2008-08-03, 23:37
Medlem
Vår svenska hjälte blir sågad vid fotknölarna.

http://www.k2climb.net/news.php?id=17462
Citera
2008-08-04, 16:22
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Vår svenska hjälte blir sågad vid fotknölarna.

http://www.k2climb.net/news.php?id=17462

Ja, jag satt faktiskt bara och väntade på att det där skulle hända. Sträng har lite osmakligt mjölkat den här händelsen till max för att försöka öka sin egen ryktbarhet. Hans påstående om att bristande erfarenhet hos andra klättrare bidragit till olyckan faller på det faktum att de flesta på det där berget var betydligt mer rutinerade än han själv. Jag skulle gärna vilja ha reda på om det var hans pressagent eller han själv som kom med det där uttalandet om att Sträng personligen burit ned flera personer, både döda och levande, på ryggen.

En lite pikant detalj i sammanhanget är ju att texten är skriven av en av Explorerswebs grundare, Tina Sjögren, som är svenska.
Citera
2008-08-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Ja, jag satt faktiskt bara och väntade på att det där skulle hända. Sträng har lite osmakligt mjölkat den här händelsen till max för att försöka öka sin egen ryktbarhet. Hans påstående om att bristande erfarenhet hos andra klättrare bidragit till olyckan faller på det faktum att de flesta på det där berget var betydligt mer rutinerade än han själv. Jag skulle gärna vilja ha reda på om det var hans pressagent eller han själv som kom med det där uttalandet om att Sträng personligen burit ned flera personer, både döda och levande, på ryggen.

En lite pikant detalj i sammanhanget är ju att texten är skriven av en av Explorerswebs grundare, Tina Sjögren, som är svenska.

Du som är insatt, varför ödar Sträng tid och energi på att bära runt döingar på ryggen? Man tycker ju att eventuella överlevande borde vara högsta prioritet, om det nu ens är möjligt att bära folk på den höjden.
Citera
2008-08-04, 19:40
Medlem
Sk1llzs avatar
De här "basecampen", hur ser de ut egentligen. Är det anställda på plats och restaurang och sådana grejer, eller är det mer att det är där alla sätter upp sina tält så det blir som en liten tältby?

Tänker mig typ att det är en "större" basecamp en bit ner sen är resten tältbyar?
Citera
2008-08-04, 20:11
Medlem
Hardcore Junkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sk1llz
De här "basecampen", hur ser de ut egentligen. Är det anställda på plats och restaurang och sådana grejer, eller är det mer att det är där alla sätter upp sina tält så det blir som en liten tältby?

Tänker mig typ att det är en "större" basecamp en bit ner sen är resten tältbyar?

Det är ett som ett stort jävla shoppingscentrum. Du kan beställa allt från thaikäk till köttbullar med brunsås. Red Bull-vodka är populärt som fan där. "Årets höjdare" kallas den av personalen.
Citera
2008-08-04, 21:27
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katokato
Du som är insatt, varför ödar Sträng tid och energi på att bära runt döingar på ryggen? Man tycker ju att eventuella överlevande borde vara högsta prioritet, om det nu ens är möjligt att bära folk på den höjden.

Det lär ha handlat om en död klättrare som han var nära bekant med. Jag gissar att det rör sig om Dren Mandic. http://www.everestnews.com/pak2007/b...s/image010.jpg Efter att Strängs expedition avbröt sitt toppförsök fick de information om att klättrare längre upp fått problem och de gick upp för att försöka bistå dem. De lyckades ju faktiskt hjälpa en liten grupp klättrare ned men blev tvungna att överge den döde. Klättrarna ännu längre upp fanns ingen möjlighet att nå så Strängs grupp gjorde säkert allt de kunde men jag är som sagt lite skeptisk till påståendet att Sträng ska ha burit någon, levande eller död, på ryggen någon längre tid.

Ur Aftonbladet:

"De tar sig upp några hundra meter för en nästan 60 grader brant bergvägg. Väl där möter de utmattade och nedkylda människor.

Fredrik tar befälet och den riskabla operationen att frakta vännen inleds.

- Det kändes fruktansvärt, men jag ville bara få honom till lägret.

Men vägen ned blir en mardröm.

"Han lyssnade inte"

Fredrik berättar att en pakistansk guide i gruppen begår ett ödesdigert misstag och tappar fästet. Han störtar ned rakt på svenskens rygg.

- Jag skrek åt honom att göra som vi sa till honom, men han lyssnade inte.

Sekunderna senare ser Fredrik hur den pakistanske guiden faller handlöst mot sin död, först 200 meter längs sluttningen och sen rakt ut för ett stup.

För att klara sig med livet i behåll fattar nu Fredrik beslutet att han och de andra ska lämna den döda vännen de försökt frakta ned på bergsluttningen.

- Det var väldigt hemskt och jag grät och grät.

- Men det var också upprörande att folk - trots olyckorna - fortsatte att försöka nå toppen.

Teamet hjälper de övriga i gruppen ned och förser dem med mat och mediciner i lägret."

Hela artikeln:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3022432.ab
Citera
2008-08-04, 23:19
Medlem
swedishsteels avatar
Fredrik Sträng hårt ansatt av klättringsmedia.

K2climb.net:

Unfortunately, while rescue attempts were ongoing this weekend Swedish Fredrik Strang reportedly called to media accusing the affected climbers of being inexperienced, while offering heroic rescue stories about himself.

In addition to other Himalayan climbs, Rolf Bae topped out the technical Trango Tower in Pakistan just before his K2 expedition in a climb that lasted 27 straight days on the wall. Cecilie has summited Everest and both have done a number of groundbreaking polar expeditions. The couple summited K2, but according to Cecilie, Rolf was buried by an avalanche on descent. In addition to sudden storms; avalanches and falling rock/ice are K2's signature objective dangers, unrelated to climbing skills.

Norit expedition leader Dutch Wilco Van Rooijen was on his third attempt on K2 and led the climb on the mountain. He is also one of the very few to have summited Everest without supplementary oxygen, and done several striking polar journeys among his many achievements.

Fredrik Strang has incorrectly claimed a world-fastest Seven Summit record, with "proper paperwork" to the Guinness Book of World Records as base for his record claim. Also other of his claims are under scrutiny.

Media is therefore cautioned to hold degrading statements until all involved can defend themselves.
Citera
2008-08-04, 23:21
Medlem
Nakenchocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishsteel
Fredrik Sträng hårt ansatt av klättringsmedia.

K2climb.net:

Unfortunately, while rescue attempts were ongoing this weekend Swedish Fredrik Strang reportedly called to media accusing the affected climbers of being inexperienced, while offering heroic rescue stories about himself.

In addition to other Himalayan climbs, Rolf Bae topped out the technical Trango Tower in Pakistan just before his K2 expedition in a climb that lasted 27 straight days on the wall. Cecilie has summited Everest and both have done a number of groundbreaking polar expeditions. The couple summited K2, but according to Cecilie, Rolf was buried by an avalanche on descent. In addition to sudden storms; avalanches and falling rock/ice are K2's signature objective dangers, unrelated to climbing skills.

Norit expedition leader Dutch Wilco Van Rooijen was on his third attempt on K2 and led the climb on the mountain. He is also one of the very few to have summited Everest without supplementary oxygen, and done several striking polar journeys among his many achievements.

Fredrik Strang has incorrectly claimed a world-fastest Seven Summit record, with "proper paperwork" to the Guinness Book of World Records as base for his record claim. Also other of his claims are under scrutiny.

Media is therefore cautioned to hold degrading statements until all involved can defend themselves.

Ojsan, det där lät ju inte bra om Fredrik Sträng. På vilket sätt är hans sk. rekord felaktigt?
Citera
2008-08-04, 23:33
Medlem
Det verkar vara en stor inbördes konkurrens bland elitäventyrarna om både ära och business. Sträng har nog i överflöd nu, så det sticker i ögonen på vissa.
Citera
2008-08-05, 00:20
Medlem
mise en places avatar
En sann Svensk hjälte

"Fredrik Sträng världens snabbaste man
Orkanvindar, inbördeskrig, och livräddningsinsatser i de allra tuffaste klimat. Inget kunde stoppa Fredrik Sträng som nu är Världens Snabbaste Bergsklättrare. Han slog i en dramatisk insats det gamla rekordet med 96 dagar.
Anrika Guinness World Records kommer imorgon att överlämna beviset att Fredrik har det officiella världsrekordet i att bestiga The Seven Summits.

Det klassiska världsrekordet handlar om att bestiga den högsta toppen på varje kontinent. Fredrik Sträng hade efter en enorm fysisk och psykisk förberedelse satsat på att klara de sju topparna på sju månader. 7+7+7. Det blev bättre än så. När han besteg den sista toppen hade han klarat det på sex månader och sex dagar.
- Fantastiskt roligt att vara världsmästare. Guinness har noggrant gått igenom den oerhört digra dokumentationen och jag har nyss fått beskedet; jag är Världsmästare!. En enorm och obeskrivlig glädje för mig, säger Fredrik Sträng i en kommentar.

De sju berg som ingår i The Seven Summits är:
Mount Everest, Denali, Carztens Pyramid, Elbrus, Kilimanjaro, Aconcagua och Mount Vinson.
Var och en av toppbestigningarna har varit dramatisk på olika sätt. Mount Everest var sällsynt olycksdrabbat med sammanlagt 14 tragiska dödsfall, inbördeskrig i Nya Guinea vid bestigningen av Carztens Pyramid, orkanvindar på Aconcagua (Sydamerika) och dramatisk räddningsaktion på Mount Vinson (Antarktis) där Fredrik Sträng räddade livet på klätterkamrater. Detta är bara några exempel på allt som hunnit inträffa under de senaste sex månaderna.

Fredrik Sträng har dessutom aktivt deltagit en insats för gatubarn i Nepal genom organisationen Watabaran och deltagit i ett forskningsprojekt på Uppsala Akademiska Sjukhus att bekämpa KOL."

Saxat från Utsidan 2007-02-08

Skönt att han räddade livet på dom där stackarna i Antarktis oxå.........Kanske ett rekord i livräddning 7+7+7 vore nått.
Citera
2008-08-05, 00:32
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakenchock
Ojsan, det där lät ju inte bra om Fredrik Sträng. På vilket sätt är hans sk. rekord felaktigt?

Jag kan ärligt talat inte alla detaljer men han försökte i alla fall på felaktiga grunder få sitt rekord ratificierat hos Guinness.

Sträng utförde bedriften på 191 dagar men trots att han informerats om att en kanadensare vid namn Dan Griffith bara några dagar tidigare klarat av det på 187 dagar försökte han få det godkänt hos Guinness, det antyds dessutom att han inte lämnat helt korrekta uppgifter i sin ansökan.

Här är den officiella statistiken för Seven Summits, scrolla ned lite för att hitta Griffith och Sträng.

http://7summits.com/info/7stats/stat...s_sfn%5b3%5d=1

Jämför med hans egen hemsida där han fortfarande påstår att han innehar rekordet.

http://web.strang.se/frmIndex.aspx
Senast redigerad av swedishsteel 2008-08-05 kl. 00:35.
Citera
2008-08-05, 10:39
Medlem
BluesBross avatar
I en sådan kaotisk situation som råder på K2 just nu är det helt otroligt vilken djävla cirkus som dragits igång avseende korrekthet på info. Pajkastning på hög nivå och på k2climb dot net sitter en förståsigpåare, förmodligen med ett horn i sidan till sträng, och spyr galla på en som sitter i ett BC på 5000 möh och som inte kan försvara sig.

Under sådana omständigheter är det näst intill hopplöst att veta vad som verkligen pågår. Å så sitter en djävla "Tina Sjögren" och spyr ut sin skit. Det finns många versioner av vad som hänt men vad som verkligen hänt vet de som sitter mitt i skiten.

Sen att Sträng kan tyckas dra nytta av situationen beror snarare på medierna än på honom skulle jag tro. Han lär ju befinna sig i ett djävla chocktillstånd och tänker garanterat inte klart och definitivt inte på att han varit förstasidestoff över halva världen.

Sorgligt att det finns så många duktiga as hemma i sofforna som spyr ut skit som narcissist, mytoman och liknande om en person som precis varit med om ett trauma som heter duga. Djävla bror duktig attityd och inte med lite inslag av jantelag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in