Citat:
Ursprungligen postat av
JayGatsby
Har läst hans bok om hans Seven Summits-rekord och tycker mig få intryck av en sympatisk typ.
Vad gäller räddningsaktioner; helt ärligt vet man faktiskt om riskerna när man är där uppe. Man kan inte förvänta sig att folk ska rädda en.
Det går inte att jämföra med att råka ut för en olycka på gatan; är man i "The Death Zone" så är man medveten om riskerna; då får man ta konsekvenserna.
Jag har träffat honom ganska mycket. Han är en mycket sympatisk typ. Som oftast glad, hyperaktiv och tokpositiv. Möjligtvis ADHD. Han hade verkligen inte mycket ont i sig. Snäll. Han är heller inte någon cynisk mytoman eller opportunist som det hävdas.
Tyvärr är han, enligt min bedömning, numera ganska traumatiserad av att ha varit ett offer för lynchmobben på internet och i den sadistiska klättervärlden. Han var säkerligen naiv men samtidigt så är en hel del av det han anklagades för inte hans fel eller var rena felaktigheter. Många av svensk klättrings ökända psykopater retade ihjäl sig på honom och kampanjade intensivt mot honom på diverse forum. Precis som dom alltid gjort mot dem som sticker ut och populariserar ´sporten´.
Känslig som han är tog han det mycket hårt. Jag hoppas verkligen han hittar tillbaka till den personen han en gång var. Det är han värd.