2008-11-20, 22:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frubeate
Där har du fel Prinzezzan.
Det är inte ett indicium att CS varit på Arboga station.
Biljetten är ett indicium på att hon varit där, men hennes mobil har pejlats i Arboga, och CS har själv sagt att hon varit där, så detta är mera änn ett indicium.
Däremot finns det indicium på att hon har varit på brottsplatsen....åter igen dessa VANS-skor.
Ja ja ja...Prinzezzan, jag vet att det inte är ett BINDANDE bevis, men det är ett indicium. Hur starkt detta är ensamt kan säkert diskuteras, men det är inte ensamt som indicium.

Om det är CS på bilderna, så är det ett bevis för att hon varit i Arboga, inte ett indicium. Det jag menar är att indiciekedjan slutar på Arboga station, eftersom ingen kan peka ut henne efter det; det finns inget bevis på att CS varit närmare huset än stationen.

Om det kan konstateras att det är just CS´s skor som lämnat spår på hallgolvet, så är det ett ganska säkert bevis att CS varit i hallen (om ingen annan använt hennes skor) och inget indicium. Att skosulan som lämnat spår efter sig var av samma skosort som CS´s, kan det vara ett indicium, om det kan bevisas att hon varit i Arboga. Så - skoavtrycken är ett indicium i CS-fallet.

Jag har svårt att förstå hur det kan vara svårt att skilja betydelserna för begreppen "bevis" och "indicium" åt.
2008-11-20, 22:21
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Där har du fel Prinzezzan.
Det är inte ett indicium att CS varit på Arboga station.
Biljetten är ett indicium på att hon varit där, men hennes mobil har pejlats i Arboga, och CS har själv sagt att hon varit där, så detta är mera änn ett indicium.
Däremot finns det indicium på att hon har varit på brottsplatsen....åter igen dessa VANS-skor.
Ja ja ja...Prinzezzan, jag vet att det inte är ett BINDANDE bevis, men det är ett indicium. Hur starkt detta är ensamt kan säkert diskuteras, men det är inte ensamt som indicium.
Det enda som kan kallas för bevis är att CS mobil mastats vid Kungsör station resten är indicium eller gissningar från polis och åklagare.
Finns det ens några tågbiljetter som bekräftar att CS åkt till arboga?

Sen det här med att T och Es adress fanns på ett block kan bero på att hon noterat det i efterhand i tyskland då hon fått vetskap om tragedin på Verktygsgatan 2 B i Arboga.
2008-11-20, 22:27
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det enda som kan kallas för bevis är att CS mobil mastats vid Kungsör station resten är indicium eller gissningar från polis och åklagare.

Sen det här med att T och Es adress fanns på ett block kan bero på att hon noterat det i efterhand i tyskland då hon fått vetskap om tragedin på Verktygsgatan 2 B i Arboga.

Sure babe!

Så är det naturligtvis, hehe
2008-11-20, 22:28
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om det är CS på bilderna, så är det ett bevis för att hon varit i Arboga, inte ett indicium. Det jag menar är att indiciekedjan slutar på Arboga station, eftersom ingen kan peka ut henne efter det; det finns inget bevis på att CS varit närmare huset än stationen.

Om det kan konstateras att det är just CS´s skor som lämnat spår på hallgolvet, så är det ett ganska säkert bevis att CS varit i hallen (om ingen annan använt hennes skor) och inget indicium. Att skosulan som lämnat spår efter sig var av samma skosort som CS´s, kan det vara ett indicium, om det kan bevisas att hon varit i Arboga. Så - skoavtrycken är ett indicium i CS-fallet.

Jag har svårt att förstå hur det kan vara svårt att skilja betydelserna för begreppen "bevis" och "indicium" åt.

Jag tror....att det finns vissa indicium på att jag är trött :-)
Jag vet mycket väl vad som är indicium och vad som är bevis, men mina fingrar formulerar lite knepiga texter i kväll

altså....du skriver:

Det jag menar är att indiciekedjan slutar på Arboga station, eftersom ingen kan peka ut henne efter det; det finns inget bevis på att CS varit närmare huset än stationen

Vi är inte överrens här.
Jag tycker inte indiciekedjan slutar på stationen.
Jag tycker skospåret är ett indicium, och det sträcker sig ända inn i hallen/brottsplatsen
2008-11-20, 22:32
Medlem
Frubeates avatar
Citat:

Är du också trött?
2008-11-20, 22:39
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Är du också trött?
varken trött eller norsk.
2008-11-20, 22:45
Medlem
LieDetectors avatar
Citat:

Men enkelspårig och ohyfsad, det är illa nog det Petronella
2008-11-20, 22:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caramia
Hoppas att vittnerna håller sig till sanningen i hovrätten och inte presenterar sina antaganden som sanningar. Annars kan det gå lika illa som för den här kvinnan och en tid bakom lås och bom väntar.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=836518
Antyder du att ett, eller flera, vittnen gjorde det i tingsrätten?
2008-11-20, 22:50
Medlem
Frubeates avatar
Citat:

Jag är inte heller norsk
I allafall står det Sverige på mitt pass
2008-11-20, 22:52
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Jag är inte heller norsk
I allafall står det Sverige på mitt pass
Men hur ofta förut har TP haft rätt då
2008-11-20, 22:54
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Antyder du att ett, eller flera, vittnen gjorde det i tingsrätten?
E och Ts vänner fick avge vittnesed men blev aldrig informerad att lögner är straffbart.

Den leende tyskan kramar glatt om sin svenske pojkvän på de nya bilder som tillförs utredningen. Hon vägrar sedan släppa greppet om honom; hon vill inte acceptera brytningen.
Om detta berättar en rad vänner till Emma Jangestig och hennes sambo, flera av dem unga. Alla fick givetvis avge vittnesed, men ingen av dem fick av rådman Kjellsson informationen att en lögn som påverkar målets utgång är straffbar. Det brukar rätten säga till vittnen.

http://vasteras.expressen.se/kronikorer/larslindstrom/1.1263038/lars-lindstrom-oproffsigt-otaktiskt-och-totalt-onodigt
2008-11-20, 22:55
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
E och Ts vänner fick avge vittnesed men blev aldrig informerad att lögner är straffbart.

Den leende tyskan kramar glatt om sin svenske pojkvän på de nya bilder som tillförs utredningen. Hon vägrar sedan släppa greppet om honom; hon vill inte acceptera brytningen.
Om detta berättar en rad vänner till Emma Jangestig och hennes sambo, flera av dem unga. Alla fick givetvis avge vittnesed, men ingen av dem fick av rådman Kjellsson informationen att en lögn som påverkar målets utgång är straffbar. Det brukar rätten säga till vittnen.

http://vasteras.expressen.se/kronikorer/larslindstrom/1.1263038/lars-lindstrom-oproffsigt-otaktiskt-och-totalt-onodigt

Källa på att det var mened då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in