Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ja jag förstår vad du menar, att det saknas riktiga bevis. Sorgligt att en del inte förstår vikten av bevis utan hänger upp sig på "skulle han möjlighet att göra" indicier.
Om jag passerar en olåst bil som senare blir länsad, så skulle jag enl arboga modellen vara skyldig då jag skulle kunna ha gjort det. Även om inget dna eller annan bevisning finns, låter mindre roligt med ett sådant samhälle.
En del tror ev önskar att det är en viss person är inget bevis i sig, hur våta deras drömmar än är.
Det krävs givetvis lite mer än så, men ponera följande:
* Du blir sedd i anslutning till bilen som är parkerad i Åmål, dit du normalt sett inte har något ärende
* I din dator hittar man slagningar på bilens registreringsnummer och ägare
* Man hittar bilder på bilen som du har tankat ner från Blocket när den under en tid var till salu
* Man hittar ett spår efter en sko som du bevisligen till alldeles nyligen har ägt, men inte längre vet var den är
* Bilägarens sambo är en semesterflört som du är djupt förälskad i trots att hon inte vill veta av dig
* Du har varit i Åmål ett par gånger den senaste tiden trots att du endast känner din semesterflört där
* Ett par vittnen har observerat något som kan vara en bäver vid brottsplatsen ett par dagar före brottet, samt samma dag bara minuter före själva inbrottet i bilen
* När man frågar dig vad du gjorde i Åmål uppger du att du tittade på uttrar ett par mil utanför Åmål, men du kan inte peka ut den platsen
Jag skulle kunna fortsätta längre, men du förstår kanske vad jag menar ändå?