Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Även om man struntar i SÅC:s kategoriska sätt att uttrycka sig och antar att det kan vara så att Emmas minnesbilder är genuina så går det inte att komma runt att det finns en osäkerhet i hennes utsagor på grund av kända omständigheter.
Det är alldeles självklart att det finns en mer än vanlig osäkerhet, som fordrar substansiell stödbevisning. Hade det inte varit så, hade ju saken varit i princip klar. Köper man utpekandet rakt av, finns ju, med övrig omständigheter tagna i beaktande, inga möjligheter till något annat utslag än fällande dom.
Citat:
Därför har jag svårt att tänka mig att rätten kan ge hennes utsagor i rätten något bevisvärde.
Man behöver inte vara så digital. Valet står inte nödvändigtvis mellan "fullt bevisvärde" och "inget bevisvärde". Men vi får se. Ju mindre de lutar sig på E:s utsagor och ändå får ihop resonemanget, dess mindre blir utsikterna till friande dom i HovR.
Citat:
När det gäller de tidiga förhören med Emma så är jag inte riktigt klar med om de är åberopade som bevis. Borde inte de inspelningarna spelats upp för rätten i så fall? Vad jag vet så har det inte gjorts.
Man kan åberopa vad som sagts i förhören utan att de nödvändigtvis spelas upp. Men vi får se när domen kommer vad domstolen har fäst avseende vid och inte.