2008-09-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag håller inte med om att det är omöjligt att utesluta en alternativ gärningsman. Teknisk bevisning finns också. Så lätt är det att avfärda a), men naturligtvis kräver detta en mycket utförligare diskussion - som redan har förts i tusentals sidor.

b) har jag inget att säga om, förutom en ytterligare aspekt: det är fullt möjligt att den dömde finner att det inte är så dumt att bli dömd till vård. En bra advokat är dessutom realist i tillvaratagandet av en klients intressen. Däri ingår att regelbundet avråda från överklagande av helt felaktiga domar, om utsikterna inte är de rätta. Ett unikt undantag är fänrik Flink, som själv förstod att det inte skulle uppskattas om han fick vård.
Om vi till detta lägger den intima process som undersökningen innebär, med möjlighet till terapi, katharsis och bortfall av lögner, kanske erkännanden, så kan det innebära att fallet slutar med denna dom, och aldrig går vidare till någon annan domstol.

Jag anser inte att det går att utesluta en alternativ gärningsman. Utan att bli långrandig är det en möjlighet att en galning som den på gatan i Linköping - fortfarande på fri fot - går in i huset och slaktar familjen. Väldigt mycket talar emot CS, visst, men inte mer än att en skicklig advokat skulle kunna ingjuta ordentligt med tvivel i en kompetent samling rättsskipare.
2008-09-04, 00:11
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nietzschesson
Här har du minnesexperten Christiansson, kolla kl 15.40:
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=793556

Jag kan inte låta bli att använda en del av texten i länken.

"Emma fick också svara på frågor från tidigare perioder av hennes liv. Det gick utmärkt.
- Problematiken tycktes vara nyinlärning. Slutsatsen blev att hon ar mycket svårt att minnas ny information, säger Sven-Åke Christiansson."

Hur tusan kunde E memorera all ny "inplanterad" information från T och familjen och sedan återberätta den för polisen ????
Senast redigerad av Kallix 2008-09-04 kl. 00:23.
2008-09-04, 00:21
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Jag anser inte att det går att utesluta en alternativ gärningsman. Utan att bli långrandig är det en möjlighet att en galning som den på gatan i Linköping - fortfarande på fri fot - går in i huset och slaktar familjen. Väldigt mycket talar emot CS, visst, men inte mer än att en skicklig advokat skulle kunna ingjuta ordentligt med tvivel i en kompetent samling rättsskipare.

Samtidigt som denne galning hamnar på V-gatan 2 B i Småstad, råkar en kränkt, f.d. "flickvän"/semesterflirt till en av familjemedlemmarna, vara i samma småstad - för minst 4:e gången? Finns det så skickliga advokater? Jag tror inte det. Och jag hoppas att det inte gör det.
2008-09-04, 00:29
Bannlyst
Citat:
Nej ett utlåtande från rättspsykiatrin kan inte överklagas, däremot kan en "second opinion" inhämtas från Socialstyrelsens rättsliga råd.

Egentligen är det lika tvivelaktigt med paragraf 7-undersökningen - den "llilla sinnesundersökningen" - som rätten lät göra innan dom ens fallit. I den förklarades att CS "nog" led av psykisk sjukdom och borde undersökas ytterligare. Det gjorde det ju ännu enklare att avge en fällande dom.
Det sägs inte att hon "nog"led av psykisk sjukdom.
Det står "kan tänkas lida av"
2008-09-04, 00:36
Medlem
DeBalys avatar
Citat:

Det verkar som om ni CS-skeptiker ständigt återkommer till samma sak i tråden och det är att man undviker/bortser ifrån Emmas utpekande av CS.

Oavsett skicklighet hos advokaten, är hennes utpekande av mycket stor betydelse och det skulle inte alls förvåna mig om nya minnestester kommer att utföras på Emma, mellan rättegångarna, tester som kommer att bekräfta att hennes minne är intakt.
2008-09-04, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag kan inte låta bli att använda en del av texten i länken.

"Emma fick också svara på frågor från tidigare perioder av hennes liv. Det gick utmärkt.
- Problematiken tycktes vara nyinlärning. Slutsatsen blev att hon ar mycket svårt att minnas ny information, säger Sven-Åke Christiansson."

Hur tusan kunde E memorera all ny "inplanterad" information från T och familjen och sedan återberätta den för polisen ????

Ja du det här har jag faktiskt helt missat men det är onekligen ett mycket intressant uttalande från SÅC.

De "planterade minnena" ställs ju i ett helt nytt ljus.
2008-09-04, 01:34
Medlem
Kallixs avatar
Mer från VLTs rapport av SÅCs förhör

"Enligt professorn är Emmas minnesförlust "organisk".
- Då får man ett allldeels speciellt utseende på återhämtningen. Det som ligger närmast skadetillfället försvinner först. Men när det gäller återhämtningen är ordningen omvänd, säger han.

Det betyder att Emma började minnas saker som hände innan brottsdagen först, och succesivt kan närma sig skadetillfället.

- Men med en mycket begränsad möjlighet att minnas skadetillfället självt. Jag har inte stött på något fall där en person med denna typ av minnesförlust återhämtat sig till att minnas skadetillfället."

Är det detta media hakat upp sig på?, dvs Skadetillfället kan enl. forskning, som SÅC hänvisar till, ingen minnas.

Es minnen är inte från skadetillfället de är från stunden innan.
Senast redigerad av Kallix 2008-09-04 kl. 01:36.
2008-09-04, 01:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Det är alltid möjligt att tala om en galning, vilket då enligt dig skulle leda till att ingen någonsin blev dömd? Men välkommen till andra tråden.
2008-09-04, 01:44
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
"Enligt professorn är Emmas minnesförlust "organisk".
- Då får man ett allldeels speciellt utseende på återhämtningen. Det som ligger närmast skadetillfället försvinner först. Men när det gäller återhämtningen är ordningen omvänd, säger han.

Det betyder att Emma började minnas saker som hände innan brottsdagen först, och succesivt kan närma sig skadetillfället.

- Men med en mycket begränsad möjlighet att minnas skadetillfället självt. Jag har inte stött på något fall där en person med denna typ av minnesförlust återhämtat sig till att minnas skadetillfället."

Är det detta media hakat upp sig på?, dvs Skadetillfället kan enl. forskning, som SÅC hänvisar till, ingen minnas.

Es minnen är inte från skadetillfället de är från stunden innan.
Detta är ett av flera exempel på hur SÅC är inkonsekvent. De har diskuterats ingående i förra tråden, omkring sista juli i år. Det första citatet är också ett exempel på hur VLT återger orden annorlunda än de flesta tidningar.
2008-09-04, 02:05
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Detta är ett av flera exempel på hur SÅC är inkonsekvent. De har diskuterats ingående i förra tråden, omkring sista juli i år. Det första citatet är också ett exempel på hur VLT återger orden annorlunda än de flesta tidningar.

Ett förtydligande: Det är ett helt citat, till:
"Är det detta media hakat upp sig på?..//.."
2008-09-04, 02:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ett förtydligande: Det är ett helt citat, till:
"Är det detta media hakat upp sig på?..//.."
Jag syftar på VLT's första rad:' Enligt professorn är Emmas minnesförlust "organisk".' Denna skiljer sig från andra tidningar, som här talade om minnesstörning. Detta blir mycket viktigt då man försöker utröna om det handlar om permanent nedsättning av långtidsminnet eller om minnesförlust vid trauma mot huvudet. Förvirringen är dock till slut professorns, då han aldrig klargör vad han tänker, och som vi påpekat, inte kan ha rätt i någon möjlig värld.
2008-09-04, 02:26
Bannlyst
Hd

Har gått igenom lite rättsfall och hittar inget om huruvida ledamöter av rätten som uttalar sig gör rätten i sig jävig.
Sätter tio låtsaspengar på att det här kommer att hamna i HD, oavsett vad Svea Hovrätts beslut blir. Någon som sätter emot?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in