2008-10-19, 01:35
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Instämmer i att det är svårt att tro att det är enbart det arkeologiska intresset som drar henne till Arboga tre gånger inom loppet av en vecka.

Den alternativa hypotesen att hon åker dit när det blir tid över för att genomföra ett planerat massmord är också lite svår att ta till sig.
Mina fetmarkeringar.

Det finns ingen alternativ hypotes.

CS åkte inte till Arboga för att genomföra sitt dåd när "det blev tid över". Hon hade de facto ingen tid över, hon använde övertid som hon inte borde haft. Den 17/3 åkte CS till Arboga i syftet att skada T genom att döda de som gjorde T lycklig. (Det skedde, enligt min teori, på övertid. CS var redo att utföra dådet redan i slutet på januari. Den 17:e var mer av "sista chansen")
2008-10-19, 01:41
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Mina fetmarkeringar.

CS åkte inte till Arboga för att genomföra sitt dåd när "det blev tid över". Hon hade de facto ingen tid över, hon använde övertid som hon inte borde haft. Den 17/3 åkte CS till Arboga i syftet att skada T genom att döda de som gjorde T lycklig. (Det skedde, enligt min teori, på övertid. CS var redo att utföra dådet redan i slutet på januari. Den 17:e var mer av "sista chansen")

Dessutom tror jag hon prickat inn tidpunkten ganska väl. Det var inte något som hon hittade på hux flux för att hon hadde lite tid över.
Hadde hon inte köpt biljetter lite i förväg?
Hon visste att T inte skulle vara hemma
Hon skulle resa till Tyskland dagen efter, något som jag också tror var en del av hela planen, att försvinna bort så fort som möjligt efter
2008-10-19, 02:26
Medlem
limahas avatar
Citat:
Mina fetmarkeringar.

Jeg er personlig enig med deg der at 17.mars var siste sjansen. Jeg tror også hun har vært i Arboga andre tider før E og T flyttet til Verktyggt. Men ingen har rapportert sett noe spesielt rundt bostedene?
2008-10-19, 02:33
Medlem
eloges avatar
Citat:
Mina fetmarkeringar.

Om du nu tror att CS var beredd att utföra ett massmord redan i januari, var det inte lite obetänksamt av henne då att hitta på en adoptionshistoria som garanterat skulle göra henne till misstänkt?
Antar att du har ett riktigt bra svar på det eftersom att det är minsann inte bara en hypotes du presenterar utan en färdig teori.
En fråga till. Varför skulle 17/3 vara sista chansen att utföra detta?
Senast redigerad av eloge 2008-10-19 kl. 02:36.
2008-10-19, 06:37
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Jeg er personlig enig med deg der at 17.mars var siste sjansen. Jeg tror også hun har vært i Arboga andre tider før E og T flyttet til Verktyggt. Men ingen har rapportert sett noe spesielt rundt bostedene?

Jo, det finns flera iakttagelser redan innan den 17onde.
2008-10-19, 06:44
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Nu fick du mig till att läsa om förhöret så då blir vi kvitt.

Det kanske var så att T jobbade när hon var ute på förnyad stenjakt. Vad jag ville ha fram var att hon och T jagade stenar ganska intensivt tills T fick nog.

Så visst finns det ett intresse för stenar hos henne. Eller som T uttryckte det:

"Dom hade ju något stort, stor djäkla bok med fornnordiska arkeologigrejer och
såna där grejer. Så hon hade ju fått nys om att det fanns en runsten ute i Lunger, utanför Arboga."

Vilka dom är framgår tyvärr inte av förhöret.

Att efter vad jag förstått EN gång tillsammans med T (de andra gångerna var de på jakt efter andra fornlämningar) o sedan på egen hand + kontakt med turistbyrån (som ingen där minns) inte lyckas hittat till den efter vägen markerade Siggestenen tyder på ett sämre lokalsinne än mitt...
Det rimar illa med hennes övriga resvana.

Hon kom aldrig fram till Kung Sigges sten, inte heller till Urvallastenen.
Anundshög visste hon inte vad det var, denna passionerat runstensälskande flicka...
2008-10-19, 08:40
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Att efter vad jag förstått EN gång tillsammans med T (de andra gångerna var de på jakt efter andra fornlämningar) o sedan på egen hand + kontakt med turistbyrån (som ingen där minns) inte lyckas hittat till den efter vägen markerade Siggestenen tyder på ett sämre lokalsinne än mitt...
Det rimar illa med hennes övriga resvana.

Hon kom aldrig fram till Kung Sigges sten, inte heller till Urvallastenen.
Anundshög visste hon inte vad det var, denna passionerat runstensälskande flicka...

Att CS som utlänning i konunga riket Sverige väljer Arboga som mål för sitt runstensintresse ser jag inte som konstigt. När hon och T "datade" bodde han väl i Arboga? Således är Arboga den enda plats i Sverige hon känner till utöver huvudstaden. Sen tror jag ju att den egentliga anledingen till det besatta intresset för runstenar i Arboga beror på T. Men att CS varit i Arboga med jämna mellanrum ser jag inte som ett bevis på skuld snarare som en besvärande omständighet för henne.
2008-10-19, 08:48
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Att CS som utlänning i konunga riket Sverige väljer Arboga som mål för sitt runstensintresse ser jag inte som konstigt. När hon och T "datade" bodde han väl i Arboga? Således är Arboga den enda plats i Sverige hon känner till utöver huvudstaden. Sen tror jag ju att den egentliga anledingen till det besatta intresset för runstenar i Arboga beror på T. Men att CS varit i Arboga med jämna mellanrum ser jag inte som ett bevis på skuld snarare som en besvärande omständighet för henne.

Ja, det håller jag med om!
Det jag försökte klargöra var att hennes anledning att vara i Arboga den 17 definitivt INTE var att titta på runstenar.
OM hennes intresse för dessa varit så stort hade hon hittat Sigge, dessutom hade hon vetat vad Badelunda var!
2008-10-19, 09:01
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Ja, det håller jag med om!
Det jag försökte klargöra var att hennes anledning att vara i Arboga den 17 definitivt INTE var att titta på runstenar.
OM hennes intresse för dessa varit så stort hade hon hittat Sigge, dessutom hade hon vetat vad Badelunda var!

Visst, mycket tyder på att hon hade andra motiv än att titta på runstenar vid Arbogabesöket den 17 mars. Vi får se vad HR anser. Personligen är jag en smula orolig över att morddagen fått så litet utrymme under rättegången och i domen.
Senast redigerad av Steppvargen 2008-10-19 kl. 09:04.
2008-10-19, 09:03
Medlem
John A Genzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Jeg forstår det jeg skriver? Tja, skulle tro det, men du får utvikle din ekspertforståelse av hva jeg skirver. Du har vel fått sovet ut og bokstavene har sluttet danse ?
Vafan syftar du på att jag skulle vara full eller.
Du skrev att inget alls hänt intill i området och när jag nämner att en norsk bil stanna till utanför den 14 samt den 16 mars.
Så ska du vara rolig då eller?

Sen efter detta dåd hänt och även direkt efter att det händer detsamma i utkanten av Oslo så kommer det in 2 nyreggade från Norge till den här tråden.
2008-10-19, 12:37
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Om du nu tror att CS var beredd att utföra ett massmord redan i januari, var det inte lite obetänksamt av henne då att hitta på en adoptionshistoria som garanterat skulle göra henne till misstänkt?
Antar att du har ett riktigt bra svar på det eftersom att det är minsann inte bara en hypotes du presenterar utan en färdig teori.
En fråga till. Varför skulle 17/3 vara sista chansen att utföra detta?

Du tycker att jag presenterar en färdig teori. Jag vet inte om jag ska se det som en komplimang eller kritik

Min teori bygger på följande antaganden:

1. Jag antar att CS var beredd att skada Ts familj den 30/1 om förutsättningarna funnits (osäker på exakt datum, i alla fall den dagen hon hyrde bil för att "studera" Örebros universitetsområde från utsidan).
Hon ringer till Es hemnummer vid två tillfällen, men får inget svar. Enligt hyresvärden är detta det första tillfället hon saknar sin hammare. Biluthyraren har vittnat att hon hade en mörk tröja/jacka på sig. Och, om jag minns rätt, återkom hon så sent till Sthlm att hon inte kunde återlämna bilen förrän nästa dag.

2. Den 12/3 är en ren rekognoseringsresa, familjen J och H har flyttat till ny gemensam adress. Nu ska planen verkställas så snart rätt tillfälle ges.

3. Jag antar att fredagen den 14/3 var nästa planerade skadetillfälle. Pengarna börjar tryta, nu är det tågresor som gäller. Tillfället spolieras av att T väljer att arbeta från bostaden och inte befinna sig på Smedjan mellan 13.00-20.00.

4. Nu återstår ”bara” den 17/3 för CS. ”Sista chansen” är drastiskt uttryckt, det jag syftar på är att CS ska åka till Tyskland nästa dag pga moderns sjukdom, och hon kan inte veta hur lång den vistelsen blir. Hon vill, till nästan vilket pris som helst, få genomfört sin masterplan innan återresan, därav lånet av 1000 kr på förmiddagen.

Angående adoptionsbrevet. Vet vi när det skrevs? Var det daterat? Jag har inte sett det någonstans. Vi vet däremot att T hämtade det ihop med annan post på hans gamla adress någon av de första veckorna i februari. Vilket inneburit att CS fått vänta extra länge på Ts reaktion på ”bomben”.
2008-10-19, 13:55
Medlem
Frubeates avatar
Citat:
Du tycker att jag presenterar en färdig teori. Jag vet inte om jag ska se det som en komplimang eller kritik

Min teori bygger på följande antaganden:

1. Jag antar att CS var beredd att skada Ts familj den 30/1 om förutsättningarna funnits (osäker på exakt datum, i alla fall den dagen hon hyrde bil för att "studera" Örebros universitetsområde från utsidan).
Hon ringer till Es hemnummer vid två tillfällen, men får inget svar. Enligt hyresvärden är detta det första tillfället hon saknar sin hammare. Biluthyraren har vittnat att hon hade en mörk tröja/jacka på sig. Och, om jag minns rätt, återkom hon så sent till Sthlm att hon inte kunde återlämna bilen förrän nästa dag.

2. Den 12/3 är en ren rekognoseringsresa, familjen J och H har flyttat till ny gemensam adress. Nu ska planen verkställas så snart rätt tillfälle ges.

3. Jag antar att fredagen den 14/3 var nästa planerade skadetillfälle. Pengarna börjar tryta, nu är det tågresor som gäller. Tillfället spolieras av att T väljer att arbeta från bostaden och inte befinna sig på Smedjan mellan 13.00-20.00.

4. Nu återstår ”bara” den 17/3 för CS. ”Sista chansen” är drastiskt uttryckt, det jag syftar på är att CS ska åka till Tyskland nästa dag pga moderns sjukdom, och hon kan inte veta hur lång den vistelsen blir. Hon vill, till nästan vilket pris som helst, få genomfört sin masterplan innan återresan, därav lånet av 1000 kr på förmiddagen.

Angående adoptionsbrevet. Vet vi när det skrevs? Var det daterat? Jag har inte sett det någonstans. Vi vet däremot att T hämtade det ihop med annan post på hans gamla adress någon av de första veckorna i februari. Vilket inneburit att CS fått vänta extra länge på Ts reaktion på ”bomben”.

Jag hänger på här....och fyller ut lite

1) När T och E flyttade i hop i Verktygsgatan "triggade" det CS på något sätt. Få dagar efter att de flyttat inn hyr hon en bil och reser till Arboga. Hon har med sig sin hyresvärdinnas hammare, hon ringer upp E, men får inget svar. Kanske besinnar hon sig också litet efter denna händelse och försöker något annat: (mörk jacka)

2) Brevet CS skickar till T om det bortadopterade barnet poststämplades i februari. Jag undrar om detta kan var ett nytt, lite mera "sofistikerat" och genomtänkt försök på att hämnas/förstöra för T och hans nya familj. Kanske trodde hon att E skulle lämna T om han hadde ett barn med henne (altså CS)
Brevet fick inte den önskade effekten, och för att styrka detta barns existens fejkar hon ett brev från den påstådda adoptivpappan.
Detta får heller inte önskad effekt. (Nu återgår hon till planen hon hadde vid resan den 30. januari)

3) Två gånger före 12, 14 och 17 mars observeras en person i Arboga/Verktygsgatan som jag tror är CS, även om detta är för vagt för en rätt. Den ena personen mötte en kvinna i et skogsparti. Kvinnan bröt på tyska och hadde långt mörkt hår som räckte ned på ryggen. Kvinnan var ungefär lika lång som vittnet, 1,77 meter.
Den andra personen såg en människa som han uppfattade som en kvinna i verktygsgatan, detta var någon gång efter midnatt, vid månadsskiftet februari/mars. Vittnet ser kvinnan gå från hus till hus, och svänga inn på verktygsgatan.

4) Den 12. mars var hon igen i Arboga, kan säkert ha varit en rekognoseringsresa. (Mörk jacka)

5) Den 14 mars resor hon igen till Arboga. Stora möjligheter för att honbestämt sig för att slå till denna dag, men den planen "gick i vasken", T var hemma. (Mörk jacka)

6) 17 mars blir dagen....hon känner att hon " måste" gjöra detta innan hon reser till Tyskland. Varför hon känner så kan man fråga sig, men det är viktigt för henne. (Mörk jacka)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in