Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Eftersom jag inte är en spåkärring kan jag endast vädra mina åsikter. Anser att det ska tas om. På samma grunder som Muffin_man har redovisat tidigare.
Jag hittar inte Muffin_mans inlägg, min dator är så sölig så att om jag ska leta igenom alla dennes inlägg i tråden så får jag be om att få återkomma framåt söndag ungefär.
Vilka grunder avser du?
Jag kan visserligen gissa att det är pga att den där människan uttalade sig, nämndekvinnan Cecilia Någonting. Stämmer det? Jag håller med om att det var outsägligt klantigt av henne att uttala sig, men ska det räcka för att ta om rättegången?
Jag tänker så här: redan från början har ju det här fallet varit väldigt uppmärksammat i media. Jag utgår från att i stort sett alla nämndemän är
hyfsat allmänbildade, och hänger med i händelser i samhället. Det är ju inte så att vi förvarar alla nämndemän i någon sorts behållare, och plockar fram dem när det är dags.
Alltså kan man utgå ifrån att det går inte att hitta nämndemän som inte har hört talas om fallet innan rättegång. Man kan inte ta reda på vad de har för åsikt innan rättegången börjar, om de inte berättar det själva. Man får helt enkelt förutsätta att, vad de än tycker,
börjar om från noll i huvudet.
Åtminstone jag tror att det är väldigt vanligt att nämndemän har en åsikt redan innan, men jag hoppas på att de kan koppla bort den åsikten när rättegången börjar. Jag är tveksam till om de alltid gör det. Jag hoppas då på att de försöker vara så rättvisa som möjligt ändå.
Min slutsats blir att denna Cecilia hade en förutfattad mening, och hon var klantig nog att erkänna det. Det är skillnaden - hon erkände det. Ska vi underkänna rättegången pga av det, vilka ska vi då ha som nämndemän, och hur ska vi kunna
bevisa att det inte har en förutfattad mening?
Alla ser vi olika på saken, och så är det. Jag lägger inte in juridiska aspekter i det här, jag är inte kunnig nog till det. Jag hoppas däremot att jag har fått fram hur jag menar, utan att jag för den skull anser att den som tycker motsatsen har fel.