullar är troligen noga utvalda för bästa smakupplevelse.
Köttet är dessutom helsvenskt.
I en köttbulle från Scan hittar man hela 73% kött. Resten är potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, jästextrakt, köttbuljongextrakt.
I en vanlig traditionell bulle från mor & far hittar man endast köttfärs, salt och kanske lite lök. Det kan på långa vägar inte jämföras med de utvalda ingredienser man hittar i Scans produkter.
Köttet är dessutom helsvenskt.
I en köttbulle från Scan hittar man hela 73% kött. Resten är potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, jästextrakt, köttbuljongextrakt.
I en vanlig traditionell bulle från mor & far hittar man endast köttfärs, salt och kanske lite lök. Det kan på långa vägar inte jämföras med de utvalda ingredienser man hittar i Scans produkter.
Ja, nu är det ju så att ovanstående innehållsförteckning gäller en produkt (Scan, Mammas Köttbullar). Och 73% kött är inte på långa vägar bra. Vatten är ingrediens #2, dvs den näst mest förekommande ingrediensen och vem fasiken tillsätter en massa vatten i köttbullar?
(kom ihåg namnet: köttbullar, inte "köttvattniga smetbullar)
Kollar du andra märken/produkter så är det en ganska rasslig samling produkter med varierande köttinnehåll och både smakförstärkare, socker och för mycket salt(salt+buljongextrakt ovan t.ex.) på ingredienslistan.
Dessutom friteras de(just det, steks inte) i kotalg, en fettrest som används till bl.a. ljus, lim och läppstift. Inte direkt aptitretande.
Men hey, jag är den förste att säga att ibland dras jag med i tidspress-andan och extrapris-racet och köper färdiga köttbullar.
Och min mammas köttbullar är inte alltid "bäst i världen"(Restaurang Prinsen i Stockholm däremot....Mmmm), men det är alltid bättre än färdigmat.