2008-08-05, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluesBros
I en sådan kaotisk situation som råder på K2 just nu är det helt otroligt vilken djävla cirkus som dragits igång avseende korrekthet på info. Pajkastning på hög nivå och på k2climb dot net sitter en förståsigpåare, förmodligen med ett horn i sidan till sträng, och spyr galla på en som sitter i ett BC på 5000 möh och som inte kan försvara sig.

Under sådana omständigheter är det näst intill hopplöst att veta vad som verkligen pågår. Å så sitter en djävla "Tina Sjögren" och spyr ut sin skit. Det finns många versioner av vad som hänt men vad som verkligen hänt vet de som sitter mitt i skiten.

Sen att Sträng kan tyckas dra nytta av situationen beror snarare på medierna än på honom skulle jag tro. Han lär ju befinna sig i ett djävla chocktillstånd och tänker garanterat inte klart och definitivt inte på att han varit förstasidestoff över halva världen.

Sorgligt att det finns så många duktiga as hemma i sofforna som spyr ut skit som narcissist, mytoman och liknande om en person som precis varit med om ett trauma som heter duga. Djävla bror duktig attityd och inte med lite inslag av jantelag.

Har han blivit korrekt citerad så har han ju satt sig själv i skiten. Snacka om att man bär döda kroppar på ryggen uppe vid Bottleneck i ett "räddningsförsök" sticker ju bara det i ögonen på erfarna klättrare. När dessutom en person dör under detta "räddningsförsök" som Sträng ansåg sig leda gör ju inte saken bättre direkt.
Citera
2008-08-05, 12:19
Medlem
Ciliaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbordet
Har han blivit korrekt citerad så har han ju satt sig själv i skiten. Snacka om att man bär döda kroppar på ryggen uppe vid Bottleneck i ett "räddningsförsök" sticker ju bara det i ögonen på erfarna klättrare. När dessutom en person dör under detta "räddningsförsök" som Sträng ansåg sig leda gör ju inte saken bättre direkt.

Precis. Sedan är det väl knappast heller så att Fredrik Sträng är den enda som har möjligheten att förmedla händelserna till omvärlden, men han är den enda som väljer att ringa Aftonbladet, CNN och annat och prata vitt och brett om elva döda, samtidigt som k2climb (som så vitt jag förstått är den officiella, gemensamma hemsidan för samtliga de team som skulle upp) vid den tidpunkten bara bekräftat en död (Mandic).

De andra har helt enkelt valt att fokusera på att ta reda på vad som hänt de som inte kommit ner samt att få ner van Rooijen och Confortola, som båda tydligen räknades som döda av Sträng.
Citera
2008-08-05, 12:34
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ciliax
Precis. Sedan är det väl knappast heller så att Fredrik Sträng är den enda som har möjligheten att förmedla händelserna till omvärlden, men han är den enda som väljer att ringa Aftonbladet, CNN och annat och prata vitt och brett om elva döda, samtidigt som k2climb (som så vitt jag förstått är den officiella, gemensamma hemsidan för samtliga de team som skulle upp) vid den tidpunkten bara bekräftat en död (Mandic).

De andra har helt enkelt valt att fokusera på att ta reda på vad som hänt de som inte kommit ner samt att få ner van Rooijen och Confortola, som båda tydligen räknades som döda av Sträng.
Vad vet du egentligen? Det är upp till dig om du köper det som står på k2climb skrivet av totalt anonyma källor. Prata vitt och brett? Du bör lära dig att sila snacket från dina "källor". Han befinner sig i BC med all info och sitter inte och siar som många andra.

Info från en sida som håller sig 100 ggr mer proffessionell än förståsigpåarna på k2climb (mounteverest.net) som direkt börjar med en smutskastningskampanj av allra lägsta graden.
http://everestnews.com/pak2008/k2200...1020080101.htm

Lista på de som strykit med. Ser du att Comfortola, Rooijen eller Gavel finns med bland de 11 omkomna?

Somliga väljer att tro på det de vill tro på.
Citera
2008-08-05, 12:54
Medlem
Ciliaxs avatar
Citat:
Vad vet du egentligen? Det är upp till dig om du köper det som står på k2climb skrivet av totalt anonyma källor. Prata vitt och brett? Du bör lära dig att sila snacket från dina "källor". Han befinner sig i BC med all info och sitter inte och siar som många andra.

Info från en sida som håller sig 100 ggr mer proffessionell än förståsigpåarna på k2climb (mounteverest.net) som direkt börjar med en smutskastningskampanj av allra lägsta graden.
http://everestnews.com/pak2008/k2200...1020080101.htm

Lista på de som strykit med. Ser du att Comfortola, Rooijen eller Gavel finns med bland de 11 omkomna?

Somliga väljer att tro på det de vill tro på.

I stand corrected! I min enfald har jag nog lagt för stor tilltro till k2cilmb.net, vilket jag kanske inte skulle gjort. Där finns ingen information om att det skulle dött koreaner, och därför fick jag inte ihop det (de gav också intrycket av att Sträng räknat van Rooijen och Confortola som döda). Jag fick ett väldigt tydligt intryck av att det skulle vara en officiell samordnad hemsida, men det kanske det inte är. Vem är det då som driver den?

Jag skall nu i fortsättningen vara helt tyst i ämnet, och tackar BluesBros för en alldeles nödvändig och korrekt tillrättavisning.
Citera
2008-08-05, 14:18
Medlem
Att gå ut och dödförklara 11 klättrare drygt 1 1/2 dygn efter att de försvunnit är inget annat än osmakligt. En uppfattning som många delar i klättringskretsar, därav "smutskastningskampanjen" på K2climb.

Att han antagligen hade rätt den här gången är helt ovidkommande.
Citera
2008-08-05, 14:48
Medlem
http://everestnews.com/pak2008/k2200...1220080101.htm

Det var denna person som Fredrik Sträng hävdade att han "bar på sin rygg" och var tvungen att överge. Sträng nämns överhuvudtaget inte i texten. Kan ju bero på olika saker;

1. Man glömmer bort att skriva att han var närvarande.

2. Han kommer upp i ett senare skede för att "hämta ner" en redan begravd kropp, vilket vore mycket uppseendeväckande om det vore sant.

3. Han ljuger.

edit; moderatorn borde flytta delar av den här tråden.
Citera
2008-08-05, 15:38
Medlem
BluesBross avatar
Mskor som inte har upplevt ngt liknande eller ens befunnit sig på + 8000 m gör bäst i att ge fan i utsvävningar i vad som har hänt och vad som borde ha gjorts. Ni kan inte förstå vad som händer med en på de höjderna och hur man fungerar. Jag har varit och nosat på de här höjderna men fegade ur och vände om. Ni sitter i er trygga vardag och diskuterar vad Sträng gjort osv utifrån vad vi läser i blaskor som AB mfl som förmår att glorifiera allt och inget. Avvakta lite och insuinera inte så mkt om saker som ni inte har en aning om. Kanske kommer det fram ny info men gå inte händelserna i förväg.

Jag avslutara min diskussion i ämnet med att citera den artikel du just hänvisade till Stenbordet och hoppas att folk kan känna lite ödmjukhet inför den situation de mskor som är där befinner sig i:

You are going to read many stories, the details are going to vary, sadly much you will never *know*. NO ONE knows the whole story, much will recalled incorrectly, not on purpose but because these climbers were in an extreme environment and in many cases the climbers were not doing well themselves. In your search for answers, beware of those who try to tell you have have all the answers. No one does.
Citera
2008-08-05, 17:17
Moderator
Humbugs avatar
Nu har jag brutit ur sidodiskussionen om k2 till en egen tråd. Om den hör hemma i MGB kan man fråga sig, men vi kan köra så här så länge. Idéer mottages tacksamt via PM
/mod
Citera
2008-08-05, 17:29
Medlem
swedishsteels avatar
Citat:
I en sådan kaotisk situation som råder på K2 just nu är det helt otroligt vilken djävla cirkus som dragits igång avseende korrekthet på info. Pajkastning på hög nivå och på k2climb dot net sitter en förståsigpåare, förmodligen med ett horn i sidan till sträng, och spyr galla på en som sitter i ett BC på 5000 möh och som inte kan försvara sig.

Under sådana omständigheter är det näst intill hopplöst att veta vad som verkligen pågår. Å så sitter en djävla "Tina Sjögren" och spyr ut sin skit. Det finns många versioner av vad som hänt men vad som verkligen hänt vet de som sitter mitt i skiten.

Sen att Sträng kan tyckas dra nytta av situationen beror snarare på medierna än på honom skulle jag tro. Han lär ju befinna sig i ett djävla chocktillstånd och tänker garanterat inte klart och definitivt inte på att han varit förstasidestoff över halva världen.

Sorgligt att det finns så många duktiga as hemma i sofforna som spyr ut skit som narcissist, mytoman och liknande om en person som precis varit med om ett trauma som heter duga. Djävla bror duktig attityd och inte med lite inslag av jantelag.

Vi får reda ut ett par saker. Det jag har kritiserat Sträng för är följande.

I ett skede när anhöriga till klättrare saknade på K2 ännu inte fått definitivt besked om huruvida deras nära och kära lever eller är döda gör han uttalanden i svensk och utländsk media som sliter hjärtat ur kroppen på människor i total kris. Stämmer det som du säger, att du har lite egen erfarenhet av klättring, vet du att det är kutym att varje enskild expedition får lämna dödsbud om sina egna klättrare på sin hemsida eller via dispatch till den site som officiellt bevakar dem EFTER det att deras anhöriga fått sorgebeskedet.

Du talar om att k2climb.net spyr galla över någon som inte kan försvara sig. Fredrik Sträng har i sina uttalanden till media förklarat dödsfallen med att klättrarna gjort fatala personliga misstag och varit allt för orutinerade. Sträng har alla möjligheter att försvara sig och upprätta sin heder när han återvänder till civilisationen, den som ligger död på K2 har det däremot inte.

Det ligger till att börja med lite i sakens natur att man är en aning egocentrerad och har en lätt grandios självbild som äventyrare. Det har de flesta. Klättrare som upplever ett trauma på hög höjd brukar alltid vara bergfast övertygade om att de själva gjort allting rätt och omgivningen det mesta fel. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli, anledningen är i hög grad det tillstånd som syrebristen försätter hjärnan i på denna höjd, många går in i en lättare psykos med dramatiska humörsvängningar, förföljelsemani och irrationella tankar. Det faktum att kommunikationen är så dålig under dessa förhållanden banar även den väg för en massa missförstånd.

Men allt detta känner Sträng till och borde instinktivt vara väldigt försiktig med att komma med påståenden om sin egen insats som sedan kan få honom att framstå i dålig dager. Jag har tidigare öppnat för möjligheten att det i själva verket är Strängs presstalesman som kommit med vissa av de uttalanden som har tillmätts Fredrik. Är det så skulle det förklara en hel del. Är det inte så har vi bara att invänta andra klättrares berättelser för att få en rättvis och komplett bild av Fredriks agerande på K2.

Bara Fredrik Sträng själv vet hur hans sinnestillstånd var när han bestämde sig för att prata med Aftonbladet, kanske mådde han så dåligt att han hade ett behov av att få tala ut om vad som hade hänt, kanske såg han en chans att öka på sin berömmelse, kanske är han en fullblodspsykopat med hjältekomplex, jag vet inte. Det får framtiden utvisa. Jag ser hursomhelst ingen anledning att i nuläget hänga honom för vad som har hänt och helt ta ifrån honom all heder och ära. Han gjorde säkert en stark insats på berget.
Citera
2008-08-05, 17:59
Medlem
Citat:
läser i blaskor som AB mfl [/b][/i]

Sträng har gjort ett flertal radiointervjuer, informationen där är svår att misstolka.

I övrigt så betackar jag mig för att bli patroniserad. Du får finna dig att vi diskuterar saker här, även saker som du inte håller med om.

Swedish steel; mycket bra inlägg.
Citera
2008-08-05, 18:11
Medlem
utters avatar
I ett av de första nr av svenska Outside- 2004-2005 någongång- var det en artikel om K2 som till stor handlade om olyckorna på berget. Bland annnat gick författaren och en lätt morbid kvinnlig klättrare omkring på glaciären nedanför, och letade kläder och kroppar som ramlat ner från berget. Bland annat hittade man kläder från en spansk expeditiondär ett par medelmmar hade blåst av toppkammen. Vilket jävla berg.

Det finns en ganska bra film som heter just K2, inte helt realistisk men snygga klätterscener.
Citera
2008-08-06, 13:08
Medlem
Chamoniards avatar
Är Mount Everest-hjälten Fredrik Sträng en bluff?

Intressant artikel om en av våra mest kända "klättrare"!

http://www.mounteverest.net/news.php?id=17472

Folket på mounteverestnet.org är oftast väldigt insatta och kan inte förstå vilken dold agenda dom skulle ha.

För mig ser det ut som om Sträng dra lite åt mytomanhållet?
Senast redigerad av Chamoniard 2008-08-06 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in