• 1
  • 2
2008-08-17, 16:37
Moderator
Humbugs avatar
Att finna en människa som föredrar köpta köttbullar framför mammas överkryddade, ostekta och meningslösa blaskrecept, som gått i arv från generation till generation, tycks vara omöjligt.
Det finns inte en jävel som vågar sig på att älska den köpta sylten mer än allt annat, eller den i affären inhandlade svartvinbärs-saften. Då får man på moppo av sina vänner:
- Va? Jag har aldrig hört på maken! Hemlagat är ALLTID bättre!

Jag går så långt som att hävda att detta är ett typiskt exempel på struntprat, dikt och förbannad lögn! Att hylla mammas sura hemkokade saft är ett sätt att markera revir, hylla de nära och statuera exempel för sina vänner.

Jag förstår det inte och känner mig hyfsat ensam i mina åsikter. Jag älskar de köpta köttbullarna och har alltid ratat mammas. Den hemkokade sylten kan inte på långa vägar mäta sig med den jag inhandlat på Konsum och saften jag nyss fått med mig efter besöket hos de gamla är fullständigt odrickbar.
Att hylla den hemlagade maten inför sina vänner är en fråga om image. Man vågar inte erkänna att mammas kokkonst suger hästpung mer än allt annat!
Citera
2008-08-17, 16:40
Medlem
Snyfts avatar
det är inte din morsa som är sämst på att göra köttbullar då? låter ju onekligen som det. Min morsas är faktiskt jävligt mycket godare än de köpta brosk skit köttbullarna.
Citera
2008-08-17, 16:45
Medlem
Pubertals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Att finna en människa som föredrar köpta köttbullar framför mammas överkryddade, ostekta och meningslösa blaskrecept, som gått i arv från generation till generation, tycks vara omöjligt.
Det finns inte en jävel som vågar sig på att älska den köpta sylten mer än allt annat, eller den i affären inhandlade svartvinbärs-saften. Då får man på moppo av sina vänner:
- Va? Jag har aldrig hört på maken! Hemlagat är ALLTID bättre!

Jag går så långt som att hävda att detta är ett typiskt exempel på struntprat, dikt och förbannad lögn! Att hylla mammas sura hemkokade saft är ett sätt att markera revir, hylla de nära och statuera exempel för sina vänner.

Jag förstår det inte och känner mig hyfsat ensam i mina åsikter. Jag älskar de köpta köttbullarna och har alltid ratat mammas. Den hemkokade sylten kan inte på långa vägar mäta sig med den jag inhandlat på Konsum och saften jag nyss fått med mig efter besöket hos de gamla är fullständigt odrickbar.
Att hylla den hemlagade maten inför sina vänner är en fråga om image. Man vågar inte erkänna att mammas kokkonst suger hästpung mer än allt annat!

Det där med den hemkokta sylten och saften kan nog fler än jag skriva under på, men köttbullar? Är du inte riktigt riktig?
Självklart är köttbullar gjorda på köttfärs bättre än Scans gjorda på slaktavfall och potatisstärkelse.
Citera
2008-08-17, 16:48
Moderator
skunkensunes avatar
Min mors köttbullar (även om det är vanligare att min far lagar sådana) är bättre än den skit fylld av slaktavfall och slaggprodukter som köps frysta och färdiga. Mina egna köttbullar å andra sidan är bättre än min mors och min fars.
Citera
2008-08-17, 16:48
Medlem
dePauls avatar
Hahaaa, kul.

Hyffsat bra trolleri . Undrar hur många du lyckas lura på det här forumet .

~Paul~
Citera
2008-08-17, 16:50
Medlem
Squalos avatar
Grattis, din morsa är dum i huvudet.

Föredrar du "Mamma Scans" svampiga köttbullar gjorda med 30% kött, 30% fett, 30% potatis och 10% ni-vill-inte-veta-vad, så ät på!
Citera
2008-08-17, 16:56
Moderator
Humbugs avatar
Sedär - jag visste väl att majoriteten även här inte nödgat sig till att tänka efter.
Vad de innehåller skiter jag i. Jag är ute efter en god middag och då är Mamma Scans köttbullar ihop med Bobs lingonsylt ett utmärkt val. De är till och med så goda att de kan användas ostekta som smörgåspålägg. Inget dåligt betyg.

Halvtaskiga hemgjorda bullar med svårtuggade hela lökklyftor smakar oftast därefter.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hahaaa, kul.

Hyffsat bra trolleri . Undrar hur många du lyckas lura på det här forumet .

~Paul~

Detta är min ärliga åsikt. Jag har uppfattat att detta ämne av nån anledning är kontroversiellt och ville uppmärksamma det.
Av nån anledning får man inte kritisera hemlagad mat. Den allmänna åsikten är att den ska hyllas oavsett om den förtjänar det eller inte. Att säga annat är att gå ifrån traditionen.
Det jag hävdar är alltså att hela resonemanget är traditionsbundet, snarare än baserat på verkliga åsikter.
Senast redigerad av Humbug 2008-08-17 kl. 17:00.
Citera
2008-08-17, 16:58
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Är beredd att hålla med dig angående saft och sylt. Men köttbullar? Njaaae
Citera
2008-08-17, 17:05
Medlem
Skrt^s avatar
Jag äter inte ens färdiga köttbullar. Jag slutade göra det i 12-årsåldern. Tycker dom är vidriga. Inte bara smaken men konsistensen också. Som någon sa, troligen brosk. Usch.
Citera
2008-08-17, 17:08
Bannlyst
Lustigt att alla tycker mors köttbullar smakar bättre än scans.. Undrar om det kan ha med att scan lite random maler ner vad de kommer över, så som grisar, kor, får, invandrare & överskottspersonal - Och ovanpå allt det så får konsumenterna ben, brosk & fetklumpar i halsen...

Näe, tacka vet jag momies stekta färsbollar
Citera
2008-08-17, 17:16
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeare
Lustigt att alla tycker mors köttbullar smakar bättre än scans.. Undrar om det kan ha med att scan lite random maler ner vad de kommer över, så som grisar, kor, får, invandrare & överskottspersonal - Och ovanpå allt det så får konsumenterna ben, brosk & fetklumpar i halsen...

Näe, tacka vet jag momies stekta färsbollar

Det där är bara fördomar. Det är noga reglerat vad man får ha i mat och ingredienserna i köttbullar är troligen noga utvalda för bästa smakupplevelse.
Köttet är dessutom helsvenskt.
I en köttbulle från Scan hittar man hela 73% kött. Resten är potatis, potatismjöl, lök, jodsalt, potatisfiber, druvsocker, socker, kryddor, jästextrakt, köttbuljongextrakt.
I en vanlig traditionell bulle från mor & far hittar man endast köttfärs, salt och kanske lite lök. Det kan på långa vägar inte jämföras med de utvalda ingredienser man hittar i Scans produkter.
Citera
2008-08-17, 17:21
Medlem
Jag brukar, eftersom jag bor själv nu, och bara bor 500 meter ifrån morsan köpa ca 2kg köttfärs och be henne laga köttbullar för dom är så mycket godare än köpta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in