• 4
  • 5
2008-08-19, 21:40
Medlem
gullgubbens avatar
Förstår verkligen inte vad ni har emot hemgjord sylt. Lingonsylten exempelvis klår ju de mesta man kan hitta ute i butikerna, lite härligt småsurt med en rejäl lingonsmak. Nästan årets höjdpunkt när man äntligen kan fylla på förrådet. Mormors jordgubbssylt sen, rejäla jordgubbar som faktiskt smakar som jordgubbar gör, inte som Bobs obestämbara massa. Nog för att jag gillar den också, men de tävlar inte ens i samma sport.
Citera
2008-08-19, 22:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullgubben
Förstår verkligen inte vad ni har emot hemgjord sylt. Lingonsylten exempelvis klår ju de mesta man kan hitta ute i butikerna, lite härligt småsurt med en rejäl lingonsmak. Nästan årets höjdpunkt när man äntligen kan fylla på förrådet. Mormors jordgubbssylt sen, rejäla jordgubbar som faktiskt smakar som jordgubbar gör, inte som Bobs obestämbara massa. Nog för att jag gillar den också, men de tävlar inte ens i samma sport.
Håller med. Själv har jag inte riktigt tålamod att fixa egen sylt men min mor är mycket skicklig på drottningsylt, jodgubbssylt, aprikossylt m m. Sylt som är fullproppad med rejäla bitar frukt och inte enbart gelateniserad saft, citronsyra samt konstgjorda smakämnen. Jag hade valt hennes sylt framför Bobs eller Önos t o m om jag skulle råka ligga i koma, vilket jag snart gör med tanke på den här onödiga tråden .

~Paul~
Citera
2008-08-19, 22:11
Medlem
klybans avatar
Lingonsylt och äpplemos är sånt som jag hellre skulle vara utan än att köpa det som finns i butik som är helt smaklösa.

Morsan lärde mig att surkoka lingona och det har jag tagit efter efter som jag gillar att man har möjligheten att förändra socker halten till vad man äter.
Äpplemos har vi inte haft på ett helt JÄVLA år pga att vädret och framför allt att äpplena blide smittade av div. saker som förstörde äpplena.

Men i år blir det 25-30kg äpplemos gjort hoppas vi
Citera
2008-08-19, 22:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Lingonsylt och äpplemos är sånt som jag hellre skulle vara utan än att köpa det som finns i butik som är helt smaklösa.

Morsan lärde mig att surkoka lingona och det har jag tagit efter efter som jag gillar att man har möjligheten att förändra socker halten till vad man äter.
Äpplemos har vi inte haft på ett helt JÄVLA år pga att vädret och framför allt att äpplena blide smittade av div. saker som förstörde äpplena.

Låter gott. Moset går att frysa som du kanske känner till.

~Paul~
Citera
2008-08-19, 22:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låter gott. Moset går att frysa som du kanske känner till.

~Paul~
Fryser alltid lite osötat äpple, men bor i lägenhet där finns ingen plats för frysbox så kan inte frysa sådana mängder.
Och likadant är det i stugan så det är bara sockra upp äpplemoset och ställa i kylet.

Svärfar sa första gången dom var med att han skulle då inte ha nått äpplemos.
Men vi skickade med par burkar ändå, han smakade på det sen försvann dessa burkar på par dagar.
Året efter klagade han nästan på att han fick för lite mos med sig hem
Citera
2008-08-19, 22:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Fryser alltid lite osötat äpple, men bor i lägenhet där finns ingen plats för frysbox så kan inte frysa sådana mängder.
Och likadant är det i stugan så det är bara sockra upp äpplemoset och ställa i kylet.

Svärfar sa första gången dom var med att han skulle då inte ha nått äpplemos.
Men vi skickade med par burkar ändå, han smakade på det sen försvann dessa burkar på par dagar.
Året efter klagade han nästan på att han fick för lite mos med sig hem
Hahah, de är söta de gamla. Men då fick du i alla fall bevis på att moset var gott.

~Paul~
Citera
2008-08-20, 15:10
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:

I år blir det äpplen utta helvete! Synd att jag inte har hunnit med mina förberedelser för cidertillverkning. Dom bästa planer av möss och människor osv...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in