2008-10-06, 23:19
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Då upprepar vi det igen!

https://www.flashback.org/showpost.php?p=13155706&postcount=10488

Det er lov å bruke logikk?

Det passet vel å ikke ta med en annen hårtuss som også lå mellom et offers blodige fingre.....

Ca 20 hårstrå (hårtuss) fanns mellom Emmas fingre. De manglet alle røtter.

14 hårstrå (hårtuss) fanns mellom Max fingre. Finger bar også merke av hammerslag.

Forskjellen var at i Max hårtuss fant de ett hår som hadde rot. De andre manglet røtter. Dermed kunne det fastslås at hårtussen stammet fra Max selv.

Oppreper det igjen: Sannsynligheten er størst for at det var hammeren som slo av hårene. Ofrene fikk hårene i sine fingre det ved å på berøre skadestedet.

Så kan en spørre seg om hvorvidt programansvarlige var uten kunnskap, eller bevisst unnlot å nevne sammenlignbart funn.
Senast redigerad av limaha 2008-10-06 kl. 23:34.
2008-10-06, 23:33
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Det er lov å bruke logikk?

Det passet vel å ikke ta med en annen hårtuss som også lå mellom et offers blodige fingre.....

Ca 20 hårstrå (hårtuss) fanns mellom Emmas fingre. De manglet alle røtter.

14 hårstrå (hårtuss) fanns mellom Max fingre. Finger bar også bar merke av være truffet av hammer.

Forskjellen var at i Max hårtuss fant de ett hår som hadde rot. De andre manglet røtter. Dermed kunne det fastslås at hårtussen stammet fra Max selv.

Oppreper det igjen: Sannsynligheten er størst for at det var hammeren som slo av hårene. Ofrene fikk det ved å på berøre skadestedet.

Så kan en spørre seg om hvorvidt programansvarlige var uten kunnskap, eller bevisst unnlot å nevne sammenlignbart funn.
Vad jag har förstått så har hårtussen inte tidigare kunnat analyserats eftersom Es hår omgående rakades bort och inget hår från sjukan sparades. Men nu har hon ju fått håret tillbaks och då borde väl hårkvaliten kunna analyseras. Det här hinner säkert SKL genomföra innan HR och då har vi ju svaret på vems hår det var i Es hand.
2008-10-06, 23:47
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Vad jag har förstått så har hårtussen inte tidigare kunnat analyserats eftersom Es hår omgående rakades bort och inget hår från sjukan sparades. Men nu har hon ju fått håret tillbaks och då borde väl hårkvaliten kunna analyseras. Det här hinner säkert SKL genomföra innan HR och då har vi ju svaret på vems hår det var i Es hand.

Min fetmarkering.

Hur menar du? Är det en tidsfråga?
2008-10-07, 00:04
Medlem
limahas avatar
Citat:

Og hvor har du forstått det i fra? Det blir selvsagt ofte lagret "funn"
for evnt. at ny teknologi i framtida kan gi svar på uopplarte forbrytelser.

At det gjøres og har blitt gjort mere analyser i denne saken, er vel ganske opplagt. Men jeg kan ikke se at teknologien vi har i dag kan gi et bedre svar på at hårtussen med sikkerhet skulle tilhøre E når det ikke fantes en eneste hårrot

Det hjelper da ikke at håret til E har grodd ut igjen? Det mangler fortsatt røtter på hårtussen som E hadde i sin hånd. Og- med all respekt, hvor står det at håret som ble raket av ble kastet? De spiller for øvrigt ingen rolle, men siden du konkluderer at dette var årsaken til at håranalysen ikke var tilfredstillende så kunne du kanskje opplyse meg? Det har jeg ikke fått med meg.....For øvrigt har de klart å konkludere med sannsynligheter opp mot E når det gjelder andre funn så noe måtte de vel prøve opp mot?

PS. Forøvrig fetmarkerer du dette i mitt innlegg; Forskjellen var at i Max hårtuss fant de ett hår som hadde rot. De andre manglet røtter.

Og du svarer på noe annet.
Senast redigerad av limaha 2008-10-07 kl. 00:15.
2008-10-07, 00:14
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Og hvor har du forstått det i fra? Det blir selvsagt ofte lagret "funn"
for evnt. at ny teknologi i framtida kan gi svar på uopplarte forbrytelser.

At det gjøres og har blitt gjort mere analyser i denne saken, er vel ganske opplagt. Men jeg kan ikke se at teknologien vi har i dag kan gi et bedre svar på at hårtussen med sikkerhet skulle tilhøre E når det ikke fantes en eneste hårrot

Det hjelper da ikke at håret til E har grodd ut igjen? Det mangler fortsatt røtter på hårtussen som E hadde i sin hånd. Og- med all respekt, hvor står det at håret som ble raket av ble kastet? De spiller for øvrigt ingen rolle, men siden du konkluderer at dette var årsaken til at håranalysen ikke var tilfredstillende så kunne du kanskje opplyse meg? Det har jeg ikke fått med meg.....For øvrigt har de klart å konkludere med sannsynligheter opp mot E når det gjelder andre funn så noe måtte de vel prøve opp mot?
Tekniken funkar med att kolla hårkvaliten. Det går ju med dagens teknik att utläsa hur gammal en skoklostermatta är och då kom teknikens analys ner till 1300-talet. Så nog fasen går det att jämföra hår från en levande människa trots avsaknad av rötter.
Själv får jag av frisörer mycket beröm för min hårkvalite som är tjockare än genomsnitt svensk.
2008-10-07, 00:22
Medlem
limahas avatar
Citat:
Tekniken funkar med att kolla hårkvaliten. Det går ju med dagens teknik att utläsa hur gammal en skoklostermatta är och då kom teknikens analys ner till 1300-talet. Så nog fasen går det att jämföra hår från en levande människa trots avsaknad av rötter.
Själv får jag av frisörer mycket beröm för min hårkvalite som är tjockare än genomsnitt svensk.

Men nå var vel ikke analysen å fastsette en hårkvalitet og vi snakker heller ikke om en frisørtevling. Om du ønsker seriøsitet så bør du også svare seriøst. Jeg venter spent på annen formulering. Det skulle du vel klare?

Jeg vil gjerne opplyses om noe jeg ikke har fått med meg, om du kan.
Senast redigerad av limaha 2008-10-07 kl. 00:31. Anledning: tillegg av mer tekst
2008-10-07, 00:28
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Men nå var vel ikke analysen å fastsette en hårkvalitet og vi snakker heller ikke om en frisørtevling. Om du vil ønsker seriøsitet så bør du også svare seriøst.
Klipp av håret och tekniken kan se vad människor äter för föda.
2008-10-07, 00:31
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Klipp av håret och tekniken kan se vad människor äter för föda.

Ja men kan man till 100% faställa vem håret skulle tillhöra, med ett gäng hårstrån utan rötter?

Med referens menar jag ju givetvis....

edit: tillägg
2008-10-07, 00:39
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Men nå var vel ikke analysen å fastsette en hårkvalitet og vi snakker heller ikke om en frisørtevling. Om du ønsker seriøsitet så bør du også svare seriøst. Jeg venter spent på annen formulering. Det skulle du vel klare?

Jeg vil gjerne opplyses om noe jeg ikke har fått med meg, om du kan.

Det är väl bättre att göra det man kan en att sitta med armarna i kors.

Hittade det här på nätet om håranalys.

Håranalys är en metod för att mäta kroppens mineralstatus och därigenom söka upptäcka brister eller överskott.

Grunden för metoden är att håret avspeglar kroppens intracellulära tillstånd, dvs. vilka ämnen som tas upp resp. utsöndras av kroppen. Med hjälp av en s.k. spektralanalys söker man mäta mineralinnehållet i håret. Håret närmast hårbotten anses avspegla den senaste månadens mineralstatus Anledningen till att håret föredras framför en blodanalys är att blodet endast avspeglar det extracellulära tillståndet i kroppen.

Genom analysen uppges mineralbrister, kroniska tungmetallförgiftningar och latenta sjukdomstillstånd kunna upptäckas. Behandlingen utgörs, beroende på resultatet, av arbetsbyte kostomläggning, vitamin- och mineralterapi eller andra åtgärder. En mineralobalans sägs vanligen normaliseras efter 3-6 månaders behandling
2008-10-07, 00:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Ja men kan man till 100% faställa vem håret skulle tillhöra, med ett gäng hårstrån utan rötter?

Med referens menar jag ju givetvis....

edit: tillägg

Inte utan hårrötter. Men man kan göra mitokondrie-DNA-test, och då få fram någotsånär vem det kan komma ifrån (i alla fall när det gäller moder och barn till dens hår man undersöker).
2008-10-07, 00:43
Medlem
cookie777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Inte utan hårrötter. Men man kan göra mitokondrie-DNA-test, och då få fram någotsånär vem det kan komma ifrån (i alla fall när det gäller moder och barn till dens hår man undersöker).

Det visste jag ju iof redan, jag ville bra se vart tulpanen ville komma
Den "berömda" hårtussen hade ju som alla vet inga hårrötter, så jag vet inte vilken relevans hennes inlägg egentligen hade. Mer än att hon vill påvisa vad man kan trolla fram med lite hår.
2008-10-07, 00:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookie777
Det visste jag ju iof redan, jag ville bra se vart tulpanen ville komma
Den "berömda" hårtussen hade ju som alla vet inga hårrötter, så jag vet inte vilken relevans hennes inlägg egentligen hade. Mer än att hon vill påvisa vad man kan trolla fram med lite hår.

OK, sorry

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in