2008-10-18, 01:27
  #11053
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag svarar istället. Det är polisiärt uppklarat.
Här kom du med bestämda besked. Har du någonting att backa upp det med mer än din personliga övertygelse?
2008-10-18, 01:36
  #11054
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag svarar istället. Det är polisiärt uppklarat.
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Här kom du med bestämda besked. Har du någonting att backa upp det med mer än din personliga övertygelse?

Definitionsmässigt är det inte polisiärt uppklarat. Googla lite så ser ni att polisiärt uppklarat betyder att polisen vet vem gm är, men att ingen är dömd.
Här vet polisen vem gm är och den de misstänker är dömd. Då är det inte polisiärt uppklarat utan helt enkelt bara uppklarat. Skulle det däremot bli en ändring i hovrätten så att CS frias kommer utredningen ändå att läggas ned.
Först då är det i så fall polisiärt uppklarat.
2008-10-18, 01:36
  #11055
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Min fetmarkering.

Intressant. Utveckla varför hon lämnade T för stenarna. Det har jag totalt missat.
Du får läsa förhöret, det är ganska roligt. T sa ungefär att nu får det fan vara nog och så åkte hon ut på egen hand och letade efter stenarna.
2008-10-18, 01:47
  #11056
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Nej, det är bara hans egen tolkning. Att han skriver att det är konstaterat är en stor skandal. Lögn och förbannad dikt i ett domskäl. Kjellsson har avslöjat sig själv som en stor fjant.

Håller med om att det är en stor skandal. Här har verkligen försvaret något att komma med i HR. Hur kan man i domen påvisa att hon skulle haft med sig en hammare till skavsta? Det påståendet styrks inte av någonting. Skulle hon mot förmodan ha haft hammaren med sig så var det det ju beviserligen ändå inte "mordhammaren" utan ett påhitt som styrker hennes (enligt många) idiotiska lögner. Måste dock säga att "hammarhistorien" sätter henne i minst sagt dålig dager, vilket inte är konstigt. Likt förbannat är det inget bevis. Likt förbannat är det djävligt klantigt av rätten.
2008-10-18, 01:47
  #11057
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
ER har yppandeförbud, och följer det. Vi får hoppas att det fortsätter så, tills skuldfrågan har avgjorts.
Vad är det här för snack om yppandeförbud för målsägare under pågående utredning? Vad jag vet om yppandeförbud är det ett förbud mot att yppa det som framkommit under rättegångar inom lyckta dörrar. Det används nästan alltid om häktningsförhandlingar, där den målsägande vanligen inte medverkar. Den som reellt träffas av det är vanligen den misstänktes advokat. (Den misstänkte själv har ju inte möjlighet att yppa så himla mycket, i vart fall inte om h*n sitter häktad med restriktioner.) Det finns vad jag kan förstå inga som helst lagliga möjligheter att belägga en målsägande med yppandeförbud som berör vad denne av sig själv vet av av relevans för målet, varken i arbogafallet, i vojakkalafallet eller i något annat fall. Vad är det du menar när du uttrycker dig som du gör?
2008-10-18, 01:51
  #11058
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad är det här för snack om yppandeförbud för målsägare under pågående utredning? Vad jag vet om yppandeförbud är det ett förbud mot att yppa det som framkommit under rättegångar inom lyckta dörrar. Det används nästan alltid om häktningsförhandlingar, där den målsägande vanligen inte medverkar. Den som reellt träffas av det är vanligen den misstänktes advokat. (Den misstänkte själv har ju inte möjlighet att yppa så himla mycket, i vart fall inte om h*n sitter häktad med restriktioner.) Det finns vad jag kan förstå inga som helst lagliga möjligheter att belägga en målsägande med yppandeförbud som berör vad denne av sig själv vet av av relevans för målet, varken i arbogafallet, i vojakkalafallet eller i något annat fall. Vad är det du menar när du uttrycker dig som du gör?
Uppenbarligen hävde de "yppandeförbudet" igår...
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4252817
2008-10-18, 01:57
  #11059
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
(Flyttar citatet igen till rätt tråd)

Förhoppningsvis kan åtalet mot CS visa det orimliga i att målsägarbiträderna får agera som extra åklagare.
Vad tänker du dig? Att de ska agera som extra försvarare? De ska tillvarata målsägarens intressen, vari ingår att den misstänkte ska bli fälld, så att det kan utgå skadestånd. Om du inte vill ha det så, måste du argumentera mot målsägarbiträdesinstitutet som sådant.

Citat:
I denna rättegång har vi haft fyra åklagare mot en försvarare. Jag frågar er som bryr er om något mer än att ert hat mot CS skall bli släckt. Är det så vi vill att det skall fungera i ett rättssamhälle?
Om du räknar på det där viset så hade faktiskt CS två försvarare. Och att lägga ihop de båda personer som skötte åklagarens roll är knappast rimligt.
2008-10-18, 01:59
  #11060
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Uppenbarligen hävde de "yppandeförbudet" igår...
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4252817

Esa Rano har belagts med yppandeförbud och får inte uttala sig om något som rör händelserna i Vojakkala den 13 maj.
2008-10-18, 02:02
  #11061
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Du får läsa förhöret, det är ganska roligt. T sa ungefär att nu får det fan vara nog och så åkte hon ut på egen hand och letade efter stenarna.

Kallar du det för att hon lämnade honom?
I så fall, glöm mitt inlägg.
2008-10-18, 02:02
  #11062
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
I domen konstaterar tingsrätten att åtalet bygger på fyra Hörnpelare.
Citat:
2) Christine Schtirrer har befunnit sig i Arboga vid tiden för brotten, om än honinte med DNA-spår, fingeravtryck eller annan teknisk bevisning har kunnat
knytas direkt till brottsplatsen inne i huset.
2. Det får anses bevisat. Tilsammans med X tusen andra människor.
Men tingsrätten går ett steg längre, och anser henne bunden till brottsplatsens omedelbara närhet, dvs Verktygsgatan, tillsammans med exakt 0 andra människor som inte uppenbart hade där att göra, vid den relevanta tidpunkten.

Det är det som är det riktigt kritiska för den fällande domen.
2008-10-18, 02:03
  #11063
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Esa Rano har belagts med yppandeförbud och får inte uttala sig om något som rör händelserna i Vojakkala den 13 maj.
Varifrån kommer citatet, vem påstår det, och i enlighet med vilket lagrum skulle han ha blivit belagd med yppandeförbud?
2008-10-18, 02:08
  #11064
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad tänker du dig? Att de ska agera som extra försvarare? De ska tillvarata målsägarens intressen, vari ingår att den misstänkte ska bli fälld, så att det kan utgå skadestånd. Om du inte vill ha det så, måste du argumentera mot målsägarbiträdesinstitutet som sådant.


Om du räknar på det där viset så hade faktiskt CS två försvarare. Och att lägga ihop de båda personer som skötte åklagarens roll är knappast rimligt.
Om du läser ikapp så skriver jag vad jag tycker är rimligt. Vidare resonemang lär bli OT i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in